Motor: King testar den trimmade elbilen BMW i3s

i3s har sportigare styrning och fler hästkrafter än vanliga BMW i3.

Julia Brzezinska  |  Publicerad 2018-07-20 10:22  |  Lästid: 3 minuter

Att köra elbil är en tyst upplevelse. Man smyger fram och får både cyklister och gångtrafikanter att hoppa till av överraskning. Därför blir det lag på att alla elbilar som tillverkas från 2019 måste avge ett ljud. Varför inte sampla lite Lambada som backljud eller Faster Harder Scooter för att annonsera sin ankomst? Tyvärr blir det upp till biltillverkarna att utforma ljudet och de lär gå på ett mer traditionellt motorljud.

Det är för övrigt väldigt lite som är traditionellt med i3s. BMW har gått mot strömmen med sin elbilssatsning. 95 procent av alla material är återvinningsbara. Karossen är byggd i kolfiber för att spara vikt. Och invändigt hittar vi fiber från hibiskusblomman och läder som är garvat med olivextrakt. Designen och proportionerna påminner inte heller om en vanlig bil.

Motor: King testar den trimmade elbilen BMW i3s

Motorhuven är kortare än man är van vid eftersom elmotorn inte kräver lika mycket plats som en vanlig motor. I stället är det batterierna som väger och kräver utrymme. Dem har man monterat under golvet. Hjulen är smala för att minska rullmotstånd och förbrukning även om sportversionen har fått bredare däck. Bakdörrarna är bakåthängda och öppnas därför bakåt, en detalj som även finns hos Rolls-Royce. Fördelen är att det underlättar insteget till baksätet – nackdelen är att det inte går att öppna bakdörren om ingen öppnar framdörren först.

Tillägget “s” innebär en trimmad version av vanliga i3. Det betyder fler hästkrafter och bredare skärmkanter och sportchassi. Med 184 hästkrafter gör man 0–100 km/h på 6,9 sekunder. Det upplevs som raketfart eftersom all kraft kommer på en gång. En elmotor kan, till skillnad från en vanlig förbränningsmotor som måste bygga upp vridmoment genom att få upp varvtalet, leverera fullt från noll. Man är garanterat snabbare än alla sportbilar i starten, sedan lär man få se sig omkörd, i3 når toppfart vid 160 km/h.

Motor: King testar den trimmade elbilen BMW i3s

Värt att veta

Modell: BMW i3s.

Pris: 408 900 kr.

Prestanda: elmotor 184 hk och 270 Nm.

Batterikapacitet: 33,2 kWh. Räckvidd Drygt 242 km enligt test.

Laddtid: Med snabbladdning tar det cirka 45 min att ladda batteriet 80 procent. Vid vanligt vägguttag tar det cirka 8,5 timmar.

Fördelar: Tyst, snabb, laddbar, rolig, låga underhållskostnader, efter den 1 juli utgår en miljöbonus på 60 000 kr.

Nackdelar: Strikt fyrsitsig, trång, dyr, onödigt stor säkerhetsmarginal i reservtanken.

Sedan finns det förstås elbilar och elbilar. Tesla, som vi har mycket att tacka för när det kommer till utvecklingen av elbilar för personbilsmarknaden, har en brutal version av Model S, P100D Ludicrous+ gör 0-100 km/h på 2,7 sekunder. Det är lika snabbt som Koenigsegg Agera, fast i en familjebil! Vansinnigt!

Sedan var det det där med räckvidden. Lider man av seriös räckviddsångest finns en REX-version med en liten bensinmotor på nio liter som tar dig till närmaste laddstolpe. Men varför inte löpa hela miljöbilslinan ut?

Ska man bara pendla mellan jobbet, skolan och träningen klarar man sig på ren el. När tidningen Auto motor & sport testade räckvidden (utomhustemperaturen varierade mellan 16 och 25 grader) kom i3s 242 kilometer på en tankning. Något som kan vara värt att veta är att BMW programmerat in väldigt stora säkerhetsmarginaler. Testet visade att i3s kom 43 kilometer på reserven (snittfart 30 km/h), det vill säga efter att bilen visade noll i räckvidd.

Är du sugen på att testa elbil redan i dag kan du tanka ner appen Drive Now – de erbjuder flera i3 i sin bilflotta, bilarna står parkerade på gatan och du låser upp med hjälp av mobilen och betalar per minut. 

 

 

Tre andra elbilar att kolla in:

 

Nissan Leaf

Nissan är ett billigare alternativ med mindre påkostad kvalitetskänsla och materialval. 344 900 kr.

Motor: King testar den trimmade elbilen BMW i3s
 
Volkswagen e-Golf

Den ser ut som en vanlig Golf och körupplevelsen påminner om en vanlig bil. Testvinnare bland elbilar. 399 000 kr.

Motor: King testar den trimmade elbilen BMW i3s
 
Smart Fortwo Electric

Tvåsitsig, pytteliten, lättparkerad, söt. Perfekt till gymmet, jobbet, matbutiken och tillbaka. 210 000 kr. 

Motor: King testar den trimmade elbilen BMW i3s
Dela på Facebook
Tweeta