Swedish House Mafia i exklusiv intervju om samarbetet med IKEA: ”Barndomsdröm som går i uppfyllelse”

Swedish House Mafia lanserar en minimalistisk möbelkollektion för musikälskare tillsammans med IKEA. King fick som enda skandinaviska media träffa bandet under lanseringen i Los Angeles.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2022-09-27 15:08  |  Lästid: 4 minuter

Housetrion Swedish House Mafia och möbeljätten IKEA är två av våra främsta symboler för Sverige internationellt. Swedish House Mafia som den bäst säljande elektroniska akten genom alla tider och IKEA som världens största möbelföretag. Tillsammans lanserar de nu inredningskollektionen Obegränsad för kreativa människor som vill skapa den ultimata hemmastudion till ett överkomligt pris.

King åkte till lanseringen i Los Angeles och fick en exklusiv pratstund med Swedish House Mafia (eller åtminstone två tredjedelar eftersom Sebastian Ingrosso låg sjuk på hotellrummet).

Axwell och Steve Angelo berättar att bandet är enormt stola över att tillsammans med IKEA få representera svensk kreativitet ute i världen.

– Vi hade aldrig några planer på att representera Sverige när vi valde namnet Swedish House Mafia, men så här i efterhand är vi väldigt glada över bandnamnet. Men för oss är IKEA utan tvekan den största symbolen för Sverige och att få samarbeta med dem känns som en barndomsdröm som går i uppfyllelse, säger Axwell.

Den tillfälliga kollektionen riktar sig till DJ:s, producenter och musikälskare i största allmänhet och består av mer än 20 produkter. Vi ser bland annat en skivspelare, vägg- och golvlampor, en klocka, ett ställ för bärbar dator, surfplatta eller högtalare, ett skivställ, ett skrivbord, två alternativ till hyllor, en fåtölj, fyra kassar, en skiv- och en laptopväska, en matta, en pläd, ett kuddfodral och tofflor i två storlekar.

Designen går i linje med Swedish House Mafias svarta, minimalistiska estetik.

Precis som namnet antyder var målet med kollektionen att skapa inredningslösningar för människor med begränsade medel, men med obegränsad kreativitet.

– Det var vi som kontaktade IKEA och föreslog ett samarbete. Vi ville lösa ett problem som vi själva upplevde när vi växte upp och inte hade råd med egen studio. Vi fick försöka bygga vår egen utrustning och hitta möbler med de få medel vi hade. Tanken med den här kollektionen är att hjälpa andra som befinner sig i samma situation som vi gjorde då, säger Steve Angelo.

Bandmedlemmarna har utvecklat produkterna i nära dialog med möbelföretagets designteam.

– Vi har bilat mellan Stockholm och huvudkontoret i Älmhult och varit med hela vägen från skissbordet till de färdiga resultaten. Möblerna har bytt färg och form flera gånger under hela designprocessen. Det var hela tiden viktigt för oss att produkterna skulle vara tillgängliga för alla. Designen skulle vara enkel. Hellre simpelt än snobbigt, säger Axwell.

– Det fanns noll kompromiss vad gällde funktionaliteten och Swedish House Mafias estetiska DNA. De tekniska och estetiska bitarna var extremt viktiga för oss. Sedan var det viktigt att vanligt folk skulle ha råd med grejerna. IKEA gick i gång på våra tankar direkt. Vi har lyckats ta fram allt från skrivbord med utdragbara hyllor där man exempelvis kan ha miditangentbord, till schysst belysning som skapar rätt stämning, säger Steve Angello.

Swedish House Mafia vill inspirera människor att bli mer kreativa hemma.

Förutom IKEA-samarbetet är återförenade Swedish House Mafia aktuella med albumet Paradise Again och en omfattande världsturné. Dagen efter lanseringen av möbelkollektionen ska trion uppträda med sin spektakulära show på Banc Of California Stadium i LA inför 22 000 fans.

Senaste åren har IKEA gjort en rad spännande samarbeten med namn som Kanye West, Ben Gorham och Virgil Abloh. Nyligen meddelade även företaget att de slutar producera den klassiska IKEA-katalogen för att istället satsa på det nya konceptet IKEA Festival, en gratisfestival med artister som Jamie XX, Viagra Boys, Hellacopters, Sarah Klang och José Gonzales.

Samarbetet med Swedish House Mafia befäster den kreativa inriktningen ytterligare.

– IKEA har en stor plats i hela svenska folkets hjärtan. De har varit med oss från barndomshemmet, till första gången man flyttade hemifrån och hela den slingriga vägen till i dag. IKEA har hållit oss i handen genom hela livet, avslutar Steve Angelo.

Kollektionen Obegränsad släpps klockan 10:00 fredagen den 30 september i alla svenska IKEA-varuhus (förutom Gävle, Örebro, Haparanda och Linköping) och 12:00 på IKEA.se.

Fåtölj, 895 kronor.
Skrivbord, 1 295 kronor.
Skivspelare, 1 495 kronor.
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2022-09-27 22:25