Skoentreprenören Sebastian Öhrn ger sina bästa karriärtips

Sebastian Öhrn, grundare av hyllade skovarumärket Myrqvist, delar med sig av sina bästa karriärtips.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2020-05-28 14:46  |  Lästid: 3 minuter

Efter en framgångsrik crowdfunding-kampanj 2016 har Myrqvist på kort tid etablerat sig som en uppstickare i skobranschen. Genom att kapa alla mellanhänder i produktionsleden och upprätta en nära relation till fabriken i Portugal kan Myrqvist erbjuda högkvalitativa skor till konkurrenskraftiga priser. Nu tar bolaget in riskkapital för att finansiera en internationell expansion.

Vi bad Myrqvists grundare Sebastian Öhrn dela med sig av sina bästa karriärtips.

Hitta rätt samarbetspartners

Innan du har något kapital är det en bra idé att leta efter rätt fabriker, investerare och leverantörer som är villiga att ta en risk med dig. Förhandlar du rätt kan du komma väldigt långt trots små medel. Det kan handla om billiga kontorslokaler eller en leverantör som ger bra betalningsvillkor. Men du måste så klart själv ha något att erbjuda dem.

Få saker gjorda

Det är alltid bättre att pröva sig fram och utvärdera sina idéer allt eftersom än att stå fast och trampa eller bara fortsätta grubbla. Entreprenörskap är mycket av ett uthållighetsspel där man får pröva sig fram och analysera resultaten efter hand.

Ifrågasätt gamla sanningar 

Många i Sverige förstår inte att man kan leverera en produkt med hög kvalitet till ett bra pris. Där ligger vi långt efter USA, till exempel. Jag tror inte så många som inte är insatta i branschen vet om att ett par märkesskor från de klassiska varumärkena som säljs i butik för 5 000 kr köps in för nästan halva priset. Det mindsetet försöker jag ifrågasätta.

Hitta balansen

Många kreativa personer har väldigt bra känsla för design och stil men har över huvud taget ingen koll på siffror. Sedan finns det de som är tvärtom, som är för business-minded men helt saknar känsla för det kreativa. Sitter man inte själv på både delar anser jag att man bör försöka hitta en partner så att man får balans. Acne är ett jättebra exempel på ett framgångsrikt företag som både är businessdrivet och samtidigt kreativt. 

Myrqvist är varumärket som gör kvalitetsskor till överkomliga priset.

Anställ folk som delar din vision

Det är lätt hänt att anställa fel personer, det misstaget har jag själv gjort. Här handlar det om att hitta personer som känner starkt för företaget och varumärket. Sådana personer kommer ta mer ansvar och jobba hårdare än någon som slentrianmässigt stämplar ut efter att ha gjort sitt nio till fem-pass. 

Bygg ett varumärke 

Jag tror mycket på att det är viktigt att bygga ett varumärke för att nå framgång på lång sikt. Kan man bygga ett varumärke som kunderna känner starkt för så har man mycket vunnet. Att bara sälja skor online kommer alltid någon annan kunna kopiera. För att sticka ut i branschen har vi försökt sätta en tydlig svensk prägel på varumärket – både vad gäller stilen, ma-terialvalen och passformen. 

Var paranoid

Jag skulle nästan kalla mig själv paranoid med tanke på alla orosmoment som det innebär att vara entreprenör. Därför jobbar jag stenhårt för att identifiera och förebygga alla riskfaktorer. Om du bara är fokuserad på uppsidan kommer du att gå på en nit förr eller senare. Därifrån har jag implementerat ett tankesätt där jag alltid försöker fokusera på allt som kan gå fel och sedan se till att det inte gör det. 

Tänk nytt 

Jag tror att mycket av min framgång grundar sig i att jag inte haft någon jobb-erfarenhet, vilket betyder att jag inte heller har några gamla hjulspår att falla tillbaka i. För mig är allt ett blankt blad, och på så sätt kan jag bryta ner koncept och idéer till en grundnivå. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2020-05-28 14:46