Valentino öppnar första butiken i Sverige – slår upp portarna bredvid Balenciaga

Kollage på Nordiska Kompaniet och modeller från Valentino och Balenciaga.

Stockholm blir alltmer en modestad att räkna med. Snart flyttar lyxmärket Valentino in i NK:s anrika lokaler bredvid Balenciaga.

Marlon Appelgren  |  Publicerad 2019-05-14 15:36  |  Lästid: 1 minut

Det är tuffa tider för detaljhandeln och den som menar något annat behöver bara kolla på H&M:s senaste bokslut. E-handelsgiganterna tar över allt större marknadsandelar och detta samtidigt som de fysiska klädbutikerna tappar allt mer i motsvarande takt – något som inte minst har påverkat det svenska lyxvaruhuset NK ur ett tillväxtperspektiv.

För att möta utmaningarna håller NK på att genomföra vad de kallar för den största förändringen i varuhusets historia. Under en pressträff från förra året berättade varuhusets ledning för King om planerna: Det ska bli större, lyxigare och mer personligt. 

Butiksytan för Balenciaga på Nordiska Kompaniet i Stockholm.

Som ett led i detta har man därför jobbat för att ta in fler varumärken. Tidigare i våras fick vi bland annat se när dörrarna slogs upp för det supertrendiga lyxmärket Balenciaga – och den 16 maj har det blivit dags för modemärket Valentino att inta den anrika shoppinglokalen med sin allra första butik i Sverige. Den 112 kvadratmeter stora avdelningen kommer befinna sig vägg i vägg med nyöppnade Balenciaga och ska erbjuda ett sortiment av accessoarer, kläder och skor.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-05-14 16:00