Jaguar XF: Gårdagens status i morgondagens bil

Pris och basfakta: Jaguar XF 4,2 SV8

Redaktionen  |  Publicerad 2008-09-22 05:12  |  Lästid: < 1 minuter
Bild 429869
Jaguars senaste satsning är elegant och sportig.
I en satirisk seriestrip i tidningen Teknikens Värld erbjöds läsarna att köpa ett kit som gjorde Ford Mondeon till en Jaguar. Lever du för högt på gamla meriter blir du häcklad och Jaguars försök att bredda sin marknad med folkligare bilar har klart devalverat den anrika brittens status.
Vilket kan också synas märkligt när i stort sett alla europeiska biltillverkare jobbar i totalt motsatt riktning. För att överleva behöver Jaguar förnyas och byta strategi. XF är ett rejält lyft från de trista Fordklonerna in i en värld av lyx, läder och gadgets: Gårdagens status i morgondagens bil, helt enkelt.
 
Körning
Jaha, jag ska växla med en…puck? I den breda mittkonsollen ploppar växelväljaren upp efter start i form av ett aluminiumfärgat vred. Det känns förvisso väldigt international-super-spy-ish men den lyxiga och hemtrevliga känslan i kupén varslar också om att det här inte är en sportbil.
Komfort och körglädje är två motsatta krafter och här är det mycket av det förra. 16-läges-inställningen i de lätt skålade läderstolarna är ljuvliga för en 190-centimeters-inställningsfetischist som undertecknad. V8:an bakom den logoprydda plastgrillen kickar där bak när det behövs men styrningen känns aningen artificiell.
Att färdas i Jaguar XF är en lyxig men inte särdeles sportig upplevelse.
Cruising
Långpendlare utan allt för häftigt temperament lär trivas alldeles utmärkt. De exceptionellt stora hjulen på 20 tum susar visserligen konstant i kupén, men aldrig så att det stör. Såväl sportläge som paddlar vid ratten är standard men jag fastnar i automatlådans basläge. Bilen är sofistikerad samt tidlös och som skapt för planlöst nattkryssande.
Utseende
Ett gammalt brittiskt gentlemannaideal handlar om att inte förhäva sig och bli för märkvärdig eller vulgär. Det är den enda ursäkt jag kan tänka mig för den här intetsägande uppenbarelsen.
De senaste årens Jaguarer har inte haft mycket annat än en ball retroimage att stoltsera med, men XF har allt du kan begära av en individualistisk lyxvagn förutom just image. Utstrålningen är mer lik den svala och trista Lexus GS än europeiska konkurrenter som Audi A5/A6, Mercedes E-klass och BMW:s 5-serie, som alla satsar friskt på utmanande design.
Från vissa håll är Jaguaren till och med kusligt lik en Hyundai Sonata. Hu!
Utrustning
Det finns duktigt med lockande prylar – men det kostar. Du kan lätt fylla tillbehörslistan med saker som dödavinkelvarnare, adaptiv farthållare och tv samt parkeringsassistans och ljud med 14 högtalare – om du hostar upp totalt 57 000 kr.
Utslag
Elegant och sportig nog att återerövra märkets förlorade status men något för anonym för dig som vill synas.
Bild 429870
Motor: V8 4,2 liter
Effekt: 416 hk
Toppfart: 250 km/h (reglerad)
Acceleration: 0-100 km/h på 5,4 sekunder
Pris: 738 000 kronor

Läs mer: www.jaguar.se

Av: Kennth Tonef

Dela på Facebook
Tweeta