Så gjorde Klarna Snoop Dogg till ”Smooth Dogg”

Raplegendaren är, som de flesta vid det här laget vet, nya ansiktet utåt för svenska betalningsleverantören. Nu släpper han och Klarna produkter för ett mer "smooth liv".

Redaktionen  |  Publicerad 2019-03-05 14:00  |  Lästid: 3 minuter

För några veckor sedan prydde plötsligt Snoop Dogg och några perfekt kammade afghanhundar svenska nyhetssajter med stora, ofrånkomliga reklamfilmsfönster.

Det var betaljätten Klarna som kickade igång en större kampanj än någonsin tidigare, denna gång med målet att bredda sig internationellt.

Raplegendaren, som tidigare investerat i bland annat Reddit och marijuanabolaget Eaze, har gått in som delägare i det svenska betalbolaget och på köpet blivit deras nya ansikte utåt.


Så gjorde Klarna Snoop Dogg till

Snoop Dogg (Calvin Broadus), som slog igenom 1992, är en av världens bäst säljande rapartister. Han har förnyat musikgenren, sålt ut arenor över hela världen och varit flitigt förekommande på den amerikanska Billboardlistan. 

Snoop är drogliberal och har varit inblandad i en rad skandaler. I dag är han 47 år, ny delägare i Klarna och har tagit avstånd från delar av sitt tidigare liv. I fjol släppte han ett gospelalbum.

Snoop har inte spelat i Sverige sedan 2015 då han stoppades i en fordonskontroll efter en spelning och fick följa med till polisstationen för att lämna prov. Efter detta rasade Snoop emot Sverige och den svenska polisen i flera inlägg på Instagram.

Men ett tecken på att hans relation med Sverige till viss del funkar är att hans PR-cirkus med Klarna verkar långt ifrån över. Nu har han nämligen lanserat produkter för ett mer "smooth liv" tillsammans med betaljätten.


Så gjorde Klarna Snoop Dogg till

Fysiska produkter som går att köpa är alltså det andra steget i Klarnas samarbete med Snoop, och produktsortimentet påminner inte direkt om en normal supermarket.

Här finns bara några få utvalda produkter som ska passa bra för ett "smooth" liv; morgonrock, tofflor, silkeslakan, jordnötssmör med guld och en stor uppblåsbar rutschkana.

Toalettpapper är inte mjukt nog. Så tänkte Klarna som även släpper toapapper med kashmirkänsla och en rad andra produkter dedikerade till ett mer "smooth" liv, bland annat en uppblåsbar rutschkana för 26 000 kronor.

King har ännu inte testat produkten. Det handlar alltså inte om toapapper i ren kashmirull (kashmir är underullsfibrer från tamgetter i norra Indien - som exempelvis pashminageten) – det är snarare invävt i själva pappret. En förpackning kostar 150 kronor och innehåller fyra rullar och levereras med en praktisk väska.


"Vi hade riktigt kul när vi tog fram produkterna och nu ser vi fram emot att släppa dem tillsammans med Klarna. Gyllene jordnötssmör och silkeslena lakan? Det enda man behöver", säger Snoop Dogg i en kommentar.

Så gjorde Klarna Snoop Dogg till

"Det här är första gången som vi släpper en fysisk kollektion på det här sättet och jag är stolt över att få göra det tillsammans med Snoop Dogg, säger Christian Cabau, marknadschef på Klarna Sverige.

"Jag hoppas och tror att produkterna kommer sätta ett leende på människors läppar och att fler upptäcker hur smidiga Klarnas betallösningar är. Just nu är vårt största problem att lista ut var vi ska få plats med alla gigantiska uppblåsbara rutschkanor", säger han.

Dela på Facebook
Tweeta