Så blev Moscots solglasögon en tidlös klassiker

Bågar med stjärnglans.

Joel Ågren  |  Publicerad 2021-07-16 15:48  |  Lästid: 2 minuter

New York-institutionen Moscot är på många sätt den amerikanska drömmen i ett nötskal. Det familjeägda glasögonföretaget – känt för sina ikoniska bågar, intellektuella air och iögonfallande hantverk – har varit en naturlig del av New Yorks stadsbild sedan den unge östeuropeiske immigranten och optikern Hyman Moscot började ratta sin träkärra med hemmatillverkade läsglasögon upp och ner längst Orchard Street på Lower East Side år 1899.

Affärerna rullade på i dubbel bemärkelse, och 1915 hade Hyman sparat ihop tillräckligt med pengar för att öppna sin egen glasögonbutik och optikermottagning på 94 Rivington Street. 106 år av hårt slit, höga ambitioner och orubbliga familjetraditioner har gjort Moscot till vad det är i dag – ett av de mest respekterade och stilsäkra glasögonmärkena i branschen, med en trogen skara celebra kunder som mer än gärna sätter Moscot på såväl näsrygg som stilkarta.

En av Moscots äldsta bågar, Miltzen, bars till exempel ofta av Truman Capote och Andy Warhol, medan varumärkets kanske mest kända modell, tidlösa redaktionsfavoriten Lemtosh, favoriseras av A-listare som Johnny Depp, Robert Downey Jr och Jeff Goldblum.

I dag leds varumärket av femte generationen Moscots, med optikern Harvey Moscot på vd-posten och hans son, industridesignern Zack Moscot, vid designrodret. Och intresset för det långlivade premiumvarumärket är större än någonsin. En skarpsynt mix av rik historia, ikonisk design och familjär stämning, med pigga designsamarbeten med varumärken som Mr. Porter, Common Projects och Blk Dnm som håller hajpen vid liv. Familjepatriarken Hyman hade varit stolt.

Visste du att:
Bokomslaget till förstautgåvan av F  Scott Fitzgeralds succéroman Den store Gatsby från 1925 lär vara inspirerat av Moscots kreativa butiksfönster på Rivington Street. 

Dela på Facebook
Tweeta