En ljudlös och förstklassig körupplevelse: King testar nya Range Rover

En förstaklassbiljett i tyst avdelning. Så kändes det när King gav sig ut på vägarna med lyxiga laddhybriden Range Rover Sport Plug-In Hybrid.

Kristofer Steneberg  |  Publicerad 2021-10-26 19:40  |  Lästid: 3 minuter

Om det fanns en axel mellan spara och slösa så skulle denna Range Rover hamna stenhårt i slösa. Men kampen mellan ”vill ha” och ”behöver” är inte alltid så förnuftig. Måste man alltid tänka efter så mycket?

Den korta historien om Range Rover är att brittiska biltillverkaren Land Rover 1948 skapade en fyrhjulsdriven bil, Series 1. Bildesignern på Rover hade en Jeep hemma som han tog inspiration från och bilen fick snabbt hög status, framför allt eftersom det blev en favorit hos det brittiska kungahuset. Range Rover tog några år till för Land Rover att utveckla, och 1970 rullade den första bilen ut från fabriken i sydvästra England. Land Rover Range Rover var grön, enkel, utrustad med säten i vinyl och allt annat än lyxig: bara snäppet längre än dagens VW Golf och med tre dörrar. Än i dag syns drottning Elizabeth emellanåt i en av sina 30 Land Rovers. En klassisk bild är när drottningen kör ut på den skotska landsbygden med Saudiarabiens kronprins Abdullah. Det här var när kvinnor fortfarande inte fick köra bil i Saudiarabien. 

Det är inte världens mest praktiska bil. Den är så lång att jag har svårt att manövrera i trånga utrymmen. Så bred att min carport inte räcker till och så hög att jag blir lite orolig över att nudda taket när jag åker in i parkeringsgarage. Det finns så klart även fördelar med storlek extra large. Förare och passagerare har utrymmen som räcker till och blir över. Markfrigången och lastutrymmet är plus. 

Det är enkelt att förstå bilens popularitet i USA. Känslan påminner om amerikansk jätte-suv – på gott och ont. Det positiva är såklart bekvämligheten att sträckköra i flera timmar med fem personer. Det negativa blir tydligt i stadskörning. Andra bilar i samma klass gör allt för att skapa en tajt känsla. Det verkar Range Rover ha släppt. Den är stor och känns stor, punkt slut. Vägbulor däremot äter bilen upp som plockmat. I ytterfilen flyttar bilar på sig när man kommer. I innerfilen är det mysigt och behagligt i marschfart.

Vad ska man då säga om laddhybriden? Ja, det positiva är att glida fram ljudlöst i låga farter. Den stör ingen i hemmet tidiga morgnar, det är inga sura miner på gågator och på parkeringsplatserna störs ingen. I högre farter är den inte tystast i klassen, men inbäddad i svart skinn känns det ändå som om man har på sig brusreducerande hörlurar. Den tar dig fem mil på ren el, vilket kanske är okej för en normal pendlare men i kortaste laget när det blir vinter och räckvidden krymper. Även under vår testperiod, varma sommardagar, krymper räckvidden till drygt tre mil. Miljömässigt samlas inga stora poäng med en så här tung bil – 2,5 ton – men den är definitivt bättre än den renodlade bensinvarianten. Upp till 50 procent av karossen är tillverkad i återvunnet aluminium och fabriken kan skryta med ett av världens största soltak. Tidigare har det funnits problem med kvaliteten i Range Rover och det mesta är kanske åtgärdat, men de två Range Rover-ägare som jag känner har tyvärr klagat över vissa brister även med nyare modeller. 

Förflyttningen från enkel stadsjeep till lyxig vägmaskin har tagit Range Rover 50 år. Det finns inget att klaga på när det kommer till panoramataket och premiumljudet. Det finns flera körlägen att välja mellan även om jag inte känner den stora skillnaden som i andra bilar. Jag saknar den smarta energiåtervinningen som finns i nyare elbilar där du med paddlarna kan välja motstånd inför en lättare inbromsning och där extrakraften tas tillvara.

Fler än lyckade DJ:s och Hollywoodfruar behöver upptäcka Range Rover. För det är en härlig, rolig och kaxig bil. För den som vill berätta att jag minsann är något helt annat än villa, vovve, Volvo.

Modell: Range Rover Sport Plug-In Hybrid.
Pris: 1,1 miljoner kronor.
Mått: Längd 487 cm, bredd 207 cm, höjd 180 cm.
Vikt: 2 464 kg. 0–100 km/h: 6,3 sekunder.
Motor: Bensinmotor på 300 hk, elmotor 105 kW (143 hk), max samlat vridmoment 640 Nm.
CO2-utsläpp: 72–83 g/km.
Fördelar: Underhållande, bekväm, kaxig.
Nackdelar: Tekniskt lite bakom tyska konkurrenter.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-10-26 19:56