Koenigsegg Jesko är det råaste ”egget” någonsin

Christian von Koenigsegg hyllar sin pappa Jesko med att bygga den vassaste modellen hittills. Motorn ger 1.600 hk, på E85.

Patrik Lundin  |  Publicerad 2019-03-05 12:21  |  Lästid: 2 minuter

Artikeln publicerades först på Auto Motor & Sport.

Länge hette den Ragnarök. Men till slut ändrades namnet på Koenigseggs nya kreation. Möt Koenigsegg Jesko, en hyllning till Christian von Koenigseggs pappa – Jesko von Koenigsegg.

Som en naturlig vidareutveckling på Koenigsegg Agera RS flyttar Koenigsegg Jesko fram gränserna ytterligare, och ska enligt Koenigsegg vara den ledande bilen när det kommer till ultimata banprestanda samtidigt som den är godkänd för att köras på gatan.


Koenigsegg Jesko är det råaste ”egget” någonsin
Jesko von Koenigsegg.

Koenigsegg Jesko har massa nyheter som vi aldrig sett i en Koenigsegg tidigare, bland annat en omarbetad version av den femliters dubbelturbo-V8:an som vi känner igen från tidigare Koenigseggmodeller. I Jesko ger den 1.280 hästar och 1.500 Nm. På vanlig bensin, vill säga. Fyller man istället tanken med E85 stiger effekten till kolossala 1.600 hästar. Eftersom Jesko väger in på 1.420 kilo ger det ett bättre effekt/vikt-förhållande än självaste One:1. 

Koenigsegg Jesko är det råaste ”egget” någonsin

Växellådan som sitter i Jesko är helt och hållet designad och utvecklad av Koenigsegg själva. Koenigsegg Light Speed Transmission (LST), som de har döpt lådan till, har nio växlar och ett alldeles unikt flerkopplingssystem.

Koenigsegg Jesko är det råaste ”egget” någonsin

Interiört har Koenigsegg fokuserat på att göra Jesko lyxig, trots sina banslaktande ambitioner. Materialen är noga utvalda och består av läder, alcantara och kolfiber om vartannat. Instrumentklustret är digitalt och i instrumentpanelen sitter en 9-tums touchskärm med ett infotainmentsystem som Koenigsegg har döpt till SmartCenter.   

Koenigsegg Jesko är det råaste ”egget” någonsin

Via SmartCenter kan alla bilens inställningar ändras, såsom hur mycket man vill att antisladd och antispinn ska ingripa, stötdämparnas hårdhet och mycket annat.


Jesko har också det som Koenigsegg kallar för SmartWheel, där ratten har två inbäddade touchskärmar som kan sköta farthållare, klimatanlaggning och höjden på fjädringen bland annat.

Priset då? Inget känt än så länge, men precis som det brukar vara med Koenigseggmodeller – behöver du fråga om priset, då har du förmodligen inte råd.

Läs också: 



Dela på Facebook
Tweeta