”Thor” och ”Vader” är de sista exemplaren av Koenigsegg Agera

Koenigsegg Agera ska läggas ned. Agera FE, Final Edition, blir sist ut och ska byggas i två exemplar. En av dem är "Thor", där kolfibern är täckt med diamanter.

Anna Andersson  |  Publicerad 2018-02-02 09:18  |  Lästid: < 1 minuter

Allt har ett slut, så även Koenigsegg Agera. Efter över 50 exemplar tillverkas nu två sista specialbilarna. Modellnamnet Agera FE står för Final Edition, och bilarna går under de supercoola namnen ”Thor” och ”Vader”. I Koenigsegg Agera FE sitter en 5,0 liters V8 med dubbla turboaggregat som levererar 1 176 hästkrafter och 1 280 newtonmeter – som standard. Med 1MW-tillägget får man 1 360 hästkrafter att leka med.

De två Final Edition-bilarna ”Thor” och ”Vader” är unikt specade av sina respektive beställare, två kända superbilssamlare. Thor ska levereras till en amerikan som på Instagram kallar sig @dan_am_i. Han äger sedan tidigare en Agera RS, två Pagani Zonda Cinques, en Zonda Tricolore, en Huayra BC, en Lamborghini Centenario samt tills nyligen en Bugatti Chiron som han nu har sålt.

A post shared by Dan (@dan_am_i) on


Thor får bland annat en "hajfena" som kommer att prydas av Thors hammare. Den får också en stor vinge, större än den som sitter på One:1. Det blir självklart mycket kolfiber, enligt beställaren kommer de nakna kolfiberytorna vara prydda av små diamanter.

Brorsan, Vader, är beställd av Marc Haddad (@x_marc_the_spot), även han en lyxbilssamlare med bland annat en Pagani Huayra Coupé och Huayra BC i garaget. Vader får också den stora vingen och splittern fram, men ingen hajfena. Färgtemat väntas bli svart.

A post shared by Marc Haddad (@x_marc_the_spot) on

A post shared by Marc Haddad (@x_marc_the_spot) on


Koenigsegg Agera har varit i produktion i olika skepnader och utföranden sedan 2011, då den ersatte CC-bilarna. Specialversionen One:1 fick uppmärksamhet för att vara världens första "Mega car" med ett effektuttag på en megawatt. Den toppfartsoptimerade Agera RS, med samma motor, blev nyligen utsedd till världens snabbaste produktionsbil med en genomsnittlig toppfart på 447 km/h. När produktionen av Agera nu avslutas kommer Koenigsegg fokusera på att bygga hybridmodellen Regera.

Dela på Facebook
Tweeta