Grundaren av svenska klocksuccén: ”Klockbranschen är konservativ”

Svenska klockvarumärket Carl Edmond har på kort tid etablerat sig som en storfavorit i budgetsegmentet. King tog ett snack med företagets grundare Ali Nouri.

Redaktionen  |  Publicerad 2019-04-02 08:57  |  Lästid: 3 minuter

Carl Edmond har funnits i snart två år. Hur skulle du beskriva resan hittills?
– Otroligt kul och lärorikt, men som alla nystarter blandas glädje med frustration. De vägs dock upp av den support och uppmärksamhet vi fått från kunder, inköpare och press sedan början. Ett tidigt kvitto att det kunde bli en spännande resa var att välkända distributörer i marknader som bland annat Japan, Frankrike, Benelux och Italien skrev avtal med oss innan lansering och under hösten hyllats i modebibeln GQ och klockan burits av personer som Prins Daniel och Kronprinsessan Victoria.

Hur kom du på idén att starta ett klockvarumärke?
– Jag sålde min första klocka som 13-åring och sen dess haft en passion för klockor. När jag startade Carl Edmond hade jag en vision om att skapa en 200-eurosklocka som hade samma uppskattade värde som en 1 000-eurosklocka. För mig var det nyckeln till att lyckas inom modesegmentet, för det är just vad klockan är – en accessoar.

Grundaren av svenska klocksuccén:

Vilka riktar ni er främst till?
– Jag skulle säga att vår typiska kund är en person som inte har ett behov att följa strömmen och är så säker i sitt val och beredd att välja något som inte skriker ”status”. Att välja Rolex eller Vacheron är ganska förutsägbart men vi som varumärke står för något annat, även om det är en annan prisklass.


Hollywoodstjärnan Joel Kinnaman och hockeylegendaren Peter Forsberg finns med bland delägarna. Hur fick du med dom på tåget?
–  Jag hade en tydlig vision och målsättning med varumärket och kontaktade Joel ett år innan lansering och pitchade in det och vi klickade direkt. Joel gillade att komma in i ett tidigare stadium och vara med i skapandet och jag tror att det är det han uppskattat, mer än att bara vara en "kampanjnamn". Peter kom in som investerare i fjol som en del av en mycket erfaren grupp investerare tillsammans med bland annat Håkan Lundstedt (vd på Synsam) och Peter Törnquist (CVC Capital Partners) och en del andra namn inför påbörjandet av en global expansion. 

Även klockdesignern Eric Giroud, som arbetat med Rolex och Vacheron Constantin, är med. Hur inleddes ert samarbete?
– Att jobba tillsammans med en av världens största klockdesigners Eric Giroud var grunden till att skapa en premiumprodukt. Klockbranschen är rätt så konservativ och old school.  Det var inte helt enkelt att övertyga Eric i början, speciellt när jag var en nobody i branschen och hade för ambitiösa planer. Han förstod rätt snabbt att jag hade en passion och kunde relatera till produkten. Nästa utmaning var designprocessen, mina feedbacks var kanske inte alltid enligt reglerna, men jag tror att inte vara från branschen har varit till min fördel. Eric är en fantastisk människa och en del av teamet. 

Vilken modell är din personliga favorit?
–Navy Blazer och Gold Deluxe är två favoriter.

Grundaren av svenska klocksuccén:

Prins Daniel har setts med Carl Edmond runt handleden. Varför tror du att kungafamiljen väljer era klockor?
– Det säger ju egentligen mer om dem än om oss. Det är roligt att personligheter med status och kändisskap inte nödvändigtvis väljer den senaste schweiziska klockan, utan ett varumärke som står för värderingar de kan representera i en mer human prisklass. Många var skeptiska till den fyrkantiga modellen Granit, men det är just den modell Victoria haft vid flertal tillfällen.


Vem är annars er drömbärare?
– Idris Elba, Tom Hardy eller Hubert de Givenchy hade varit coolt. Idris Elba och Tom Hardy har en snygg avslappnad stil och är duktiga skådisar. Hubert de Givenchy, som ju dessvärre gick bort förra året, hade oklanderlig stil. Han var 1900-talets bäst klädde person enligt mig och det hade varit en otrolig ära om han burit en Carl Edmond-klocka.

Vilken klocka bör man satsa på i sommar?

– Damkollektionen i Deluxe-modellerna har varit en succé och med några spännande nyheter kommer de modellerna bli superheta i sommar. För herrar är Navy Blazer vår absolut bästsäljande modell som funkar året om.

Dela på Facebook
Tweeta