Här är Svenska McDonald’s diss till lyxmodemärket Balenciaga

"Om vi får 103 042 likes släpper vi dessa på riktigt."

Joakim Almén  |  Publicerad 2019-02-15 08:48  |  Lästid: 2 minuter

Grattis svenska PR- och sociala medier-byråer. Här är ytterligare ett bevis på att ni är i påhittig framkant vad gäller att driva med stora modehus och populärkulturella fenomen.

Genom åren har Ikea gjort sig kända för att vara pigga på att plocka upp snackisar i världen – och göra innehåll av det. Framförallt har det svenska möbelvaruhuset gjort sig kända för att göra olika, som det heter, marknadsaktiviteter kring sin numera ikoniska blå ”Ikea-påse”.

För drygt två år sen började det spanska lyxmodehuset Balenciaga sälja en, mer eller mindre, replika av Ikea-påsen – för 20 000 kronor.


Här är Svenska McDonald's diss till lyxmodemärket Balenciaga
Varumärkesintrång? Jo tack.

Om man är positivt inställd till ordet karma och dess betydelse så går det med fördel att argumentera för att det är rimligt att Balenciaga får ett tjuvnyp tillbaka, så här två år senare.

Det är svenska McDonalds som trollar Balenciaga och deras röda läderdojor (som i ärlighetens namn mest ser ut att ha burits av en spexig hobbit under inspelningarna av Peter Jacksons Sagan om ringen-filmer).

Visa det här inlägget på Instagram

Om vi får 103042 likes släpper vi dessa på riktigt. #FWStockholm #Trendsetter #FashionWeek #McDonaldsSverige #Donken

Ett inlägg delat av McDonald's Sverige (@mcdonaldssverige)


Svenska McDonald's har plockat upp ett skämt som snurrade runt på internet i slutet av augusti förra året, där de röda Balenciaga-skorna jämförs med hamburgarkedjans lika röda pommes frites-kartonger.

De röda pommes frites-kartongerna kommer i tre storlekar: liten, mellan och stor och kostar från 15-20 kronor. Balenciagas röda läderskor går loss på drygt 4 200 kronor. Valet är ditt!

Artikeln publicerades först på Café.

Dela på Facebook
Tweeta