Audi S4: Snabb, snygg och smidig

-

Redaktionen  |  Publicerad 2008-12-09 14:22  |  Lästid: < 1 minuter

Bild 429865

 

Interiördesignen är trött, men hittar du en inbjudande och lagom kurvig landsväg glömmer du snabbt alla bilens nackdelar. Det skriver Kings motorreporter Kenneth Tonef, som har provkört nya Audi S4.


Det här är Audi S4
Det senaste från företaget som verkar strunta i ekonomiska kriser och i stället spottar ut nya modeller nästan varje månad. Audi S4 är en till snäll familjeförklädd racer med över tre hundra hästkrafter. Resten av bilen är det som Audi just nu är berömda för - hightechlösningar och progressiv design.
Hightechlösingar?
Att göra en bil sportig handlar inte främst om att förse den med en kraftig motor. Hemligheten ligger i hur chassie och hjulupphängning kan handskas med effekten. En av innovatioerna finns i bakaxeldifferentialen, som kan få det yttre hjulet i en kurva att driva snabbare än det inre, och på så vis hjälpa till att styra bilen smidigare genom böjarna. Chassiesätting anpassar sej automatiskt efter vägförhållanden, precis som i många andra moderna bilar. Att som Audi ha olika inställningsmöjligheter är inte heller det ovanligt. Godiset för hightechnörden är möjligheten att själv mappa iställningarna.
Växellådan på den sjustegade automatlådan är egentligen två. När du kör i exempelvis femte växelläget så ligger den sjätte växeln redan laddad i låda nummer två. På så vis är övergången mellan växlarna så snabb att du förmodligen inte ens märker när de sker.
Design
Audi har val en försiktigare väg till sitt nya formspråk än exempelvis BMW och Mercedes. Hade de gått direkt från de ospännande modeller företaget sålde på 90-talet direkt till gapande grillar, intressanta pressningar och skulpterade lyktarrangemang så hade de riskerat att skrämma bort många av de konservativa kunderna. Till skillnad från en vanlig A4 så är S4 milt hittad med en splittad spoiler fram, ett diskret kjolpaket och självklart fyra hala artontums aluminiumhjul. Nittontummare finns som tillval.
Köra
Interiören är sober, läderklädd och svart men också osexigt sval. Det hade varit kul med mer färg och materialval i en Audi som omväxling. Ljudet i Bang&Olufsen-anläggningen är naturligtvis superb. Gränssnittet är också hyfsat lätt att begripa. De grå mätarvisarna är eleganta, men för egen har jag tröttnat på dekorinlägg i borstad aluminium.
Tillval
Tillgängligt finns bland annat Audi Side Assist som gör det säkrare att byta körfält, och som varslar om bilar i den döda vinkeln. En parkeringsassistent med backkamera och sensorer i alla fyra hörn finns också för den som vill spendera över halvmiljonersstrecket. Det är bra prylar, men jag stressas av allt blinkande och plingande. Det blir helt enkelt lite väl mycket information ibland.
Men om du hittar du en inbjudande och lagom kurvig landsväg glömmer du snabbt den trötta interiördesignen. För S4 är först och främst en körupplevelse: Den kompressormatade V6:an kickar verkligen rumpa. Bamsebromsskivorna visar inte heller några tendenser till avmattnig, trots flera timmars inspirerad körning.
Snygg
Snabb
Smidig
Tråkig interiör
Lite väl mycket information ibland
Tamt ljud från motorn

Av: Kenneth Tonef, motorreporter

Dela på Facebook
Tweeta