Burberry byter ut sitt monogram – så här ser det ut

Brittiska Burberry ersätter det legendariska rutmönstret och skaffar en ny logga.

Magnus Kvandal  |  Publicerad 2018-08-02 14:39  |  Lästid: 1 minut

Det klassiska rutmönstret har varit synonymt med Burberry sedan 1856. Det började som foder i de regnjackor företaget från början producerade, och har sedan prytt halsdukar, paraplyer och accessoarer i alla år. Det har stolt burits av både överklass och fotbollshuliganer. Tills nu.

 

Burberry byter ut sitt monogram – så här ser det ut
Ut med det gamla.

Nu byter nämligen Burberry ut det klassiska rutmönstret mot ett nytt monogram, signerat Peter Saville. Han har också designat märkets nya logotyp – ett enkelt, svart typsnitt i versaler.

Peter Saville, som tidigare bland annat har designat albumomslag till Joy Division och New Order, har inspirerats av företagets tidigare loggor i den nya designen.

De här radikala förändringarna sker på uppdrag av Burberrys nya kreativa chef, italienska Riccardo Tisci, som tidigare i år tog över posten efter Christopher Bailey.

Dela på Facebook
Tweeta