Drake startar klädmärket Nocta tillsammans med Nike

Drakes och Nikes nya märke Nocta ska göra pufferjackor och mjukisar för hårdingar.

Tom Cehlin  |  Publicerad 2020-12-14 14:17  |  Lästid: 3 minuter

Att hiphop har blivit en maktfaktor i modevärlden är inte någon nyhet. Kanye West står varje år för en ordentlig tårtbit av Adidas omsättning (nyligen kritade han också på för ett tio år långt samarbete med Gap), Travis Scott gör våldsamt slutsålda samarbeten med, bland många andra, Byredo och McDonalds. Forne Kanye-skyddslingen Virgil Abloh rattar Louis Vuitton samtidigt som Pharrell gör eftertraktade kollektioner för Adidas.

Att Drake ska göra kläder för Nike låter därför kanske inte som en brinnande nyhet, samarbetet mellan rapparen och sportföretaget sträcker sig långt tillbaka. Tyckare i branschen menar dock att samarbetet är något av en milstolpe för både Toronto-rapparen och Nike.

Tillsammans har man nämligen tagit fram ett helt eget märke tillsammans med Toronto-rapparen. Tanken är att Nocta inte ska vara avgränsat till enstaka samarbetskollektioner, utan fungera som ett någorlunda fristående företag – liksom ett visst skomärke som Nike startade tillsammans med Michael Jordan på 80-talet.

Nocta är döpt efter Drakes nattliga arbetsrutiner och tycks gå i samma stil som den roadman-aktiga stil han själv brukar bära när han hänger med, säg, Skepta eller Giggs i London. Puffiga dunjackor och mjukisdressar för en bekväm och varm vinter verkar vara ledorden för märkets första kollektion.

– Nocta handlar om att skapa något för folk som är on the move. Människor som vill ha funktionella, bekväma kläder som kan anpassas från en miljö till en annan. Men lika mycket handlar det om mentalitet: ett oförsonligt driv, en obarmhärtighet, säger Drake i ett pressmeddelande.

– Med Nocta försöker vi göra de hårdaste jackorna, de hårdaste träningsoverallerna, de hårdaste vantarna.

God tajming får det också beskrivas som. När Drake i januari släpper sitt nya album Certified lover boy är det svårt att avgöra om det är en Nike-kollektion som pushar ett album, eller ett album som ska ge en Nike-kollektion en extra skjuts. När den första singeln från albumet, Laugh now cry later, släpptes var det i princip en Nike-reklam, inspelad på företagets högkvarter, komplett med cameos från Nike-brandade stjärnor som Kevin Durant och Odell Beckham Jr. Nocta har därför god potential att bli tvehövdad drake beståendes av jordklotets största artist och sportföretag.

Den första kollektionen från Nocta släpps den 18 december på Nike.com.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2020-12-14 14:28