Karriärexperten: Så går du från egen till anställd

Filip Strömbäck har lång erfarenhet från rekrytering och personbedömning. Han är medgrundare till den digitala matchningstjänsten Exparang.com och driver poddarna Stiljournalen och Tjena chefen! Varje månad besvarar han frågor om jobb och karriär från Kings läsare.

Redaktionen  |  Publicerad 2018-12-03 15:38  |  Lästid: 2 minuter

Från egen till anställd

Fråga: Det är ju ganska vanligt förekommande med anställda tjänstemän som får en affärsidé och bryter upp från tryggheten för att bli entreprenör, men man läser sällan om motsatsen. Om man nu skulle vilja/behöva lämna livet som entreprenör och ta en anställning, hur skulle det gå till? Är man förbrukad på arbetsmarknaden om man drivit eget?

Svar: Det är den i särklass vanligaste fråga jag får från egenföretagande bekanta – ”Vem skulle vilja anställa en sådan som jag?” I min roll som rekryterare stöter jag ofta på rekryterande chefer som ser en otrolig styrka i att kandidater som vågat driva eget. Erfarenheten från att ta fullt ansvar för kostnader och intäkter samt leva med kniven på strupen är något som injicerar kraft och driv i personen, och passar oerhört bra på många arbetsplatser.

Den eventuella skepticism mot entreprenörer som kan lysa igenom hos en rekryterande chef beror på osäkerheten kring hur pass svårstyrd eller anpassningsbar personen är. Det går naturligtvis att testa genom olika verktyg för personlighetsutvärdering, men som ett generellt karaktärsdrag får man nog vara beredd på att en person som någon gång varit entreprenör är mer benägen än andra att gå sin egen väg.

Så, som ett mycket långt svar på frågan – man är INTE förbrukad på arbetsmarknaden om man drivit eget, tvärtom. Man är en tillgång i oerhört många organisationer. Inte minst för att en egenföretagare som agerat både internpostansvarig, IT-tekniker, redovisningsekonom och säljare tenderar att vara väldigt tacksam för alla resurser som vanligtvis finns på ett större företag. Kör hårt! 

Problem med chefen 

Fråga: Jag blir galen. Jag är inte för fin för att göra ”skituppgifter”, men har varit i samma roll i över två år nu och tycker att jag verkligen är bra på mitt jobb. För ett tag sedan fick vi en ny chef, och sedan dess har jag kvävts av att behöva stämma av allt med henne och göra småuppgifter som jag lämnat bakom mig för länge sedan. Jag vill bara be henne att fara och flyga och söka mig vidare, för jag vet att det skulle lösa sig bra, men finns det något annat jag kan göra åt situationen?

Svar: Låter frustrerande, men det är dags att plocka fram Yodan i dig
– Patience you must have, my young padawan. Ta det lugnt, sitt still, gör ditt jobb och mer därtill så kommer det att ordna sig galant. Ibland kan det vara avgörande att sätta sig själv i skorna på sin närmaste chef, för att få bättre förståelse och tydligare överblick över ens egna valmöjligheter och beslut.

Troligen är det så att din nya chef har klivit upp ett snäpp i och med sin befordran och känner ett lite större ansvar och press att leverera.

Vad som händer många människor i liknande situationer, oavsett vad man har för grundpersonlighet, är att man känner ett ökat behov av kontroll över läget. Hon vill bara vara säker på att hennes organisation levererar det hon har satts som ansvarig för att fixa, och därför rinner det igenom detaljorienterade och infantila frågor till dig.

Jag är helt säker på att du kommer att få både space och förtroende om du bara låter henne hålla på ett litet tag, tills hon ser att du är så skicklig som du säger att du är. Då är spelfältet ditt, och du har dessutom bevisat att du levererar toppkvalitet för flera chefer än en. Och det, det är bra grejer att ha med sig!


Dela på Facebook
Tweeta