Så bra är Porsches första helelektriska elsuv (och så mycket kostar den)

Porsche lanserar nu generation två av Macan – den är eldriven, rymmer massor och sätter föraren i fokus.

John Sempill  |  Publicerad 2024-01-31 09:05  |  Lästid: 3 minuter

Den första helelektriska suven från Porsche gör nu entré. Nya Porsche Macan är den andra generationen av modellen och firar genom att vara avgasfri: med drivlinor upp till 470 kW, och uppåt 613 km i räckvidd enligt WLTP gör Porsche sitt tydliga avstamp. 

I pressreleasen skriver Porsche att ”nya Macan 4 och nya Macan Turbo avser att möta Porsche-kundens alla behov som är på jakt efter en suv”.

– Vi tar Macan till en helt ny nivå – med oöverträfflig E-Performance, nya Driver Experience, och en imponerande design”, säger Oliver Blume, styrelseordförande hos Porsche AG, enligt Porsches officiella pressmeddelande

Och bilen då? I WLTP-siffror hamnar elförbrukningen hos Macan 4 på omkring 21,1–17,9 kWh/100 km blandad körning. För Macan Turbo ligger den på 20,7–18,8 kWh/100 km blandad körning. 

Från noll till hundra tar det 5,2 respektive 3,3 sekunder, med toppfarter på 220 och 260 km/h. Det kommer alltså inte gå någon nöd på dig oavsett om du väljer en Porsche Macan 4 eller en Porsche Macan Turbo.

Med 800V-teknik tillåts ultrasnabb laddning: 10–80 procent går på 21 minuter och för första gången använder Porsche även nyutvecklade Premium Platform Electric (PPE), där högvoltsbatteriet är en central komponent. 

Hela 240 kW kan rekupereras och AC-laddning upp till 11 kW uppges vara möjlig.

För bekvämlighetsskull har insidan utökats i storlek och nu finns två bagageutrymmen: både i bak och fram. Förutom 540 liter i bak utan att fälla baksätet och beroende på tillval, finns ytterligare plats för 84 liter i fram. I facktermer blir det ungefär ett halvt badkar i frunken. Tillsammans blir det totalt 136 liter mer än den tidigare generationen.

Och när vi pratar om Porsche har så klart förarupplevelsen varit prio. 

– Tack vare sin särskilt sportiga stolsposition och låga tyngdpunkt, såväl dess imponerande kördynamik och styrposition, levererar nya Macan en riktig sportbilskänsla, säger Jörg Kerner, som är Product Line Vice President.

Dubbla motorer och fyrhjulsdrift finns i båda versionerna och bakhjulsstyrning är standard, som också är nytt för denna generation. 

Och priserna? De börjar på 980 000 kr för Macan 4, och 1 310 000 kr för Macan Turbo. De första leveranserna sker under årets andra hälft. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2024-01-31 09:18