Danskt modemärke släpper viral rödvinsstänkt kollektion

Danska (di)vision släpper skjortan för efterfesten.

Tom Cehlin  |  Publicerad 2023-02-23 10:44  |  Lästid: 2 minuter

Köpenhamns modevecka har inte samma samling världsstjärnor eller tunga modehus som motsvarigheterna i Frankrike och Italien men lyckades för några veckor sedan hamna i världens blickfång med en modevisning som tog över social medier.

Temat på danska varumärket (di)visions visning var… danskt: Lokalen såg ut som slutet på en sjörövarfest med rödvinsfläckar, spilld mat och tomma shotglas. Finalen på visningen blev viral då modellen Sarah Dahl klev upp från bordet och började gå som en del av visningen och drog hela bordsduken med sig.

Nu släpper (di)vision en mindre kollektion under namnet Tablewear. Kollektionen består av fem plagg som är uppsydda av dukarna från visningen och som går i samma tema som den virala klänningen. Bland annat ingår flera skjortor, byxor och en väska. Kollektionen har tagits fram tillsammans med svenska försäkringsbolaget Hedvig som menar att livet är till för att levas, ungefär.

– Kollektionen ramar in Hedvigs sätt att flippa perspektiv och se potentialen i händelser eller saker som tidigare betraktats som misslyckade eller förstörda. Med rätt mindset kan en fläck bli ett minne av en bra kväll, istället för en olyckshändelse, säger Petter Swanberg som är creative director på Hedvig.

– Kollektionen tvingar tittaren att tänka nytt och hitta skönhet i det som tidigare har ansetts vara trasigt eller förstört. På det sättet firar det grunden i båda våra företag – hur man lever livet fullt ut utan ånger, säger Simon Wick som är creative director på (di)vision.

Kollektionen hittas på (di)visions flaggskeppsbutik i Köpenhamn och släpps via @hedvig och @di_vsn på Instagram.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-02-23 10:56