Denimfavoriten A.P.C. lanserar moderiktig hudvårdslinje

Kultmärket intar badrumsskåpet med nya hudvårdslinjen Self-Care.

Joel Ågren  |  Publicerad 2024-02-28 08:52  |  Lästid: 2 minuter

Franska kultmärket A.P.C. – kort för Atelier de Production et de Création – grundades 1987 av den fransk-tunisiske designern Jean Touitou som en motreaktion till 80-talets pråliga parisiska mode. Varumärket blev snart ansiktet utåt för en tidlös, minimalistisk basgarderob med slitstarka jeans i rådenim som främsta claim to fame. Nu, drygt 35 år senare, vill fransmännen göra samma resa i hudvårdsbranschen. A.P.C. Self-Care är en ny avskalad hudvårdslinje tillverkad i Frankrike, med fokus på minimalistisk design och naturliga ingredienser.

Linjen består av sex produkter – parfym, duschgel, body lotion, handkräm, handtvål och läppbalsam – samtliga parfymerade med signaturingrediensen apelsinblomma. En doftnot som A.P.C.-konnässörer känner igen från varumärkets doftljus nr 4, som varit en storsäljare hos A.P.C. sedan 1997. Användningen av apelsinblomman är en kvarleva från Touitous barndom i Tunisien, där apelsinträdet blomstrar, och grundarens mamma Odettes familjerecept, i vilka blomman – känd för sin honungsstinna, blommiga smak och doft – ofta användes som nyckelingrediens. Apelsinblomman har i århundraden använts för sina lugnande egenskaper, vilket också det franska modehuset har tagit vara på. Tanken är att produkterna ska ge en lugnande effekt i en hektisk vardag.

”Att hitta en bra balans är inte alltid lätt, oavsett om man jobbar med mode eller hudvård. Men med Self-Care har vi lyckats med precis det. Dessa sex produkter är designade för att få dig att må bra och känna dig bekväm”, säger Jean Toutiou. 

Läs mer på apcstore.com. Priser från 135 kr. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2024-02-28 08:52