Johan Lindebergs nya BLK DNM poppar upp

I morgon öppnar den svenske modeentreprenören upp dörrarna till sin pop up-butik i Stockholm. I lokalen på Mäster Samuelsgatan träffar King en avslappnad Johan Lindeberg som berättar om vägen fram till det nya varumärket, vilka kända New Yorkare som fick honom på fall och väljer ut plagg man ska hålla ögonen på i BLK DNM-kollektionen i höst.

Johan Magnusson  |  Publicerad 2011-09-29 11:12  |  Lästid: 2 minuter

Bild 429876
Johan Lindeberg.

Vad är bakgrunden till att du startade BLK DNM (uttalas ”black denim”, reds anm)?
– Det kom till efter två separationer – dels från ett långt äktenskap och dels från J.Lindeberg. Jag ville använda energin jag fick till att starta ett nytt kreativt projekt, som är mer jag och mer personligt än allt annat jag gjort tidigare. Butikerna som vi startat i New York och nu i Stockholm ska vara som jag vill bo och kläderna exakt vad jag vill bära eller se en tjej i.
Hur ser BLK DNM-kollektionerna ut?

– Killkollektionen är väldigt okomplicerad och har tre huvudingredienser: skräddat, som jag alltid gillat, skinnjackor, för att det är en viktig symbol, och jeans. Jag har satsat på produkter med bra passform och kvalitet med en anarkistisk bohemkänsla.

New York-butiken började som en pop up-butik, men har nu blivit permanent. Hur har mottagandet varit?
– Jag vill starta pop up-butiker för att inte tröttna på dem och för att jag får ångest av butiker rent generellt. Jag har fått ett stort stöd. Häromveckan var Thom Yorke in och snackade i en och en halv timme och när han kom tillbaka sa han att det var Michael Stipe som skickat honom. Att få träffa såna sköna anarkistbohemer, och inspirationskällor i det jag gör, betyder såklart oerhört mycket och jag har varit i New York i många år och blivit en del av down town.

BLK DNM:s pop up-butik på Mäster Samuelsgatan 1 i Stockholm håller öppet minst året ut. Varumärkets kommande vårkollektion kommer säljas i ett femtontal butiker runtom i landet.
  
Johan Lindebergs bästa köp i nya BLK DNM-butiken:
Bild 429877 Bild 429878
Bild 429879 Bild 429880
Bild 429881 Bild 429882

Vit, italiensktillverkad skinnjacka, 20 000 kronor (det finns åtskilliga skinnjackor i kollektionen, de billigaste för så rimlig peng 5 600 kronor) och kritstrecksrandiga ullbyxor (del av kostym), 2 000 kronor.
Svarta, coatade jeans, 1 500 kronor och vit t-shirt, 500 kronor.
Kashmirtröja, 3 200 kronor och svart, tvåknäppt kavaj (del av kostym), 3 900 kronor.

Bild 429883
Vänner till Johan Lindeberg står bakom BLK DNM:s egen tidning och Moscot är partner till solglasögonkollektionen.

Dela på Facebook
Tweeta