Allt om Sandqvist

Märket Sandqvist har gjort sig kända för sina tidlösa väskor och accessoarer. Möt märkets grundare, Anton Sandqvist, i ett samtal om märkets bakgrund och höstens nyheter.

Hugo Lindberg  |  Publicerad 2013-08-19 08:45  |  Lästid: 3 minuter
Allt om Sandqvist
Mannen bakom märket – Anton Sandqvist.

Hur gick det till när du startade Sandqvist?

– Jag hade ett överskott av kreativitet som jag inte fick utlopp för i mitt dåvarande jobb så jag testade olika saker hemma. Bland annat byggde jag lite möbler och lampor. Dessutom sydde jag en väska åt mig själv på en gammal industrisymaskin jag hade köpt. Väskan fick så stor uppmärksamhet bland vänner att idén till att börja tillverka och sälja väskan tog form av bara farten. 

Anton Sandqvist hade redan då en vag tanke på att visa sin produkt för några butiker men kunde inte bestämma sig för ett namn, väskan började bli klar (den tog ca 30 timmar att sy) och labeln skulle dit.


– Eftersom jag inte hade hittat på nåt namn och därmed heller inte hade nån label så tog jag till slut bara en av min sons dagis-märklappar (såna man märker upp ungarnas kläder med så de inte ska blandas ihop på dagis), klippte bort Arvid Mork och behöll bara Sandqvist.

Allt om Sandqvist
En av sonens dagis-märklappar som låg till grunden för märkets label.

Anton Sandqvist startade sin firma i slutet av 2004 och under de första två åren jobbade han heltid parallellt. Runt 2007 började han jobba deltid och kunde ägna två dagar i veckan med Sandqvist.

– Jag jobbade som key account manager och tjänade tillräckligt för att gå runt på 60% av lönen. Vi flyttade från villa till hyresrätt och man fick offra tjänstebilen och annat överflöd. Under tiden 2007 till 2010 levde jag alltså på deltidslönen och tog inte ut någon lön från Sandqvist. Först 2010 vågade jag ta steget och säga upp mig helt och satsa 100% på Sandqvist. Jag hade då familj och två barn och man vill vara helt säker på att få ut sin lön varje månad innan man tar det steget.

Allt om Sandqvist
Cykelbudsryggsäcken Eddy. Pris: 1 695 kronor.

Vad kan vi förvänta oss av Sandqvist till hösten?


– Nu till hösten kommer vi med tre helt nya modeller i serien Urban Outdoor, som är lite mer tekniska än de man brukar se från oss. Det rör sig bland annat om en stor dagstursryggsäckoch en cykelbudsryggsäck med rolltop. Dessutom har vi gjort en helt ny serie väskor vid namn Lightweight Series. De är gjorda i tunn och stark ripstop-nylon som går att packa ned i en liten packpåse och kan bäras i fickan. Vi breddar oss även på damsidan, lägger till nya färger som rött och saffransgult. Och så en enkel och fin unisex axelväska i läder.

Allt om Sandqvist
Trunken Buzz går att packa ihop så att den får plats i fickan. Pris: 799 kronor.

Hur går dina tankar kring trender och dessas påverkan på ert utbud?

– Personligen är jag inte så intresserad av trender, jag har hittat min stil, men för Sandqvist så är det klart vi måste låta det påverka vårt utbud, även om vi inte är så snabbrörliga. Vi behöver ha kvar gamla produkter som är signifikanta för Sandqvist eftersom vi säljer så pass internationellt, det som vår kund kanske tröttnat på här i Sverige är helt nytt och spännande i t ex Taiwan eller USA. Det är ganska komplext att bygga en kollektion som tar hänsyn till alla marknader.

Allt om Sandqvist
Axelväskan Averell. Pris: 1 995 kronor.

Hur går det normalt till när ni ska göra en ny design? Vad föder idéerna?


– Det är ett klassiskt lagarbete. Vi har möten där vi som utgör den kreativa kärnan pratar om lösa idéer, saker vi sett och inspirerats av och även luckor i kollektionen som behöver fyllas. Sedan skissar vår superkreative designer Christopher Robin Nordström på nya modeller utifrån vårt snack innan vi går igenom de första proverna, gör justeringar, sätter färger osv. Det är en jätterolig del av jobbet. Vi sitter just precis nu och går igenom prover för nästa höst.

Dela på Facebook
Tweeta