COS nya klimatsmarta flaggskeppsbutik ska fungera som ett konstgalleri

COS-butiken på Biblioteksgatan i Stockholm har fått ett ordentligt ansiktslyft – nu satsar varumärket på konst och hållbarhet.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2022-10-03 13:07  |  Lästid: 2 minuter

COS är det H&M-ägda varumärket som återskapar klassiker. Garderobens hörnstenar – skinnjackor, rockar, vita skjortor, jeans – får en modern omstöpning med en stilren, minimalistisk och väldigt skandinavisk estetik.

Nu inviger företaget sina nya flaggskeppsbutik på shoppingstråket Biblioteksgatan i Stockholm. Den tidigare butiken har blåsts ut och renoverats om till en inspirerande plats med fokus på design och hållbarhet. Den 566 kvadratmeter stora butiken påminner mer om ett konstgalleri än en traditionell klädaffär där konstnärer kommer att turas om att ställa ut sina verk.

COS höstkampanj frontas av Reservoir Dogs-skådisen Harvey Keitel.

Först ut är hyllade illustratören och konstnären Liselotte Watkins som kommer visa sina målningar och skulpturer i butiken. Precis som vilken konstutställning som helst kommer verken att hänga i butiken under en tillfällig period innan de byts ut mot andra ny konst. Det kommer även finnas möjlighet att köpa exklusiva prints och posters av konstnärerna.

Som en del i COS hållbarhetsmål satsar varumärket på återvunna material och hög kvalitet som ökar livslängden på inredningen i butiken. Butiken består av 66 procent återvunnet material och man har ett cirkulärt golvsystem med 30 procent återvunna aluminiumskenor samt 100 procent återvunna polystyrendockor istället för glasfiber. Utställningsborden är gjorda av återvunnet papper eller cellulosamassa och man har tagit bort koldioxidtunga betongbeslag. Tanken är att COS ska skapa fullt cirkulära butiker.

Den nya COS-butiken ligger på Biblioteksgatan 3 i Stockholm.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2022-10-03 13:07