Hermés på NK

Franska sadelmakarföretaget Hermés öppnar idag eget på NK i Stockholm. Förutom de välkända handväskorna och sidensjalarna för damer, finns även en del smakprov ur herrkollektionen som bitvis är riktigt trevlig. Vi lyckades fånga en gammal Hermés-ättling, vice vd:n Guillame de Seynes, för ett samtal om Kelly-väskan och hur ett märke kan undvika att bli överexploaterat. 

Redaktionen  |  Publicerad 2006-11-24 13:39  |  Lästid: 3 minuter
Era grejer är inte direkt gratis. Vad är det man betalar för?
– Vi kompromissar inte med kvalitet. Våra väskor till exempel – det tar en hantverkare mellan 12 och 18 timmar att göra en väska. Och våra hantverkare är rutinerade och välbetalda. Det läggs ner mycket tid på detaljer.
Många andra lyxmärken blir överexploaterade. Är ni rädda för det?
– Vi använder inte en logotyp eller initialer, förutom på våra bälten. Men utöver bältena är sortimentet väldigt diskret. Väskorna finns i väldigt många färger och sidenscarfarna kommer i 18 nya varianter varje säsong, så vi är inte rädda för överexploatering.
Hur jobbar ni på herrsidan? Ni är ju mest kända för sidenscarfar och handväskor.
– Vi uppfattas som ett kvinnomärke, men vårt arv är i högsta grad manligt: Hermés började ju med att tillverka sadlar. Vår herrkollektion har ritats av samma person sedan 1988, Veronique Nichanian, vilket har gett en väldig konsekvens och vi är väldigt nöjda med henne.  
Kelly-väskan är kanske den mest kända handväskan i världen. Kan du berätta historien en gång för alla?
– Innan första världskriget gjordes en stor väska för att förvara sadlar i. 1931 fick min farfar idén att gör att en mindre damhandväska i samma stil. Den förde sen en ganska stilla tillvaro fram till 1956, då Grace Kelly som just gift sig med prinsen av Monaco gömde sin gravida mage bakom väskan. Ögonblicket fastnade i Life Magazine och efterfrågan ökade direkt. Min farfar frågade Grace om han fick döpa väskan efter henne och hon svarade ja – sen dess heter modellen Kelly. Väskan är nu Hermés starkaste symbol.
Min mamma har velat ha en Kelly-väska sedan 60-talet. Varför?
– Det är en fantastisk och tidlös väska, och att den sågs med Grace Kelly var perfekt. Hon var väldigt elegant, och kändisskap är ju en viktig faktor. Men vi ger aldrig bort något till människor för att de är kända, även om vi är mer än glada över att ha kända kunder.
 
Om du fick välja fem saker ur herrsortimentet som känns talande för er – vad skulle det vara?
– Rocken. Grå, höstkollektionens starkaste färg, med mycket läderdetaljer. Hela fodret, inklusive fickorna, är i lammskinn.
– Röd stickad tröja. Rött är också en stark färg för oss i höst.
– Portfölj. Vi har sålt samma modell sedan 30-talet.
– Arceau-klockan. Modellen kom först 1978, men finns nu i en större version med mekaniskt urverk. 
– Slipsen. Den tjocka modellen känns mest rätt just nu. Vi säljer 700 000 slipsar på ett år, det är en viktig del av vårt herrsortiment. (Se bilder till höger.)
 

Bild 430691
Hermés Kelly-väska. I sortimentet sedan 30-talet och på kvinnors önskelista sedan 1956…
Bild 430692
…då Grace Kelly visade sig med en väska – och sedan fick ge namn åt den. Lite som Anna-Greta Leijon-lådan, även om hon inte ens behövde använda lådan för att ge namn åt den.
Bild 430693
1. Rock med skinnfoder 28 999 kr. 2. Rött och stickat, 8 499 kr.
 
Bild 430694
3. Sidenslipsar, 1 199 kr.
 
Bild 430695
4. Arceau Chrono. 15 499 kr.
 
Bild 430696
5. Portfölj, samma modell som 1930. 41 599 kr.
 

Av: Text: Erik Gripenholm

Dela på Facebook
Tweeta