Verklighetens Don Draper

Efter åtta år är det dags att ta farväl av den banbrytande tv-serien Mad Men. I veckan börjar de sista avsnitten visas i svensk tv. Men visste du att seriens mystiska huvudperson är baserad på verkliga förlagor? Här är fyra män som skaparna inspirerades av när de skrev Don Draper.

Draper Daniels
Mannen från vilken Don Drapers namn lånats var en Chicagobaserad reklammakare som gått till historien för sitt egenhändigt uppfunna reklmammanér för cigarettmärket Marlboro, The Marlboro Man. Mad Mens skapare Matthew Wiener har framhävt att det främst var namnet som inspirerade honom: Den riktige Draper var förvisso både en törstig och kvinnojagande man i unga år, men förälskade sig i kollega Myra Janco under 60-talet, gifte sig lyckligt och blev helnykter.

George Louis
George Louis anses vitt och brett vara inspirationen till Don Drapers utseende, då han under 60-talet sportade kostymer med knivskarpa veck och en vattenkammad hårman där inte ett strå låg fel. Han blev en sägenomspunnen reklammakare som drogs till branschen efter att, som Don Draper, har värvats till armén och kämpat i Korea. Han ikoniska kampanj för flyglinjen Braniff, byggd kring sloganen ”if you’ve got it, flaunt it”, ökade företagets försäljning med 80 %. Han hann även med att formge 92 omslag för tidskriften Esquire mellan åren 1962 och -72. Den idag 83-åriga Louis har gjorts uppmärksam på sina likheter till Don Draper, och är en av seriens hårdaste kritiker. Han har vid upprepade tillfällen påstått att han ingalunda känner igen sig i de miljöer som serien förmedlar, utan framhäver hellre sin egen generation av reklammakare som kreativa rebeller som vända byråkratin över ända.

Emerson Foote
Emerson Foote var en av de första stora reklamprofilerna som valde att möta kritiken mot tobaksindustrin med huvudet först: 1964 valde han att avgå från sin post i ledningen för byrån McCann-Erickson hellre än att tyst se på hur byrån marknadsförde cigaretter. Liksom sagans Don Draper hade Foote tidigare arbetat med Lucky Strike, och hans u-sväng till ställningstagande inspirerade en handlingskruva under Mad Mens fjärde säsong.

Albert Lasker
Albert Lasker har kallats den moderna marknadsföringens fader, denna i och med att han var den förste som tänkte utanför boxen och började tala direkt till sin presumtiva målgrupp genom annonserna, snarare än att bara redovisa vad produkten gjorde. Laskers egna byrå Lord & Thomas, som han först var anställd inom men sedan köpte, kom på idén att marknadsföra Lucky Strike mot en kvinnlig målgrupp som en gångbar bantningsmetod, och senare, då sambandet mellan rökning och lungcancer blivit en kontroversiell fråga, var Lasker hjärnan bakom strategin att helt bortse från frågan och kraftsamla kring Lucky Strikes slogan ”It’s toasted”, en ide som skrevs rakt in i Mad Men.