Acne Studios presenterar höstkollektion – med sina anställdas hundar

Svenska modejätten Acne Studios visar upp årets höst- och vinterkollektion i troget sällskap av människans bästa vän.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2020-08-30 16:37  |  Lästid: 2 minuter

Lydia Blakeley är en brittisk konstnär som gärna involverar hundar i sin hyllade konst. I lanseringen av årets höst- och vinterkollektion har svenska modehuset Acne Studios inspirerats av konstnären och därför låtit sina anställda och deras hundar stå modeller för varumärkets lookbook, plåtad av fotografen Anders Edström.

Men Lydia Blakeley har inte bara stått för lookbook-inspirationen, hon har även gjort hundmotiven som återfinns på flera av plaggen. I övrigt är kollektionen full av flanell, överdimensionerade rutmönster och klassisk denim.

Acne Studios-medarbetaren Pontus Björkman och hans yorkshireterrier Kenzo.

”Jag skaffade hund för ett tag sedan. Sedan dess har jag börjat lägga märke till ’hundmänniskor’, hur de rör sig, beter sig och inte minst klär sig”, säger Acne Studios chefsdesigner Jonny Johansson. ”Jag noterade dem inte på samma sätt förut och nu har jag blivit en sådan person själv. I den här kollektionen ville jag uppmärksamma och hylla denna subkultur för all inspiration den har givit mig.”

Den nya kollektionen finns att köpa nu på Acne Studios hemsida och i alla varumärkets butiker.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2020-08-30 16:43