King kröner herrmodets mäktigaste 2023

Vi hyllar årets vassaste varumärken inom manlig stil - från skohyllan till doftgarderoben.

Redaktionen  |  Publicerad 2023-11-20 21:31  |  Lästid: 5 minuter

Årets internationellt modevarumärke  – Prada

Sedan 1998, när den första herrkollektionen presenterades, har Miuccia Prada varit en av världens mest inflytelserika designers. Prada leder alltid utvecklingen framåt – med nya material, silhuetter och uttryck. 2020 anslöt Raf Simons till det italiens-ka varumärket, vilket inneburit ännu starkare kollektioner med fokus på en modernt formell look där kostymer blandas med over-sizade bomberjackor och romantiska detaljer. Svenska modemän har ett starkt förhållande till Prada – för nu öppnar en renodlad herrbutik på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Årets sportmärke – Adidas

Stora sportvarumärken delar upp sitt sortiment i två delar – lifestyle och performance. På senare år har Adidas kommit att ta en tätposition över hela spelplanen. Man har samarbetat kring modekollektioner med Gucci, Balenciaga, Prada och Wales Bonner samtidigt som gamla skomodellerna Samba, Gazelle och Campus blivit enorma succéer på nytt. Och för elitidrottsmännen har Adidas lanserat de främsta fotbollsskorna (Crazyfast), snabbaste löparskorna (Adizero) och den mest kompletta outdoorkollektionen (Terrex). Världsmästarklass!

Årets outdoormärke – Klättermusen

Få svenska varumärken känns så genuina som Klättermusen från Åre. Sedan 1975 har man kombinerat högsta funktion med extrem hållbarhet – maximal säkerhet och teknik för bäraren och minimal påverkan på naturen. Det finns något beundransvärt kompromisslöst med Klättermusens produkter, utrustning som är rigoröst testad av bergsklättrare och alpina experter. Under tuffa väderförhållanden och i oförutsägbar terräng vet vi att Klättermusen håller vad de lovar.

Årets butik – Gant

När arvet möter nutiden och resultatet blir – briljant. Gants flaggskeppsbutik på Birger Jarlsgatan, som öppnade i maj efter en lång tids renovering, har verkligen fått ett ansiktslyft. Varumärkets kreativa chef Christopher Bastin har tillsammans med New York-baserade designbyrån Snarkitecture skapat en 580 kvadratmeter stor butik med inredning i mörkt trä, mässing, varma toner, mjuk belysning och mjuka mattor. Den rena estetiken krockar snyggt med Gants Ivy Leauge--inspirerade kollektioner.

Årets skomärke – Vagabond  

Efter flera år av streetwear-dominans i herrmodet, med tyngdpunkt på sneakers, har nu trenden svängt kraftigt mot en mer dressad stil. På catwalken syns kostymer och på fötterna bär vi gärna -loafers, derbys, brogues eller chelsea--boots. Svenska Vagabond har gjort en väldigt lyckad uppdatering av herrsortimentet hösten 2023, där formella modeller förnyats med grova, slitna material, tjocka sulor och metalldetaljer. Resultatet är en mix av klassiskt och modernt, precis det man vill ha.

Årets accessoarmärke  – Hermès

När Véronique Nichanian, herrdesigner på franska Hermès sedan 35 år, visade höstens ready-to-wear-kollektion i Paris bar många modeller på väskor – både större weekendbags och mindre handväskor i svart och brunt. Sedan varumärket grundades 1837, som en tillverkare av sadlar och ryttarprodukter i kalvskinn, har accessoarerna alltid stått i centrum. På herrsidan innebär det – förutom väskor – även slipsar, skor, scarfar, bälten, korthållare och AirPod-fodral – allt tillverkat för hand i de allra mest exklusiva material.

Årets doftmärke – Uniform

Unga och progressiva Stockholmsbaserade parfymhuset Unifrom utmanar gamla konventioner för hur dofter ska bäras. När varumärket grundades lanserade Unifrom parfymolja, ett parfymkoncentrat utan alkohol, som gjort för känslig hud. I år presenterades nästa format – solidparfymen – som bygger på en vaxbaserad och återfuktande formula som masseras in i huden. Allt förpackat i ett elegant och reflekterande case. Unifrom doftar inte bara fantastiskt, detta är innovationer som ger eko internationellt. 

Årets hudvårdsmärke  – Verso Skincare

Svensktillverkade Verso Skincare lanserades år 2013 och har på tio år blivit internationellt erkänt tack vare avancerad teknologi stilrent förpackad på ett modernt sätt. Verso-produkterna innehåller retinol 8, ett unikt A-vitaminkomplex som minskar hudens synliga ålderstecken på ett skonsamt sätt. Vi har många favoriter i Verso-sortimentet, bland annat dagcrèmen Daily Glow, som ger en jämnare hudton samtidigt som den adderar näring och energi.

Årets jeansmärke – Levi's

Det anrika amerikanska denimmärket har haft ett fint 2023. Först fyllde de ikoniska 501-jeansen jämnt – 150 år! – och firades med mängder av snygga jubileumsmodeller. Sedan presenterade Levi’s samarbeten med bland annat Stüssy, Kenzo och ERL. Det sistnämnda varumärket, med retroinspirerad surf- och skatedesign från Venice Beach i Los Angeles, passar perfekt för Levi’s arv i Kalifornien. En toppenkollektion med solblekt denim i oversizade passformer

Årets skjortmärke – Eton  

I närmare 100 år har svenska Eton arbetat med att utveckla och uppdatera herrgarderobens mest ikoniska plagg – den perfekta skräddade skjortan.  För Eton är skjorttillverkning närmast en konstform, där hantverk, precision och detaljer ständigt förfinas. Under 2023 har varumärket publicerat ”The Eton Blueprint”, där bland annat tidigare hemliga kragkonstruktioner avslöjas, allt för att visa unik innovation och modern teknologi.  En skjorta handlar om tyg, sömmar och passform – i alla delar är Eton ledande.

Årets klockmärke – Cartier

Uttrycket tidlöshet kan kännas slitet men årets klockmärke 2023 visar hur hundraårig design aldrig varit mer relevant. Med en historia bestående av några av klockvärldens största klassiker och flera av årets mest hyllade nyheter – som nylansering av Tank Normale, den första versionen ur den idag ikoniska modellserien som först designades 1917 – har Cartier varit en starkt bidragande orsak till att ta tillbaka det dressade armbanduret till rampljuset. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-11-20 21:34