Konst på modet – jeansjätten Lee och Jean-Michel Basquiat lanserar gemensam kollektion

Vårens mest färgstarka modesamarbete?

Joel Ågren  |  Publicerad 2024-02-06 14:05  |  Lästid: 2 minuter

Jean-Michel Basquiat hyllas inte sällan som en av 1900-talets tids mest inflytelserika och banbrytande konstnärer. En frisk fläkt på den pulserande konstscenen i New York på 80-talet, där Basquiat framgångsrikt kombinerade grafitti med Picasso-influenser och strösslade med referenser till storheter som da Vinci och Van Gogh.

Basquiat själv dog i en överdos i 1988, blott 27 år gammal. Intresset för konstnären har dock bara växt med åren, inte minst i modevärlden. Märken som Off-White, YSL och Coach har alla använt konstnärens verk i specialdesignade modekollektioner. Nu är det anrika denimmärkets Lees tur att sätta lite Basquiat-färg på klassiska Lee-modeller som jeansjackan Rider.

– Lee har alltid hyllat originalitet, och under våra 100 år som varumärke har vi varit en viktig del av amerikansk kultur, inte minst under 80-talet i New York. Lee x Basquiat-samarbetet smälter samman konst, mode och kultur och resulterade i en kollektion fylld med tidlösa och unika plagg, säger Brigid Stevens, marknadschef på Lee.

Kollektionen släpps 21 februari och säljs bland annat på Lee.com och Zalando.se.

Tre höjdpunkter ur kollektionen

Jeansjackan

En omtolkning av Lee-klassikern Rider, med Basquiats konstverk "Phooney" tryckt på insidan av jackan. 2 199 kr.

Workwear-kostymen

En hyllning till Basquiats personliga stil och förkärlek till kritstrecksrandiga kostymer. 2 199 kr (blazer) 1 299 kr (byxor).

Tröjan

För dig som verkligen vill se ut som ett vandrande Basquiat-verk. 1 299 kr.

Läs mer om Jean-Michel Basquiat här

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2024-02-06 14:05