Filippa K:s nya designer väljer sina favoriter ur vårkollektionen

Liisa Kessler om stiliga debutkollektionen.

Daniel Lindström  |  Publicerad 2023-02-17 16:41  |  Lästid: 3 minuter

Liisa Kessler gör i och med Filippa K:s SS23-kollektion sin debut som creative director för Filippa K. När King nyligen utsåg herrmodets 100 mäktigaste tog Liisa plats 8 med motiveringen: ”Filippa K:s kreativa chef Liisa Kessler lyckas på ett perfekt sätt addera ett nytt uttryck och samtidigt behålla varumärkets skandinaviskt minimalistiska identitet. Det internationella perspektivet – hon har erfarenhet från Chloé, Lanvin och Saint Laurent – märks tydligt i den första kollektionen.”

King bad Liisa plocka fram tre favoritplagg ur sin debutkollektion.

Vad inspirerades du av när du designade vårens kollektion? 

– Den här kollektionen är min första som creative director på Filippa K, och jag ville återvända till varumärkets början på 1990-talet, en tid då jag själv blev intresserad av mode. Jag har starka minnen av Filippa K:s uppmärksammade reklamkampanjer på 1990- och 2000-talet,
för mig var varumärket synonymt med skandinavisk stil. Jag började med att noggrant gå igenom arkiven och blev så inspirerad av energin och stämningen från de första åren. Min kollektion är ett slags hyllning till tidiga Filippa K. Jag har försökt behålla den andan och sensualiteten genom att föra in ny energi i klassiska silhuetter. Den avslappnade stilen är fortfarande i fokus. I mitt research-arbete påmindes jag också om semesterresor till Skandinavien med mina föräldrar som barn, så här finns också personliga och nostalgiska referenser. Men allra viktigast är att kollektionen känns okomplicerad och enkel att bära.

Är vi på väg mot en mer uppklädd stil för män?

– Efter de senaste åren med pandemi och restriktioner tror jag att människor längtar efter tillfällen att känna sig uppklädda igen. Jag har utforskat just detta när jag arbetade med vårkollektionen. 

Du har en lång bakgrund på internationella modehus, bland annat Saint Laurent, vad tar du med dig därifrån i nuvarande arbete?

– Min bakgrund inom lyxmodehus har förberett mig väl för min tid på Filippa K. Chloé, Lanvin och Saint Laurent har alla så stark kreativitet och visioner. Hos varje modehus lärde jag mig nya förhållningssätt till hantverk, kreativitet och design. Alla dessa erfarenheter har format mig som designer och jag har kunnat kanalisera dem till min egen vision av Filippa K:s kund. Jag har en passion för hantverk och en nyfikenhet på att dyka in i nya världar, och jag är otroligt tacksam över att ha fått denna möjlighet att arbeta för ett ikoniskt svenskt varumärke som ligger så nära min egen personliga estetik. 

Kostymen

”Den kritstrecksrandiga kostymen är en av mina absoluta favoriter när det kommer till herrmode. Elegant men samtidigt enkel att använda eftersom du kan bryta upp den i två delar. Den passar verkligen i Filippa K:s sortiment.” Kavaj 5 400 kr, byxa 3 200 kr.

Skjortan

”Blank skjorta i hållbar triacetat som faller fint och har en pyjamasliknande komfort och känsla. Det finns även matchande byxor till. Eftersom materialet är så lyxigt kan du både använda skjortan hemma och som festplagg.” 3 200 kr.

Skorna

”90-talsinspirerade loafers som du kan använda både till jeans och kostym. Modellen är tillverkad i kalvskinn och har en väldigt lätt sula. Vi älskar skorna så mycket att de även kommer i damkollektionen i höst.” 4 700 kr.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-02-17 16:42