Maserati Levante S – familjebilen för finsmakaren

När italienska Maserati lanserar sin första suv har ingenting lämnats åt slumpen. King testar Maserati Levante S.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2018-10-18 14:10  |  Lästid: 4 minuter

Den här artikeln är ett samarbete med Autoropa. Läs mer här.

Levante markerar startskottet för ett nytt kapitel i Maseratis stolta historia. Modellen är nämligen det italienska lyxvarumärkets första suv. King lånade en djupblå Levante S av den exklusiva återförsäljaren Autoropa och bjöds på en mycket trivsam upplevelse, något vi märkte redan när vi vred om bilnyckeln. Eller snarare, när bilnyckeln fick digital kontakt med bilen och i princip startade sig själv automatiskt, men det har inte riktigt samma schwung.

Det är nya tider och när Maserati ger sig in i det viktiga suv-segmentet har ingenting lämnats åt slumpen. Maserati grundades år 1914 av en brödraskara med samma namn i Bologna och har sedan 1940 sitt huvudkontor i Modena i norra Italien. Företaget har också en lång historia av att döpa sina bilmodeller efter vindar, vilket började 1963 med den legendariska sportbilen Mistral och senare ikoner som Bora och Khamsin. Maseratis första suv följer givetvis samma tradition, Levante är en vind som blåser över Medelhavet och som kan gå från stiltje till storm på bara några korta ögonblick. Liknelsen talar sitt tydliga språk, men till skillnad från stormen har Maserati allting under kontroll.


Maserati Levante S – familjebilen för finsmakaren

Fakta: Maserati Levante S
Motor fram. Fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Acceleration, 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Toppfart, 264 km/h. Pris, Levante S (430 hk) kostar från 1 030 000 kronor. Levante Diesel från 830 000 kronor. Levante (350 hk) från 880 000 kronor. Finns att köpa hos Autoropa.

Den 6-cylindriga v-motorn ger ifrån sig ett sportigt rytande när plattan närmar sig mattan, ett ljud som är så djupt tillfredställande att man gärna hade använt det som ljudbok. I övrigt glider Maseratis premiumsuv fram som ett tyst fartyg på vägarna och får en att känna sig som en romersk kejsare i förarsätet. Över lag spelar komforten i sin egen Serie A, det märks inte minst på luftfjädringen som ger en noggrant avvägd balans mellan sportighet och bekvämlighet. Den ställer in markfrigången beroende på hastighet. Normala 21 centimeter sjunker ned till 17 centimeter på motorväg. Även styrningen är perfekt, bilen styr in fint även i pressade situationer. 

Maserati Levante S – familjebilen för finsmakaren

Levante S är tveklöst också den rymligaste och mest praktiska bilen som Maserati har tillverkat. Det stora axelavståndet gör att det finns gott om utrymme överallt och det har förmodligen aldrig varit roligare att storhandla, köra ungarna till hockeyn eller bila ner till, säg, Bologna.


Hjulbasen är tre meter och hela bilens längd spänner över prick fem meter, men trots det ser Levante allt annat än stor och klumpig ut. Designen döljer måtten väl, mycket tack vare linjespelet och det sluttande taket. Eller som designteamet själv säger: "Levante talar flytande Maserati." Den karaktäristiska treudden i nosen, densamma som Neptunus bär i den klassiska statyn på Piazza Maggiore i hemstaden Bologna, hade inte suttit där den satt om Maserati tummat på forna ideal.

För även om suv är en ny produktkategori för Maserati så är kärleken för gediget hantverk och körglädje en avgörande del av företagets 104-åriga historia. Mycket känns bekant, de tre klassiska ventilationshålen på sidorna finns till exempel på plats, som på företagets andra modeller.

"Levante talar flytande Maserati."

Maserati Levante S – familjebilen för finsmakaren

Fronten är aggressiv med sina tvådelade strålkastare där den övre delen också kopplas ihop med grillen. Levante S har adaptiv farthållare och start/stopp-system, moderna säkerhetsfinesser, parkeringskameror och en infotainmentavdelning som känns minst sagt genomarbetad. Normalt är Levante helt och hållet bakhjulsdriven men framhjulen kan få upp till 50 procent av drivkraften vid behov. Det finns fyra olika körprogram att välja mellan, och det är gasresponsen och växlingstidpunkterna som ändras mest. Levante i siffror: Under motorhuven finns 430 hästkrafter. Den gör 0–100 km/h på 5,2 sekunder och har en toppfart på 264 km/h. Priset ligger från 1 030 000 kronor, men varierar beroende på val av motor. 

Maserati Levante S – familjebilen för finsmakaren

Modellen har fått ett varmt mottagande i Sverige – beställningarna har strömmat in sedan lanseringen 2016 – vilket är lätt att förstå efter en åktur. Mixen av rock'n'roll och Svenssonliv, GT-bil och offroad-modell, är i perfekt symbios. Men vägen dit har varit hyfsat lång. Ryktena om Maseratis första suv började florera redan i början av 2000-talet, och förväntningarna har varit skyhöga sedan dess. Skulle ett sportbilsmärke, mest förknippat med racing och lyxiga sedaner, kunna lyckas i ett helt nytt segment, det så moderna och populära suv-segmentet? Det visade sig fungera alldeles utmärkt.


Skeptikerna fick en knäpp på nosen när Maserati ryckte skynket av Levante på Internationella bilsalongen i Genève för två år sedan. Allt från interiördetaljer till materialval skvallrar om hög ambitionsnivå, som så ofta i fallet Maserati. Med det sagt, Maserati Levante S är körglädje på högsta möjliga nivå som garanterat kommer att göra din granne avundsjuk.

Dela på Facebook
Tweeta