Toppa formen på 60 dagar

Kings träningsskribent Jonas Leijonhufvud tappade sju kilo på lika många veckor genom att sluta äta socker och snabba kolhydrater – kombinerat med konditionsträning. Det här är hans bästa tips!

Redaktionen  |  Publicerad 2011-03-01 13:42  |  Lästid: 1 minut
Bild 429492

 

Jonas Leijonhufvud är journalist och författare, aktuell med boken Bli en ny man. Innan han började sin förvandling hatade han långdistanslöpning och hade aldrig sprungit längre än en mil.
Fem månader senare sprang han Stockholm Marathon på under fyra timmar.

1. Motionera lite varje dag

Gå eller cykla till jobbet och/eller träna lite armhävningar, situps och triceps hemma. Är du en kontorskille som jag är detta viktigt för att få upp ämnesomsättningen till normala nivåer.

2. Träna ordentligt

Minst 35–50 minuter per pass. Löpning, spinning, bodypump, boxpass, styrketräning med uppvärmning på löpbandet. Konditionsträningen tränar ditt hjärta, ökar din lungkapacitet och ser till att all annan träning blir lättare.

3. Driv din kondition

Undvik att vara bakis lördag eller söndag. Kör ett konditionspass som börjar på cirka 45 minuter och ökar stegvis till cirka 90 minuter på cirka sex veckor. Förslag: Börja med 5 km löpning, öka 2 km per vecka tills du når 15 km.

4. Sätt upp mål

Hur håller du formen efter de 60 dagarna? Anmäl dig till ett milslopp eller halvmara (21 km).
Bild 429493
Boken Bli en ny man finns ute nu.

Av: Jonas Leijonhufvud

Dela på Facebook
Tweeta