Här är bilvärldens mest lönsamma modeller

Inte bara luxuösa sportbilar som toppar listan – bra lönsamhet även på vanliga modeller.

Erik Söderholm  |  Publicerad 2019-09-25 16:32  |  Lästid: 1 minut

Tvärt emot vad många kanske skulle tippa på så är det faktiskt ingen exklusiv supersportbil som tillverkas i liten skala som är bilvärldens mest lönsamma.

Det är Porsche 911, enligt uppgifter från Bloomberg. Proportionellt sätt är nya generationen Porsche 911 mest lönsam i bilindustrin. Sedan lanseringen av den första modellen har 911 stått för 30 procent av Porsches intäkter men bara elva procent av försäljningen.

Den allra högsta vinstmarginal totalt sett har sportbilen Ferrari F8 Tributo – som ligger på hela 50 procent, men proportionellt sett bidrar den med ”bara” 17 procent av Ferraris totala intäkter. Bland mer ”normalt” prissatta modeller är marginalen även hög för bilmodeller som BMW X5 och Mercedes GLE. I båda suvarna ligger den på 25 procent.

Med sina 720 hästkrafter har F8 Tributo den starkaste V8-motorn Ferrari någonsin byggt.

En av de viktigaste anledningarna att Porsche 911 ligger så högt är att tillvalspriserna är höga. Dyra tillval och ett starkt varumärke gör att biltillverkarna kan ta mer betalt. ”Det är en simpel uträkning: 911 är väldigt lönsam som den är och när man lägger till alla olika variationer blir marginalerna otroliga”, säger Michael Dean, analytiker på Bloomberg Intelligence, till Automotive News. Enligt honom tjänar Porsche nästan fem miljarder kronor bara på Turboversionerna av 911.

Artikeln publicerades först på Auto Motor & Sport.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-09-25 16:37