Danska modeskaparen Nikolaj Storm hyllas för sin hållbara streetweardesign

Hyllade modedesignern Nikolaj Storm kan kamma hem prestigefulla Zalando Sustainability Award. Priset delas ut i sommar på Köpenhamns modevecka.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2021-06-04 14:07  |  Lästid: 2 minuter

Modedesignern Nikolaj Storm och hans hajpade streetwearvarumärke Nikolaj Storm Copenhagen är nominerade till Zalando Sustainability Award, ett hållbarhetspris instiftat av modeplattformen Zalando som kommer att delas ut under Köpenhamns modevecka den 10-13 augusti. De tre finalisterna Nikolaj Storm Copenhagen, Mother of Pearl och Teatum Jones valdes ut av en internationell jury bestående av tungviktare i branschen (bland annat svenska Martina Bonnier, chefredaktör på Vogue Scandinavia), samt representanter från Zalando och Köpenhamns modevecka. Finalisterna kommer även att få visa upp sina kollektioner under den danska modeveckan.

– Jag är glad över att få vara en del av juryn för årets Zalando Sustainability Award. Det har varit spännande att granska så många nya idéer från varumärken som strävar efter en mer hållbar framtid. Juryn nominerade dessa begåvade designers eftersom vi tror att de har vad som krävs för att förse konsumenter och bransch med tillgängligt, ansvarsfullt mode. Hållbarhetspriset är en möjlighet för Zalando att utnyttja sin plattform för att underlätta samarbete inom branschen och sätta fokus på varumärken som delar vår vision, säger Cecilie Thorsmark, jurymedlem och vd för Köpenhamns modevecka.

Danska designern Nikolaj Storm kan vinna Zalandos stora hållbarhetspris.

Zalando Sustainability Award är en del av Zalandos hållbarhetsstrategi, do.MORE. Zalando erkänner att de har varit en del av modebranschens hållbarhetsproblem och vill nu vara en del av lösningen. Förhoppningsvis kommer Zalandos storlek kunna bidra till att ligga i framkant när det gäller att förändra branschen till det bättre.

De tre finalisterna kommer att få finansiering för produktionskostnader och få visa upp sina skapelser i Zalando Greenhouse, det officiella navet för Köpenhamns modevecka. De nominerade tävlar om att vinna Zalandos hållbarhetspris, en vinstsumma på 20 000 euro samt ett partnerskap med Zalando för att utveckla en exklusiv kapselkollektion.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-06-04 14:12