Ben Gorham designar årets Rosa Band till stilrent armband

Hoppet binder oss samman när Byredos parfymkreatör Ben Gorham formger Cancerfondens Rosa Band – och dessutom gör det till det snyggaste vi sett hittills.

Modedesignern Ben Gorhams parfymhus Byredo har under bara några år lyckats med att vända upp och ned på en hel parfymvärld och sätta sitt namn på världskartan bland modebranschens största och hetaste doftmärken. Nu har det blivit dags för den hyllade parfymkreatören och entreprenören att vara årets designer och ansikte utåt för Cancerfondens Rosa Band.
Bandet är formgivet som ett slitstarkt rep för att symbolisera hoppet som binder oss samman i kampen mot cancer. Rosa Bandet-kampanjen genomförs under oktober månad för sjuttonde året i rad, med syfte att samla in pengar till svensk cancerforskning och att sprida kunskap om cancer.

– Jag är stolt över att få bidra till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, en kampanj som har berört mig personligen. För mig är hoppet viktigt och att påminna om bandets natur som binder oss samman och tillåter oss att blicka framåt. Jag bär bandet för min svärfar och alla andra anhöriga och drabbade, säger Ben Gorham i ett pressmeddelande.
Läs också: Ben Gorhams Byredo släpper sneakers och svidar

Läs också: Hur Ben Gorham erövrade parfymindustrin
Med en uppväxt i förorten och ett brinnande intresse för sport och rörelse, ser Cancerfonden Ben som en viktig del i att göra Rosa Bandet-kampanjen engagerande och tillgänglig för alla. Ben har formgett årets Rosa Band som ett runt rep som är mönsterflätat i två rosa nyanser med silvertråd som glimrar till i höstmörkret.
Ben är även först ut med att formge ett armband för Rosa Bandet-kampanjen, vilket är tillverkat med likadan tråd i samma färger som bandet och är tänkt som ett komplement för dem som även vill bära ett band runt sin handled. Med hjälp av två knutar justeras storleken på handleden.

Läs mer om årets Rosa Band på Barncancerfondens hemsida.