Hela listan: De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer 2019

Traditionsenligt bjuder King, för 13:e året i rad, på listan över svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer. Kvinnorna och männen med störst inflytande över en av världens viktigaste herrmodescener, tillika personerna med störst inflytande över hur just du klär dig.

100 Daniel Hallberg, komiker och art director (ny)
Stilsäker och humoristisk – den kombinationen har gett Hallberg inte bara en stor mängd följare på Instagram, utan även en maktposition inom svenskt herrmode.
99 Björn af Kleen, journalist (ny)
Dagens Nyheters korrespondent i USA har en klädsmak som är lika vass som hans penna. Att Björn af Kleen håller Samuel Beckett som sin främsta stilförebild säger allt om denne briljante journalist.
98 Charlie Hedin, grundare, Tekla (ny)
På bara några år har Charlie Hedin gjort textilföretaget Tekla till ett starkt varumärke med tydlig identitet. Gannis vd Nicolaj Reffstrup, Acne Studios tidigare vd Micke Schiller och skivbolaget Young Turks grundare Caius Pawson har alla investerat i bolaget.
97 Erik Berg, fotbollsspelare (ny)
Djurgårdsbacken blev vald av Café till Sveriges bäst klädda man tidigare i år och har i höst, på grund av en knäoperation och frånvaro i allsvenskan, gott om tid över för att odla sitt största intresse i livet – kläder.
96 Patrik Löf, vd, Skoaktiebolaget (84)
Svenska Skoaktiebolaget är inte bara Skandinaviens utan en av världens främsta butiker i kategorin kvalitetsskor. Trots sin spetsighet finns ett utbud för de flesta.
95 Milad Abedi, fotograf (ny)
Streetstylefotograf som under 2019 tagit nästa kliv framåt. Han fångar välklädda män ur rätt vinklar och i perfekt ljus. Dessutom klär sig Milad väldigt bra själv, vilket verkligen inte är en nackdel i sammanhanget.
94 Tommy Myllymäki, krögare (94)
Stilintresserad stjärnkock som öppnar Jonas Bohlin-ritad gourmetkrog (ambitionen är att bli ”världens bästa restaurang”) på Djurgården i februari. Hit kommer både foodisar och modemakthavare att vallfärda.
93 Per Håkans, marknadschef (15)
Tung branschprofil som odlat riktigt goda kontakter med den internationella pressen. När Tiger of Sweden firade 115 år med en storslagen fest i Djursholm var listan på utländska modecelebriteter lång.
92 Rudolf Nordström, DJ och producent (ny)
Var ni på Robyn-konserten på Sjöhistoriska i slutet av sommaren? Han som värmde upp publiken klädd i vit dubbelknäppt kostym, slips och cowboyhatt är Mr. Tophat – en av Sveriges bäst klädda män just nu.
91 Petter Lundgren, stilinspiratör (ny)
Kings älskvärde exkollega gör nu succé som content marketing manager på Tiger of Sweden och är en utmärkt ambassadör för varumärkets uppdaterade garderob. Men det är Lundgrens genombrott som stilförebild som tar honom in på denna lista. I vintras skrev amerikanska Vogue en lång hyllningsartikel om hans särpräglade 70-talslook.
90 Måns Nelson och Marcus Klaar, delägare, Lund & Lund (92)
Driver anrik herrekipering på Stureplan i Stockholm som tillhandahåller några av de främsta skräddade varumärkena just nu – bland annat japanska Ring Jacket. På Lund & Lund är kavajslagen, skjortkragarna och slipsarna lika breda som stilsäkert självsäkra.
89 Johanna Sörstrand, vd, Ibeyo (70)
Bossar på pr-byrån med en rad prestigekonton som Tommy Hilfiger, Breitling och Vans.
88 Matias Varela, skådespelare (80)
I C Mores hyllade dramathriller Fartblinda får stilintresserade Matias Varela, i rollen som bank-vd:n Peder Rooth, äntligen glänsa i välskräddade kostymer och eleganta ytterrockar likt en framgångsrik Wall Street-direktör.
87 Ali Nouri, grundare, Carl Edmond (ny)
Den otroligt drivne grundaren av klockvarumärket Carl Edmond, vars armbandsur har synts på bekanta handleder såsom Joel Kinnamans, Foppas och hela kungafamiljens. Bra, Ali!
86 Carl Hjelm Sandqvist, modell och artist (ny)
Utomlands har han misstagits för att vara Julian Casablancas i The Strokes. Inte så förvånande med tanke på att Carl Hjelm är både framgångsrik modell och medlem i ett av Stockholms hetaste indierockband Tella Viv. Stjärnstatusen är svindlande hög.
85 Einar Ekbom, brand manager, New Balance (ny)
Låg bakom kampanjen för vårens lansering av uppdaterade Made in USA-modellen 990v5 som snabbt sålde slut i premiumbutiker och syntes på många inflytelserika fötter.
84 Magnus Gustafsson och Göran Ahlsén, grundare, Paul & Friends (90)
I över 25 år har Paul & Friends varit den självklara destinationen för herrmode på Nordiska Kompaniet. Utbudet av designerkläder och accessoarer är alltid av högsta internationella klass. Magnus och Görans insats för herrmodet i Sverige kan inte nog applåderas.
83 Ursula Wångander, stylist (ny)
Erfaren och skicklig stylist med herrmode i fokus. Ursula klär sig själv gärna i maskulina plagg, och hennes look, utseende och härliga utstrålning har gett henne jobb hos anrika modehuset Balenciaga, men då som modell på catwalken och i annonskampanjer.

Ursula Wångander, modell och stylist.
Vilket är ditt bästa stiltips för män?
– Satsa på god kvalitet. Inte minst när det gäller skor. Fula skor kan förstöra hela intrycket. Är du osäker, satsa på klassiska plagg och märken. Klassiker vinner alltid i längden, och har ofta hög kvalitet och hållbarhet.
82 Torbjörn Rusck, vd, Ströms (89)
Visst finns det en framtid för fysiska butiker. Med ett starkt utbud av kvalitetsprodukter och personlig service är anrika Ströms ett lysande exempel på hur man driver framgångsrik konfektionshandel 2019.
81 Fredrik Blank, designer (ny)
Varför sitter en dubbelknäppt blazer från Oscar Jacobson helt perfekt på din överkropp? Jo, för att den ritats av Fredrik Blank med erfarenhet av kostymproduktion från bland annat Tiger of Sweden och Acne Studios. (Vi önskar ofta att Fredrik gör comeback med egna varumärket Blank en dag.)
80 Philip Warkander, filosofie doktor i modevetenskap (ny)
Välklädd akademiker som skriver smarta krönikor om populärkultur i Bon och på Expressens kultursida. Det som Warkander inte kan om mode är definitivt inte värt att veta.
79 Ingvar Larsson, vd, MQ (ny)
Klädkedjan MQ har haft det tufft ekonomiskt med minskad försäljning och ökad förlust i kassan. Koncernchefen Larsson kan trösta sig med att den egna herrkollektionen aldrig sett så bra ut som den här hösten.
78 Karin Gustafsson, kreativ chef, Cos (51)
Supersmarta och sofistikerade Cos, som hämtar mycket av modeinspirationen från konstvärlden, har i Karin Gustafsson en kreativ ledare av högsta internationella klass.
77 Susanne Ljung, programledare, SR (65)
Journalist och programledare som tilldelades Aftonbladets Axel Liffner-stipendium 2019 för utmärkt kulturjournalistik. Med programmet Stil i P1 be- vakas den ofta ytliga modebranschen med djup och seriositet.
76 Bob Tavakoli, grundare, Gabucci (86)
Nu fyller Gabucci på Nybrogatan i Stockholm 25 år – en butik med det främsta inom italienskt herrmode. King gratulerar och ser fram emot många säsonger av exklusiv toppkonfektion.
75 Adam Lewenhaupt, grundare, CQP (71)
Satsade på hållbarhet och hantverksskicklighet redan vid starten av CQP för fem år sedan. Nu syns Adams tidlösa och eleganta sneakers över hela världen. Ett minst sagt sympatiskt företag.
74 Johan Lindeberg, creative director, Blk Dnm (74)
Tillsammans med norska investerare har Johan Lindeberg köpt tillbaka varumärket Blk Dnm som han grundade 2011 och lämnade 2015. Vi ser fram emot ett nytt kapitel i historien om en av modebranschens mest färgstarka personligheter.
73 Martin Hansson, influencer (ny)
Alltid oklanderligt klädd på sitt inspirerande Instagramkonto där mode blandas med klockor, resor och inredning. Under 2019 lanserade produktive Hansson även ett eget onlinemagasin för snabba lifestylenyheter.
72 Harald Wachtmeister, Ludvig Scheja, Didrik Wachtmeister och Tobias Ericsson, grundare Triwa (79)
Från klockor tillverkade av återvunnen metall från vapen till årets technyhet – armbandet Tapster, där användaren ansluter sitt Mastercard för kontaktlösa betalningar. Det är inte för inte som Triwa står för ”Transforming the Industry of Watches”.
71 Camilla Modin Djanaieff, grundare Modin Communication (ny)
Driver pr- och kommunikationsbyrå med stort hållbarhetsfokus och har vid sidan om detta även startat ett charmerande stickvarumärke, Phi, med tröjor gjorda i återvunnen ull.
70 Frederik Andersen, delägare, A.W. Bauer & Co (ny)
Driver anrika skrädderiet A.W. Bauer på Brunnsgatan i Stockholm men har under året även etablerat NK Skrädderi (i Parkaden) där man erbjuder ändringar, tvättservice, skräddarsytt och till och med färdiga plagg under NK:s eget varumärke. Andersen är även Ben Gorhams samarbetspartner i ett nytt kostymprojekt under Byredo-flagg.
69 Daniel Lindström, modechef (69)
Att vi på King numera delar förlag och därmed kontor med Café har gjort att vi på nära håll kan studera modechefens erkänt oklanderliga känsla för stil. Att dessutom få höra honom dra det senaste skvallret från modeveckorna i Köpenhamn och Paris gör att han även detta år behåller sin plats 69 på listan.
68 Pär Lernström, programledare (63)
En av landets skickligaste tv-programledare är en ständig inspiratör till välvårdat och klassiskt herrmode. Miljoner tittare följer Pärs val av snygga skjortor och udda kavajer.
67 Jeanette Francke, creative director, Peak Performance (ny)
Snyggare casualkläder, ännu mer tekniska skidplagg, och i januari kommer Byredogrundaren Ben Gorhams nya outdoorkollektion. Duktiga Jeanette Francke har en stor del i Peak Performance framgång.
66 Charlie Lindström, medgrundare, Chimi Eyewear (97)
När man var säker på att världen inte behövde ytterligare ett solglasögonmärke grundade Charlie Lindström Chimi Eyewear – som blev en supersuccé. På Lindströms visitkort står även nattklubbschef, vilket inte direkt minskar inflytandet i mode-Stockholm.

Charlie Lindström, medgrundare av glasögonvarumärket Chimi Eyewear.
Varför valde ni att satsa på just solglasögon?
– Det fanns inget märke som ägde konceptet färg och form i kombination. Vi har därför tagit fram en x- och y-axel i vår butik som hjälper folk att hitta rätt färg och form på sina solglasögon.
65 Kristina Lindhe, vd och grundare, Lexington (77)
Duktig och prisbelönt entreprenör som förvaltar den amerikanska östkuststilen i Sverige, både när det gäller inredning och kläder. Succévarumärket Lexington Company finns i dag på över 20 marknader i Europa, USA och Asien.
64 Stephanie Bergström, grundare, Soft Goat (37)
Att sälja kashmirplagg på nätet har visat sig vara en strålande idé – Soft Goat går som tåget, och det är få saker vi önskar oss mer i höst än mjuka och varma tröjor. Tack, Stephanie.
63 Johannes Slettbakk, Sverigechef, Converse (32)
Ikoniska Converse presenterar nyheter på löpande band – den senaste säsongen har vi gillat samarbetena med Yung Leans Sad Boys och japanska Neighborhood extra mycket. Johannes bossar för att märket tar allt större plats i Sverige.
62 Peter Jüriado, chefsdesigner, Stenströms (58)
Anrika skjortmärket Stenströms från Helsingborg fyller imponerande 120 år i höst – grattis! – och firar med en snygg jubileumskollektion. Chefsdesignern Peter Juriado ligger bakom nio olika vita skjortor där man fokuserar både på arv och hantverk såväl som moderna material (till exempel ekologiskt linne och bomull/tencel) och mer nyskapande design.
61 Carl Victor, grundare, Whatchs (54)
Driver Instagramkonto med närmare 700 000 följare där det dagligen publiceras inspirerande bilder på klockor. När Carl startade var han bland de första i denna genre vilket gett honom en vinnarposition i den starka konkurrensen.
60 Fredrik af Klercker och Filip Strömbäck, poddare, Stiljournalen (22)
Välklädd, smart och rolig podcastduo som varje vecka guidar oss lyssnare genom livsviktiga stil- och etikettsfrågor. Om du ligger sömnlös om nätterna och funderar över vilken frack du ska köpa eller hur du bär dina ordnar och medaljer är det hit du ska vända dig.
59 Mathias Bergh, vd Ksting (ny)
Före detta toppmodell som startat modetjänsten Ksting (med stilexperten Emilia de Poret) där kunder kan boka modeller och kreatörer direkt utan att förhandla med en agentur.
58 Lars-Åke Tollemark, vd, Unibail-Rodamco (72)
41 000 besökare om dagen (15 miljoner på ett år) kan inte ha fel – Mall of Scandinavia är en supersuccé. I höst lägger man till Westfield till namnet och gasar ytterligare med flera internationella aktörer, event och uppdateringar av fastigheten.
57 Joel Urwitz, grundare, Schnayderman’s (ny)
På kort tid har skjorttillverkaren Schnayderman’s seglat upp som en storfavorit när det kommer till basskjortor av högsta kvalitet och modegrad. Tillsammans med designern Hampus Bernhoff har vd:n och grundaren Joel Urwitz skapat ett bolag av internationell kaliber.
56 Karin Wickberg, marknadschef, NK (ny)
Det händer väldigt mycket på anrika Nordiska Kompaniet just nu – nya entréer, fler butiker, större ytor och, inte minst, en planerad sportanläggning på taket med löparbanor och utegym. Karin är med och tar varuhuset, grundat 1902, in i framtiden.
55 Andreas Vural, grundare Happy Plugs (ny)
Hur många svenska varumärken har samarbetat med Saint Laurent? Inget, vad vi vet. Förutom Andreas Vurals Happy Plugs då, som fyllt den nya Saint Laurent-butiken Rive Droite på Rue Saint-Honoré med zebra- och leopardmönstrade hörlurar.
54 Roger Dupé, modell (21)
För två år sedan blev han historisk när han som första svarta modell fick fronta Rolls-Royces reklamkampanj. Sedan dess har framgångarna avlöst varandra. Den oerhört sympatiske Roger Dupé, som brinner för att öka mångfalden inom yrket, är dessutom aktuell med boken Den motvilliga modellen hos Nordstedts.
53 Sverrir Gudnason, skådespelare (64)
Skådespelare med stort inflytande över hur svenska män klär sig. För Sverrir syns nästan lika mycket på glassiga modemagasinsomslag som på vita duken. I höst njuter vi av hans medverkan i Viaplays Älska mig.
52 Brian Grevy, vd, Gant (40)
Har de senaste två åren satsat på content marketing där varumärket är långt ifrån i fokus. Dokumentärfilmen Flipping the ladder, regisserad av Agnes-Lo Åkerlind och framtagen i samarbete med B-Reel, fick premiär på prestigefyllda Tribeca Film Festival.
51 Marcus Gårdö, Pelle Lundquist och Stefan Pagréus, grundare, A Day’s March (61)
Den manliga basgarderobens främsta missionärer breddar sortimentet i höst med stilrena sneakers och en kollektion med barnkläder. Vi, liksom många andra killar, är barnsligt förtjusta i detta trevliga brand.
50 Konrad Olsson, grundare, Scandinavian Man (26)
Livsstilssatsningen Scandinavian Man växer – med modevisningar, internationella event och en ambitiös redaktionell satsning både digitalt och i print. Vi applåderar Konrads mission att sprida skandinavisk design över hela världen.

Konrad Olsson, grundare av herrmodeplattformen Scandinavian Man.
Hur står sig Sverige som modenation?
– Generellt sett bra. Men ur ett rent herrmodeperspektiv är Danmark snäppet vassare just nu, med nya varumärken som Sunflower, Mfpen och Tonsure.
49 Ulrika Nilsson, grundare, Jus (44)
Driver Jus, en av Skandinaviens främsta butiker för avantgardistiskt mode sedan många år, och har även ett finger med i spelet när Johan Lindeberg gör comeback med Blk Dnm den här hösten. Ulrika är en verklig maktfaktor i mode-Sverige.
48 Henrik Berg, grundare Morjas (ny)
Vi älskar nya varumärken som fyller luckor på marknaden med kvalitetsprodukter. Svenska skoföretaget Morjas är ett sådant. Sedan starten har man fokuserat på arbetade skor med randsydd konstruktion till ett överkomligt pris. Och det är inte bara vi som är förtjusta – Cristina Stenbeck har investerat inte mindre än tio miljoner i Morjas.
47 Lee Cotter, creative director (ny)
Efter V Avenue Shoe Repair har den prisbelönte designern Lee Cotter inte varit sysslolös.Han har bland annat kuraterat utbudet i Mall of Scandinavia (The designer gallery) och tagit fram utbudet av skor och accessoarer hos Rizzo. I höst lanseras snygga resekollektionen A-to-B inom Retail Venue Group.
46 Joakim Berg, artist (ny)
Tusentals Kent-fans fick i september äntligen ett livstecken från sin stora idol, om än något oväntat. Jocke Berg presenterade en helt ny talang – smyckesdesigner hos Efva Attlings kreativa hubb The Högdalen.
45 Monica Thorén, marknads- och pr-ansvarig, Omega (25)
Få klockvarumärken lanserar så många nya intressanta modeller som Omega. 2019 har företaget haft fullt upp med 50-årsjubileet av sin ikoniska rymdklocka. Vi har verkligen imponerats av Seamaster Aqua Terra ”Ultra light” som väger endast 55 gram och Speedmaster Moonwatch med Caliber 321-urverk.
44 Love Bråding och Mathias Fältmarsch, grundare, Nisch Management (ny)
Under tio år har modellagenturen Nisch Management drivit på en förändring av skönhetsidealen genom att representera modeller med mer specifika än ”klassiska” utseenden. Framgången syns i flerfaldiga internationella reklamkampanjer och på catwalken i Paris och Milano.
43 Daniel Björk, skribent (ny)
Vass krönikör och modekritiker (i bland annat Bon och Svenska Dagbladet) med Paris som bas. Behärskar att kommentera en visning på ett djupare plan än vilka plagg som kommer att bli kommersiella. Läs honom!
42 Gustav Lindh, skådespelare (ny)
Syns just nu i Josephine Bornebusch hyllade Viaplay-serie Älska mig där han glänser intill den svenska skådespelareliten. Det Gustav Lindh dessutom har är en avundsvärd känsla för herrmode och hur man kombinerar ihop en modern outfit. En framtida stilikon.
41 Mikael Jansson, fotograf (ny)
Med 200 resdagar om året och en fotostudio full av A-listekändisar är Mikael Jansson helt klart en av de största och mest upptagna svenskarna i modevärlden. Något oväntat tog han pressbilderna (!) åt Kings omslagsman Jacob Mühlrad nyligen. Fråga: vad har Jacob Mühlrad för hållhake på Mikael Jansson?
40 Magnus Hultin, brand manager, Brothers (46)
Är du på jakt efter den manliga garderobens hörnstenar? Du behöver inte leta särskilt länge – bara att knalla in på närmaste Brothersbutik där sortimentet alltid är uppdaterat och tillgängligt för alla. Magnus Hultin driver arbetet framåt med säker hand.
39 Roger Tjernberg, vd, Oscar Jacobson (ny)
Sveriges mest erfarna modedirektör gjorde oväntat (och ofrivilligt?) comeback vid rodret hos anrika Oscar Jacobson tidigare i år. Vi kan inte tänka oss någon bättre lämpad för det arbetet.
38 Jacob Skragge och Fredrik Nathorst, grundare, All Blues (82)
Silvana Imam, Robyn-producenten Kindness och världens finaste varuhus – till exempel Liberty i London och Galeries Lafayette i Paris – har förstått storheten med detta utsökta smyckesvarumärke.
37 Sebastian Dollinger, kreativ chef, Eton (47)
”Kreativ” är synonymt med Sebastian Dollinger. På senare år har han skruvat Etons sortiment åt ett nytt håll med skjortor i tvättade tyger och iögonfallande mönster. Med sitt långa hår, hatt och lösa kläder framstår han mer som en rockstjärna än en skjortdesigner.
36 Filippa Knutsson, grundare, Filippa K (13)
Tillbaka vid rodret på företaget hon grundade har Filippa Knutsson bland annat lanserat en blixtsnabb e-handel och en extremt ambitiös hållbarhetspolicy. Filippa K rör sig alltid framåt.
35 Per Nilsson, entreprenör (ny)
Kings grundare och andlige ledare, helgat vare hans namn. Vi må vara partiska (alternativt hjärntvättade), men med senaste boken Stilfullt och den veckovisa podden Gentlemanualen visar Per Nilsson att han är en lika relevant stilguru nu som när han för 13 år sedan instiftade den lista som du nu läser.
34 Ross Lydon, herrchefsdesigner, H&M (ny)
Den nya bossen på H&M:s herravdelning står inför många utmaningar, främst när det gäller hållbarhetsfrågor och sortiment. Vi på Kingredaktionen önskar att Ross tar tillbaka den spetsiga Studio-kollektionen till våren 2020.

Ross Lydon, herrdesigner på H&M
Vad har du för ambitioner som ny- tillträdd herrdesigner på H&M?
– Min ambition är att skapa ett herrmodevarumärke med hög trovärdighet som ligger top of mind hos människor över hela världen.
33 Lalle Johnson, stylist (34)
Sveriges bäst klädda man har förmågan att alltid se ut som om han precis fotograferats för ett modereportage i L’Uomo Vogue. Följ @lalljohn på Instagram för suverän stilinspiration.
32 Christian Larson och Andreas Palm, grundare, CDLP (78)
Har gjort män runt om i världen medvetna om sina underkläder. Den som en gång prövat ett par svarta boxer briefs i miljövänliga och supermjuka materialetlyocell kommer aldrig mer att byta kalsonger (märke alltså).
31 Jens Werner, kreativ chef, J.Lindeberg (ny)
Med rötterna hos Adidas har Jens Werner förflyttat J.Lindeberg från rock ´n´roll till ett modernt modevarumärke med både spets och bredd inom lifestyle, skidåkning och golf. Både nya och gamla kunder verkar helnöjda.
30 Jacob Mülhrad, kompositör (ny)
Vår omslagsstjärna har blivit en ansedd modeprofil, inte minst sedan han av Elle utsågs till Sveriges bäst klädda man tidigare i år. En lysande stjärna som förstår vikten av att klä sig snyggt och modernt.
29 Per Norell och Andreas Koschnike, grundare, Caliroots (15)
Cristina Stenbeck, klev nyligen in som storägare i Caliroots när hennes privata bolag Camshaft investerade 18 miljoner i e-handlaren. Full fart framåt mot 2020, med andra ord.
28 Hannes och Simon Hogeman, grundare, Très Bien Shop (28)
En av världens mest välkuraterade onlinebutiker för modernt herrmode och streetwear. Vi som bor i Stockholm längtar efter en fysisk plats att för att uppleva Hannes och Simons fingertoppskänsla.
27 Frida Bard, chefsdesigner, Hope (17)
Leder designarbetet på ett av Sveriges mest spännande modevarumärken. Frida har brutit upp från konventionella könsroller och fångat samtiden i en progressiv look. Då många varumärken fokuserar enbart på basplagg känns Hope spännande att följa.
26 Tobias Sikström, redaktör och influencer (ny)
Kings moderedaktör och stylist förespråkar en avslappnad men elegant stil som domineras av vida byxor, stickade kashmirtröjor och en mockajacka med fin patina. Enkelt men tidlöst. Följarskaran växer för varje dag för så här vill många se ut, även vi.
25 Filip Tysander, grundare, Daniel Wellington (4)
Har bildat skola för hur man bygger upp ett framgångsrikt brand internationellt. Många nya klockvarumärken drömmer om att göra en ”Daniel Wellington-resa” med miljardvinster – vårt tips till dem är att marknaden är mättad nu. Tysanders framgångssaga är dock inte slut på långa vägar.
24 Emma och Saif Bakir, grundare Cmmn Swdn (ny)
Vid sidan om Acne Studios det enda svenska varumärke (med bas i London) som får visa på det officiella schemat under Paris modevecka. Äkta paret Emma och Saif säljer dessutom sina fina kollektioner till några av världens ledande butiker, till exempel Liberty i London, Barneys i New York och Beams i Tokyo.
23 Andreas Weinås, stilexpert (ny)
Över 140 000 Instagramföljare får dagligen en perfekt kuraterad leverans av kostymer och klockor. Utöver det delar Manolos och Kings redaktör med sig av sin omfattande kunskap i podden Gentlemanualen. Lyssna och lär.
22 Toni Collin, vd, Volt (20)
Finns det någon person i Skandinavien som öppnat fler modebutiker än Toni Collin? Framgångsrika Volt-kedjan har över 40 butiker i Sverige och är en tokstark destination för klädintresserade män.
21 Marcus Söderlind, vd, Nitty Gritty (41)
I snart 30 år (!) har Nitty Gritty varit en institution i Stockholm och lockat medvetna män att klä sig i Stone Island, A.P.C. och Comme des Garçons. Marcus Söderlind styr denna modeskuta med säker hand och har gjort att Nitty Gritty även lyckats bli lika framgångsrikt på nätet.
20 Henning Källqvist, vd, Care of Carl (6)
Bäst i Skandinavien på dressat herrmode på nätet. I höst har framgångsrika Care of Carl lagt in en ännu högre växel. Bland nyheterna märks en jättesatsning på ”Italienska avdelningen” och premiären för superexklusiva Brunello Cucinnello.
19 Lotta de Champs, grundare och vd, Presskontakterna (62)
Veteran i branschen som driver en av landets mest respekterade pr-byråer inom mode. Vi slutar aldrig att imponeras.
18 Albin Johansson och Max Svärdh, grundare, Axel Arigato (ny)
Sneakersmärket från Göteborg har en stark tillväxtkurva och omsatte över 100 miljoner förra året. Lika imponerade är vi av de Halleroed-ritade butikerna i London, Köpenhamn och Stockholm.
17 Andreas Löwenstam, designchef herr, Arket (5)
Från H&M till Arket, där den begåvade designern redan satt sin prägel på sortimentet. Vi älskar dunjackor, overshirts och färgade kashmirtröjor.
Foto: Oskar Gyllenswärd Grooming: Angelica Beckman
Fotoassistent: Mehran Pakgohar Intervju: Christian Daun

Lotta de Champs, grundare av pr-byrån Presskontakterna
Hur har synen på herrmode förändrats sedan Presskontakterna startade för 30 år sedan?
– Mest markant är den globala utvecklingen för våra svenska varumärken. Jag ser också en stor förändring bland männen, som numera visar upp ett stort intresse för herrmode, och man ser allt oftare mycket välklädda män.
16 Håkan Hellström, artist (27)
Han är Tiger of Swedens inofficiella ambassadör som säljer fler Ullevibiljetter än självaste Bruce Springsteen. Han fick oss att bära hängslen i början av 00-talet, åttahålskängor från Dr. Martens i början av 10-talet och i dag att snegla på slokhatt och bandana runt låret. 2020 firar Håkan 20 år som artist och stilföredöme.
15 Bengt Thornefors, grundare, Magniberg (ny)
En doldis med förflutet på Acne Studios, Dior Homme och Saint Laurent Paris. Nu driver han egna hemtextil- och möbelvarumärket Magniberg där det världsledande textilföretaget Kvadrat nyligen gick in som partner. Bengt designar även för danska Sunflower, årets mest intressanta nykomling inom skandinaviskt herrmode.
14 Max Schiller och Jonathan Hirschfeld, grundare, Eytys (ny)
När Eytys lanserade den allra första modellen Mother för sex år sedan ansågs designen, med den höga sulan, som extremt djärv och progressiv. I dag har Eytys adderat en klädkollektion som visas på Paris modevecka och skomodellerna, som nya Halo, har vässats flera snäpp.
13 Christopher Bastin, artistic director, Gant (ny)
Comeback! Bastin har återvänt till modeskeppet Gant som ”kreativ katalysator” där han ska initiera och kurera pr-drivna kollektioner och varumärkessamarbeten. Alla Rugger-fans jublar.
12 August Bard Bringéus och Jakob Dworsky, grundare, Asket (ny)
Sympatiska, hållbara och snygga herrvarumärket Asket har lanserat flera produkter under 2019, bland annat jeans i rådenim och 100 procent spårbara merinoplagg, och dubblat sin omsättning. Vi känner på oss att en framgångssaga har börjat skrivas.
11 Lena Patriksson Keller, grundare, Patriksson, Jeanerica (12)
Sedan 20 år en av de verkligt tunga makthavarna i svenska modebranschen. Förutom att leda kommunikationsbyrån Patriksson har hon även medgrundat Whyred och Jeanerica och sitter i H&M:s styrelse.
10 Marc Nylander, ägare, NK-sport (ny)
Nyöppnade sportavdelningen på NK är en satsning av högsta internationella klass. Här finns enbart premiumprodukter från de främsta i outdoorvärlden – till exempel japanska campingmärket Snow Peak och Black Yak från Korea – presenterade i en modern miljö som påminner om en Balenciagabutik.
9 Mattias Magnusson, vd, Acne Studios (3)
Ett modehus som befinner sig i ett eget universum med catwalkvisningar i Paris, enorma försäljningsframgångar över världen och oväntade samarbeten som ger stort eko – det senaste en kollektion med NBA-stjärnan Russell Westbrook.
8 Stefan Larsson, vd, PVH Corp (ny)
Den mäktigaste svensken i modebranschen på internationell nivå. Efter flera år som chef på H&M, Gap-ägda Old Navy och vd på Ralph Lauren fick Larsson i somras ett nytt prestigeuppdrag – att styra PVH, som äger Calvin Klein och Tommy Hilfiger.
7 Christian och Ruxandra Halleröd, inredare (ny)
Äkta makarna Halleröd har skapat några av de snyggaste butiksinredningar vi vet – bland annat för Byredo, Acne Studios och Totême – och har en enastående känsla för både lyxiga material och vad som fungerar kommersiellt.
6 Peter Jansson och Erik Fagerlind, grundare, Sneakersnstuff (1)
Fjolårets förstaplatstagare på den här listan har inte direkt legat på latsidan under 2019 heller. Nya butiksöppningar (i bland annat Los Angeles) samt nya uppmärksammade samarbeten. Vid årsskiftet planeras dessutom etablering i Tokyo. The sky is the limit.
5 Jockum Hallin, Christopher Nying och Richardos Klarén, grundare, Our Legacy (2)
De toppade den här listan 2017 och har sedan dess bara blivit ännu bättre. I år lanserade Our Legacy dessutom en damkollektion som stärker märkets aktier i modevärlden ytterligare. Konjunkturpilen pekar rakt uppåt.
4 Christoffer Lundman, kreativ chef, Tiger of Sweden (ny)
Lundman har moderniserat det 116 år gamla varumärket på alla nivåer – från passformer och tygkvaliteter till butiksinredning och reklamkampanjer. Tiger of Sweden är rustade för en internationell resa.
3 Cristina Stenbeck, affärskvinna (ny)
2019 har Stenbeck riktat sina investeringar mot modebranschen. Hon har bland stoppat in 18 miljoner i Caliroots, 10 miljoner i Morjas och tagit över ordförandeklubban i Kinnevikägda Zalando. En makthavare av rang.
2 Ben Gorham, grundare, Byredo (14)
Sveriges största internationella modestjärna fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Ben Gorham är basketspelaren som vände upp och ned på en hel parfymvärld och satte dofthuset Byredo på världskartan. Med åren har hajpade samarbetskollektioner med varumärken som Frame och Off-White avlöst varandra. I år är Ben aktuell med handgjorda sneakers, skräddarsydda kostymer med A.W. Bauer och en suberb outdoorkollektion i samarbete med Peak Performance. En sann inspirationskälla, inte minst stilmässigt.
1 Saman Amel och Dag Granath, grundare, Saman Amel (52)

Blott 26 år gamla får Dag Granath och Saman Amel, duon bakom Atelier Saman Amel, den finaste utmärkelse man kan få inom svenskt herrmode. I fjol återfanns de på plats 52 på Kings lista över svenskt herrmodes mäktigaste personer – för att i år katapulta ända upp till förstaplatsen.
Kan ni förstå varför ni får det här priset?
– Jag ser det mer som att det är tiden som
kommit ikapp oss. Det är inte så att vi gjort något speciellt fantastiskt just i år, tvärtom har vi ganska mycket gjort samma grej ända sedan starten. Det är mer världen runt omkring oss som ändrat sig, säger Dag Granath.