Skippa hjälmen med BMW:s nya supermotorcykel

BMW:s nya framtidsmotorcykel är så bra att du inte behöver skydd.

Erik Söderholm  |  Publicerad 2016-10-24 13:18  |  Lästid: 2 minuter
Skippa hjälmen med BMW:s nya supermotorcykel
BMW Motorrad Vision Next 100 håller balansen på egen hand. Foto: BMW

Med BMW:s nya koncepthoj Motorrad Vision Next 100 ska föraren aldrig kunna krocka eller hamna ur kurs och köra av vägen. Detta tack vare ny teknik och självkörande egenskaper.

Skippa hjälmen med BMW:s nya supermotorcykel
Foto: BMW

Den här hojen är så smart att föraren i princip inte ska behöva ha några skydd – inte ens hjälm. BMW Vision Motorrad Next 100 har ett självbalanserande system för att hålla den upprätt både när den står stilla och när den körs. Tack vare självbalanseringen ska föraren aldrig kunna vurpa.

Skippa hjälmen med BMW:s nya supermotorcykel
Foto: BMW

Föraren får feedback på två sätt, dels genom en ”digital kompanjon” som kan komma med tips för hur ”upplevelsen kan optimeras” och dels genom att information visas i ett par breda glasögon som kan styras med ögonrörelser. Motorcykeln anpassas efter hur den körs och tar in data från omgivningarna.


Skippa hjälmen med BMW:s nya supermotorcykel
Foto: BMW

Den läckra motorcykeln bygger delvis på kolfiberteknik och körs med en futuristisk "icke-bensinbaserad kraftkälla". Exakt vad det innebär vill BMW inte avslöja.

Skippa hjälmen med BMW:s nya supermotorcykel
Foto: BMW

Motorcykeln bygger på något som kallas "Flexframe" och som innebär att framhjulet inte riktigt vrider sig på samma sätt som på en vanlig motorcykel när föraren vrider på styret. Istället flexar hela ramen. I låg fart behövs inte så mycket kraft för att svänga men i högre fart finns mer motstånd för att ge bättre stabilitet. När motorcykeln ska köras iväg anpassas hela ramen och motorcykeln "sjunker ihop framåt" för att förbättra aerodynamiken.

Skippa hjälmen med BMW:s nya supermotorcykel
Foto: BMW

– Vanligtvis när vi utvecklar en motorcykel tittar vi fem till tio år framåt. Här tittar vi mycket längre fram och hittade några väldigt attraktiva prospekt, säger Edgar Heinrich, designchef på BMW Motorrad.

Dela på Facebook
Tweeta