Hela listan: De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer 2018

För 12:e året i rad bjuder King, traditionsenligt, på listan över svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer. Kvinnorna och männen med störst inflytande över en av världens viktigaste herrmodescener, tillika personerna med störst inflytande över hur just du klär dig.

Redaktionen  |  Publicerad 2018-05-18 07:07  |  Lästid: 14 minuter

100 Kristofer Andersson, kulturskribent (ny) 

Iklädd semiobskyra modeplagg sällsyntare än pungvargen författar Modernistas Chris Lowe-­doppelgänger artiklar vassare än spetsen på en fiskekrok. 

99 Andreas Larsson, kreativ chef, Berg & Berg (ny)


Herr Larsson har som creative manager haft en stor del i Berg  & Bergs spännande resa från kostymaccessoarer till fullskaliga klädkollektioner. Allt designat med samma fingertoppskänsla som vi kommit att förknippa företaget med sedan start.

98 Konsultdojan, Instagramkonto (100)

Instagramkontot som skildrar Modesveriges skuggmarker
och som lärt oss uttryck som salmiakbalkar, vingummin och brunsåssnipor förtjänar all
uppmärksamhet det kan få.

97 Charlie Lindström, nattklubbsprofil, Chimi (ny) 


Charlie Lindströms dygn har fler timmar än någon annans. Dagtid styr han det egna solglasögonmärket Chimi Eyewear och nattetid basar han över Stockholmsklubbarna Nosh & Chow och Spy Bar. Unna dig en semester, Charlie. 

96 Olof Lundh, fotbollsexpert (98)

I den här takten når du en topp tio-placering år 2061, Olof. Tur att du har ett glassigt journalistjobb att falla tillbaka på.

95 Fredrik Eklund, mäklare (32) 


Med gyllenbrunt ansikte, kritvita tänder och illrosa strumpor visar supermäklaren att bara himlen sätter stopp för hans framgång. Tills det finns bostadsrätter på månen, vill säga.

94 Tommy Myllymäki, krögare (90)

Kocken med Krogsveriges lägs­ta underhudsfett springer ifrån all konkurrens, både stilmässigt och i löpspåret. En sann inspirationskälla, från kök till garderob.

 93 Erik Gederberg, Instagramkontot @erikged (ny) 


Somliga går i trasiga skor. Inte Erik Gederberg. Med den nystartade webbshopen The Sabot och över 96 000 följare är svenska Erik Gederberg den starkast lysande stjärnan på Instagrams skohimmel.  

92 Måns Nelson och Marcus Klaar, delägare, Lund & Lund (ny)

Anrika herrekiperingen Lund & Lund i Stockholm har gått från mossig till mästerlig med spännande nya varumärken som japanska Ring Jacket, neapolitanska Ambrosi och svenska CQP. Med kompetens, erfarenhet och servicekänsla säkerställer man stilen hos nästa generation av finanstoppar och företags­ledare på Östermalm.  

91 Cecilia Adelfred, nordisk pr-chef, Hugo Boss (ny) 


Hugo Boss är varken dyrast eller trendigast, men det är också det vi gillar mest med varumärket. Här bjuds det på klassiska herrplagg som de senaste säsongerna fått extra kärlek av kompetenta designbossen Ingo Wilts.

90 Magnus Gustafsson och Göran Ahlsén, grundare, Paul & Friends (83)

Paul & Friends är och förblir den självklara modedestinationen på NK med de bästa varumärkena för samtida herrmode. 

89 Torbjörn Rusck, vd, Ströms (82)


Med brett utbud, personlig service och en försäljning som går som tåget bevisar Ströms att fysisk retail är allt annat än dött. Här saluförs klassiska aktörer som Corneliani och Caruso med prisvärda alternativ ur den egna linjen. 

88 Erik Mannby, Plaza Uomo (ny) 

Sprezzatura-bibeln med Sveriges näst mest stilmedvetna läsekrets fortsätter att inspirera till Pitti Uomo-extravaganser.
Chefredaktör Erik Mannby leder modeskeppet med säker hand. 

 87 Bar Hommage, bar (ny)


En hommage till Stockholms bästa bar, som bjuder på såväl drinkar som stämning och
klientel i världsklass. En utmärkt plats för lätt berusning och tung stilinspiration. 

 86 Bob Tavakoli, grundare Gabucci (85) 

Med handsydd och inte minst handplockad toppkonfektion har Gabucci erbjudit stockholmarna det bästa Italien har att erbjuda i över 20 år. Vi hoppas på 20 till. Minst. 

85 Lena Andersson, inköpsansvarig herr, Best of Brands (68) 


Bara det bästa är gott nog för shoppingdestinationen Best of Brands. Vi applåderar ambitionsnivån och det gedigna märkesutbudet som täcker in hela modealfabetet, från Acne till Wolsey. 

84 Patrik Löf, vd, Skoaktiebolaget (49)

Skoaktiebolagets payoff "The worlds finest footwear" talar sitt tydliga språk. Eller vad sägs om varumärken som Enzo Bonafé, Saint Crispin's och John Lobb? 

83 Björn Frantzén, kock (ny) 


I en värld där stjärnkocken är den nya rockstjärnan lyser Michelin-favoriten Björn ­Franzén allra starkast. Med en kläd­smak lika exklusiv som sin re­staurangmeny är Björn "Margiela" Frantzén en stil­inspiratör i det fördolda. 

82  Jacob Skragge och Fredrik Nathorst, grundare, All Blues (42)

Föredömligt minimalistiska smycken av två föredömliga män. En stor guldstjärna i
18 karat till All Blues.  

81  Sebastian Siemiatkowski, vd, Klarna (ny) 


Att shoppa mode på nätet har aldrig varit enklare. Det kan vi tacka, och vissa ekonomiskt eftersatta månader förbanna, Sveriges bäst klädda IT-miljardär med det synnerligen svårstavade efternamnet för.  

80  Matias Varela, skådespelare (79)

När Matias Varela inte är med i världens största tv-serie eller lägger om golvet hemma på Södermalm kandiderar han till titeln Sveriges viktigaste stil­förebild. 

79 Harald Wachtmeister, Ludvig Scheja, Didrik Wachtmeister och Tobias Ericsson, grundare Triwa (77)


Marknaden för tysanderska klockmärken i budgetsegmentet är mättad sedan länge, men tioårsjubilaren Triwa står sig fortsatt urstark. Plus i kanten för den triwsamma accessoar­kollektion. 

78 Christian Larson och Andreas Palm, grundare, CDLP (ny) 

Kalsongduon Andreas Palm och Christian Larson grundade CDLP i ren frustration över mäns begränsade utbud av underkläder. I dag säljer de som smör hos tungviktare som NK, Maxfield och Mr Porter. Inte illa!  

77 Kristina Lindhe, vd och grundare, Lexington (65) 


Preppydrottning Kristina går från klarhet till klarhet med sitt östkustvurmande Lexington. Sveriges svar på Ralph Lauren, i den positivaste av bemärkelser.  

76 Daniel Westling, prins (ny) 

Prins Daniel känns lika sympatisk som han är stilig, vilket inte vill säga lite. Han är dessutom den i kungahuset som har mest spread på skjortkragarna, vilket är en förbaskat trevlig egenskap.

75 Oskar Linnros, artist (ny)  


2017 var Oskar Linnros år, såväl stilmässigt som musikaliskt. Monokrom streetwear är Oskars melodi, och vi hakar på av bara farten.  

74 Johan Lindeberg, creative director, J.Lindeberg (40)

Sagan om konungens återkomst blev i fallet Johan Lindeberg och dennes comeback på företaget som bär hans namn väl kort och utan tillfredsställande slut. Nu väntar vi spänt på vad modemonarken har i kikaren härnäst. 

73 Felix Herngren, regissör och skådespelare (72) 


Ryktet säger att Felix Herngren tog hela överskottet från Hundraåringen… och sydde upp en smoking på A W Bauer. Vilket plagg han investerade i efter succén med Solsidan-filmen
vet vi inte, men vi är givetvis nyfikna. 

72 Lars-Åke Tollemark, vd, Unibail-Rodamco (18)

Solna goes Dubai i Tollemarks storsatsning Mall of Scandinavia – Skandinaviens största galleria med över 200 namnkunniga butiker. Här hittar man det mesta, inte minst en lun­chande King-redaktion. 

71 Adam Lewenhaupt, grundare, CQP (75) 


Sneakers för män som hatar sneakers. CQP, med Adam Lewenhaupt i spetsen, är det dressade sneakervarumärket före alla andra.

70 Johanna Sörstrand, vd, Ibeyo (ny) 

På en lista som rör mode talar pr-byråns uppsjö av varumärken som Biblioteksstan, Hope, Vans och Tommy Hilfiger sitt tydliga språk.

69 Daniel Lindström, creative director, Café (69)


Med sammanlagt 691 Insta­grambilder och 1 893 stories från Jämtlandsfjällen bevisade Daniel Lindström 2017 att hög modegrad och hög höjd är hundra procent förenligt.

68 Jesper Ingevaldsson, grundare, Shoegazing (ny)

70 000 följare på Instagram kan inte ha fel. Med en av världens största bloggar om klassiska kvalitetsskor i ryggen är Ingevaldsson en influencer i ordets allra mest positiva bemärkelse. 

 67 Hanna Al Saffar, pr-ansvarig, Levi's (ny) 


Med en ännu starkare närvaro i Sverige visar Levi's att varu­märket är lika relevant i dag
som för 150 år sedan. Bra, Levi's! Bra, Hanna Al Saffar! 

66 Adam Pålsson, skådespelare (ny)

P3 Guld, Ted, Innan vi dör. Adam Pålssons karriär är som en satellit högt i det blå, och genom sitt stilmässiga snille visar han vägen till en snyggare garderob. 

65 Susanne Ljung, programledare, SR (86) 


P1:s Susanne Ljung skänker seriositet och tyngd till en ofta dumförklarad och till synes ekande tom modebransch. Tack, Susanne, för att du gräver djupt i det ytliga! 

64 Sverrir Gudnason, skådespelare (ny)  

Med storfilm efter storfilm, modemagasinsomslag efter modemagsinsomslag, visar Sverrir Gudnason att han har massivt inflytande över den svenske mannens sätt att klä sig.  

63 Pär Lernström, programledare (67) 


Snyggast på linjär tv. Pär Lernström är enda anledningen till att vi fortfarande bänkar oss framför tv:n på fredagar. 

62 Lotta de Champs, grundare och vd, Presskontakterna (53) 

När Lotta de Champs inte ­spenderar dagarna vid poolen till sitt strandhus i Punta del Este så rattar hon en av Sveriges mest respekterade pr-byråer inom mode. 

61 Marcus Gårdö, Pelle Lundquist och Stefan Pagreus, grundare, A Day's March (ny) 


Utmärkta A Day's March satsar på långsiktig stil snarare än snabba trender. Den svenske mannens basgarderob har fått sig ett uppsving. 

60 Marie Ossiander, Sverigechef, Vans (95) 

Sverigechef på ett av världens mest klassiska skatevarumärken som syns på var och varannan svensk herrfot. Applåd till samarbetet med Our Legacy, inte minst.

59 Dirk Berghmans, Skandinavienchef, Zara och Massimo Dutti (63) 


Bra stil behöver inte kosta skjortan. Fråga Dirk.

58 Peter Jüriado, chefsdesigner, Stenströms (45) 

Med prestigelinjen 1899 lät Stenströms detaljer och kvalitet tala sitt tydliga språk. Med perfekt rullade buttondown-kragar och exklusiva tyger visar man att less definitivt är more. 

57 Jan Elfström, vd, Jofama (62)


Det amerikanska uttrycket bang for the buck poppar upp när vi tänker på Malungs skinnkung Jan Elfström. För det är sannerligen inte många som slår Jofama på fingrarna när det kommer till kombinationen kvalitet och pris. 

56 Henrik Lundqvist, hockeyproffs (ny) 

Henke är världens femte bäst klädde idrottsman, enligt Sport Illustrated. Före Beckham,  Ronaldo och Federer. Men för oss är han alltid nummer ett. Eller i alla fall 56.

55 Nicolas Warchalowski, vd, Peak Performance (57)  


Årebördiga Peak Performance har senaste året bevisat att ett sobert högteknologiskt skidställ borde vara en hörnsten i var mans basgarderob.  

54 Carl Victor, grundare, Whatchs (55) 

Den enda svenska Instagramprofil som har har vassare wrist shots än Foppa. Tror du oss inte? Fråga hans 650 000 följare. 

53 Jan Antonsson, säljchef Skandinavien, Tommy Hilfiger (59)


Tommy Hilfiger har fullständigt exploderat under året med större modenärvaro än på flera decennier. Om vi ska klaga pyttelite på något så är det kanske att vi modeintresserade män lätt kan känna oss lite bortglömda i skuggan av det enormt framgångsrika Gigi Hadid-samarbetet.

52 Saman Amel och Dag Granath, grundare, Atelier Saman Amel (76) 

Framgångssagan för de unga entreprenörerna fortsätter med fullbokade trunk shows i skräddarmeckat London. Duon kombinerar klassiskt hantverk och modern estetik och får oss att vilja bränna allt i garderoben som inte går i färgskalan vitt, beige och taupe.  

51 Karin Gustafsson, kreativ chef, Cos (56)


Här vred vi länge och väl på att försöka få till en motivering i stil med "Smakar det så Cos:tar'e". Det föll platt. Framför allt då Cos är väldigt prisvärt i förhållande till de stramt arkitektoniska basplagg man får för pengarna.

50 Jimmy Rodhelind, vd, Jung Relations (48) 

Det regnar branschpriser och tunga kundvärvningar över Jung. Vd:n Jimmy Rodhelind måste göra något rätt.

49 Jens Lapidus, författare (47) 


Sveriges bäst klädde författare har flytt landet för solsäkra Palma. Må han fortsätta fylla vårt Instagramflöde med benvita linnekostymer, perfekt solbränna och gråsprängt skrivarskägg. 

48 Christina Ståhl, vd, MQ (46)

Med en vilja av Ståhl kommer man långt. I år ända fram till plats 48.  

47 Sebastian Dollinger, kreativ chef, Eton (ny)


Psykedeliska prints, robotar, eller varför inte glasspinnar på skjortan? Fantasin hos Etons kreativa chef råder det ingen brist på, när Dollinger leder den svenska skjortgiganten från Gånghester mot miljarden i omsättning.

46 Magnus Hultin, brand manager, Brothers (38) 

Med ett prisvärt sortiment av klassiskt dressat mode, passformsexpertis och en made to measure-tjänst som inte kostar skjortan är Sveriges mesta kostymkedja också landets bästa. Tack brushan!

45 Branco Perkovic, grundare och vd, Zoovillage (44) 


Nätshopparnas grand ol' dame firar 20 framgångsrika år i modets tjänst. Med över 100 namnkunniga varumärken, enkla byten och returer och gratis frakt är det lätt att förstå varför.

44 Ulrika Nilsson, grundare, Jus (34) 

Sedan urminnes tider har utövare av avantgardismen vallfärdat till modetemplet Jus på Brunns­gatan i Stockholm. Med lite tur känner de Moder Nilssons
närvaro i lokalerna.

43 Kalle Zackari Wahlström, träningsprofil och programledare (19)


Kalle Zackari Wahlström är mannen som får oss att vilja sälja våra bostadsrätter, lämna våra sambor och börja leva livet i en stuga i skogen med ett par otvättade jeans och en kettlebell som enda sällskap.

42 Konrad Bergström, grundare och vd, Zound Industries (35) 

Serieentreprenör Bergströms miljardsuccé Zound Industries (Marshall, Urbanears) fortsätter att göra något så unikt som hörlurar som faktiskt låter lika bra som de ser ut.  

41 Marcus Söderlind, vd, Nitty gritty (ny) 


Att Nitty Grittys ägare Marcus Söderlind är ny på denna lista är egentligen helt ologiskt. Om vi ska försöka hitta en förklaring så är det att vi tidigare lyft fram företagets före detta kreativa chef Hugo Bergström på listan. Bergström har å andra sidan haft invändningar mot att vi missat att han tydligen heter Wiik. Det är inte lätt att göra modetidning alla gånger. 

40 Patrik Nilsson, vd, Gant (31) 

Preppyjätten seglar vidare på stormiga modehav och har på sistone bjudit på spännande nya infallsvinklar med tv-serien Couple Thinkers.

39 Charlotta Eriksson, vd, Nymans Ur 1851 (ny)  


Med ett klockutbud i prisklasser från hög till astronomisk och prestigevarumärken som Rolex, A. Lange & Söhne och Vacheron Constantin bevisar Nymans Ur gång på gång sig som norra Europas främsta klockdestination. 

Hela listan: De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer 2018
Charlotta Eriksson, vd, Numans Ur 1851:

Vilken är historiens snyggaste klocka?

– Det är såklart en smakfråga, men jag skulle säga Rolex Day-Date. Det är en sober och sofistikerad klocka som brukar omnämnas som ”presidentklockan”. Jag har själv en sådan klocka så den kan bäras av kvinnor lika väl som av män. Rolex Day-Date var bland annat den första klockan som visade veckodagen på ur­tavlan vilket gör den intressant även ur ett historiskt perspektiv.

38 Jonatan Härngren, Carl-Johan Holtback, John-Ruben Holtback, Axel Trägårdh, grundare, L'Homme Rouge (ny) 

Med spännande kollektioner och vinnare av prestigepriset International Woolmark Prize i Milano har L'Homme Rouge etablerat sig som ett av de mest intressanta varumärkena på den svenska herrmodescenen.

37 Stephanie Bergström, grundare, Soft Goat (89) 


Soft Goat har ett lysande år bakom sig, och samarbetskollektionen med fotbollsproffset Oscar Hiljemark visar att man menar allvar med sin herrsatsning. Mer kashmir åt folket! 

36 Martin Hansson, moderedaktör, Café (15) 

Influencer-världens svar på Lance Armstrong har aldrig varit närmare 100 000 Instagramföljare än nu. Dags att växla upp och lägga champagnen på kylning! 

35 Jeanette Mix, grundare, Ett Hem (ny)


Stockholms mest smakfulla hotell råkar också vara platsen för varje lyxigt modeevent värt namnet. Duger det åt Prada och Zlatan så duger det åt dig.  

34 Lalle Johnson, stylist (41)

Lalle gav Lalle till folket med den egna kollektionen LJ+D för Dressman. Aldrig har en skjortkrage sett så dyr ut men kostat så lite.

33 Daniel Stipich, marknadschef, NK (ny)


En svensk shoppinginstitution sedan 1902, lika relevant då som nu.   

32 Johannes Slettbakk, Sverigechef, Converse (36)

Ett ikoniskt varumärke som sannerligen har flyttat fram positionerna i Sverige. Stjärnorna står rätt för Converse just nu.

31 Oscar Hiljemark, fotbollsproffs (27)


Fotbollslandslagets mesta modelejon visade upp sin mjukare sida med samarbetskollektionen med kashmir­kännarna Soft Goat, och vi gillar vad vi ser.

30 Jonas Lundqvist, artist (33) 

Har man den goda smaken att fylla turnégarderoben med Our Legacy, Atelier Saman Amel och slitna Levi's är väl en 30:e-plats det minsta man kan begära.

Läs också: Jonas Lundqvist vill inte vara rockstjärna

Hela listan: De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer 2018
Jonas Lundqvist, musiker:

Känner du dig mäktig?

– Jag känner mig totalt omäktig vilket är en underbar känsla!

29 Jan Alsén, grundare, Morris (26) 


Dressat och ledigt som sträcker sig från bas till spjutspetslinjen Heritage. Med två butiker vägg i vägg på Stockholms bästa address har Morris gjort Humlegårdsgatan till en självklar shoppingdestination för stilintresserade män. 

28 Hannes och Simon Hogeman, grundare, Très Bien Shop (21)

Pågarna Hogeman fortsätter att göra det de är bäst på: att bedriva en digital handelsplattform med världens mest välkuraterade utbud av herrmode.

27 Håkan Hellström, artist (14) 


Det kommer aldrig att vara över för dig, Håkan. Dina Tiger-kostymer sitter alldeles för bra för att lägga ner. 

26 Konrad Olsson, grundare, Scandinavian Man (43)

Med überambitiösa livsstilssatsningen Scandinavian Man, med läsarevents i New York, Tokyo och LA, har allas vår international speech giver äntligen hittat hem. #hurra #luxurylifestyle
#konradsoutfits #fashionicon 

25 Monica Thorén, marknads- och pr-ansvarig, Omega (25)


Från att ha funnits i var och varannan svennegalleria har Omega rensat upp bland såväl återförsäljare som produkt­utbud. I dag tillhör man det absoluta toppskiktet av klock­-in­dustrin.

24 Mikael Söderlindh och Viktor Tell, grundare, Happy Socks, Cords (66)

De har revolutionerat strump­modet och är på god väg att göra detsamma med manchesterns dito. Mikael Söderlindh och Viktor Tell är provocerande be­­gåvade.

23 Jesper Börjesson, herrdesigner, Arket (ny)


Basplagg med det lilla extra som inte gör hål i plånboken. Arket är varumärket som vi längtat efter i hela våra liv utan att ha vetat om det.

Hela listan: De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer 2018
Jesper Börjesson, herrdesigner, Arket:

Vilket är ditt bästa stiltips?

– Var dig själv! Det kan låta enklare än vad det är. Var alltid noggrann med passform och gå till en skräddare om det behövs.

22 Fredrik af Klercker och Filip Strömbäck, poddare, Stiljournalen (17)

Poddparhästarna håller stilen vecka efter vecka och påminner oss lyssnare om livsviktigheter som hur man bär upp en frack, vilka medlemsklubbar som är finast eller hur man egentligen inreder sitt dressing room

21 Roger Dupé, modell (ny) 


Sveriges meste manlige modell har ett cv att döda för: från prestigeuppdrag för Kenzo, Vogue, Acne Studios och King till kampanjansikte för Rolls-Royce. Trevlig är han också. Fan. 

Hela listan: De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer 2018
Roger Dupé, modell:

Hur känns det att vara en av Modesveriges mäktigaste?

– Det känns fantastiskt. Den här utmärkelsen innebär ännu en milstolpe i min karriär och jag känner mig hedrad som får vara en del av den svenska herrmodescenen.

20 Toni Collin, vd, Volt (16) 

Toni Collin är Volt-chefen som öppnat fler butiker än Andreas Weinås har slipsar. Dessutom är han den enda framgångsrika vd:n i världen som ser bra ut i slokhatt. 

19 Victor Nilsson Lindelöf, fotbollsproffs (ny) 


Om landslagets golden boy levererar på samma nivå i Ryssland som han gör på månadens Kingomslag så kommer som­marens fotbollsfest att sluta i gruppkramar och glädjetårar.  

18 Kenneth Melchior, Nordenchef, Zalando (30) 

Europas ledande e-handel för för mode visar en gång för alla att störst går först, med 44 miljarder kr i omsättning och 22 miljoner betalande kunder 2017.

17 Frida Bard, chefsdesigner, Hope (ny)


Med en ny modern silhuett har Hope och dess chefsdesigner Bard skrotat förlegade könsuppdelningar och satsat på ett brinnande aktuellt unisexsortiment. Sverige är världens modernaste land och Hope är Sveriges modernaste modeföretag.

Hela listan: De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer 2018
Frida Bard, chefsdesigner, Hope:

Vem tycker du är mäktigast inom herrmode?

– Det kan låta lite klyschigt men jag blir alltid inspirerad av att titta på hur David Bowie klädde sig. Feminint, maskulint, teatralt, neutralt. Aldrig tråkigt. Så mäktigast är alla ni som vågar utmana, både er själva och oss runt omkring.

16 Zlatan, fotbollsproffs (5) 

Dear, Zlatan. You're welcome. 

15 Per Norell och Andreas Koschnike, grundare, Caliroots (37)


Streetwearkungarnas nya superomnibutik i Göteborg är offline- och online-shopping i perfekt symbios. Vi applåderar satsningen, och den totala omsättningen på 300 miljoner kronor.

14 Ben Gorham, grundare, Byredo (64)

Sveriges starkast lysande stjärna på den internationella modehimlen fortsätter att inspirera till stilmässiga stordåd. Med hajpade samarbetskollektionen med Off-White bevisar Gorham återigen att hans talang sträcker sig långt bortom lyxiga dofter och god smak. 

13 Filippa Knutsson, grun­dare, Filippa K (ny) 


Få saker kändes lika logiska och framemotsedda under året som att självaste Filippa K – efter sex års frånvaro – gjorde comeback på Filippa K. Nu ser vi  fram emot många smakfulla säsonger med Knutsson vid rodret.

12 Lena Patriksson Keller, grundare, Patriksson, Jeanerica (20)

I Kom igen Lena! sjunger Hellström: "Be aldrig mer om ursäkt för sakerna du aldrig gjorde." Att denna låt absolut inte handlar om Lena Patriksson Keller råder det ingen tvekan om. När det kommer till att främja svenskt mode har Lena gjort det mesta.

Hela listan: De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer 2018
Lena Patriksson Keller, vd och grundare, Patriksson Communication och Jeanerica:

Hur mår den svenska herrmode­branschen?

– Jag tycker att svenskt herrmode aldrig varit bättre än det är nu. På alla de främsta e-plattformarna i världen finns i dag de bästa svenska herrvarumärkena inom design, skor, accessoarer och doft representerade, och detta inom en relativt kort tidsram.

11 Sam Rihani, Sverigechef, Instagram och Facebook (8)

Lugnt om vi tar en selfie, eller?


10 Bill Skarsgård, skådis (ny) 

Lillebror Skarsgård visade 2017 att han känns lika trovärdig i clowndräkt som Tom Ford-svid. Addera en uppsjö stilfulla röda mattan- och talkshow-framträdanden så förstår man snart varför Bill är en av de bäst klädda svenskarna just nu.

9 David Thunmarker, vd, Oscar Jacobson (ny)

Det är en ny kapten vid rodret på ett av Sveriges mest anrika kostymföretag. Gubbiga klubbkavajer är ett minne blott, och med designtrion Pettersson, Heuvelink och Blank går man från klarhet till klarhet. 


8 Emma Stjernlöf, marknadschef, Adidas (6) 

Ränderna går aldrig ur. Sport är mode, nu mer än någonsin tidigare. Emma Stjernlöf på Adidas gör ett lika imponerande arbete i dag som för två år sedan när hon vann King 100 Mäktigaste.

7 Per Håkans, marknadschef, Tiger of Sweden (7)

Tiger of Swedens ständige marknadschef Per Håkans har enligt ryktet börjat kedjeröka och tappat över 10 kilo till följd av stress. Men slitet lönar sig. Den svenska tigern är allt annat än utrotningshotad.


6 Henning Källqvist, vd, Care of carl (9)

Sveriges Mr Porter har knäckt (kläd)koden för hur man kränger exklusivt herrmode på nätet. Lyxiga aktörer som Ralph Lauren Purple Label, Edward Green och John Lobb blandas med prisvärda basplagg, och
vi fortsätter att komma tillbaka för mer. 

5 Andreas Löwenstam, designchef, H&M (2)

Ett turbulent år verkar inte ha inverkat nämnvärt på kreativitet och design. H&M och  Löwenstam håller huvudet fortsatt högt och går från klarhet till klarhet med trendlinjer som Edition
och Studio.


4 Filip Tysander, grundare, Daniel Wellington (3)

Daniel Wellington har på blott några år gått från lekfull nykomling som prickade in Natoband-trenden perfekt till globalt försäljningsfenomen med en omsättning på över 2 miljarder kronor. Hatten av.  

3 Mattias Magnusson, vd, Acne Studios (4)

Sveriges enda internationella modehus värt namnet fortsätter att leverera premiumkollektioner i absolut världsklass. En mer än 20 år lång framgångssaga som aldrig vill ta slut. Och ingen kunde vara gladare för det än vi. 


2 Jockum Hallin, Christopher Nying och Richardos Klarén, grundare, Our Legacy (1)

Fjolårets vinnare fortsätter att imponera med karakteristisk experimentlusta och kompromisslöshet. Med återvinningskonceptet Work Shop för de arvet vidare – från London till Los Angeles. Grattis, världen.

Sneakersnstuff

Ung som gammal, finanstopp som högstadiekid –sneakers är högsta status. I en tid där modevarumärken går på knäna har skomagnaterna Sneakersnstuff kilometerlånga köer. Med en enorm trovärdighet, ett ständigt habegär och en gudabenådad fingertoppskänsla är Sneakersnstuff mäktigast inom svenskt herrmode 2018.


Hela listan: De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer 2018
Peter Jansson och Erik Fagerlind, grundare, Sneakersnstuff:

Vad betyder den här utmärkelsen för er?

– (Peter) Den betyder att vi är mäktigare än Zlatan, Stefan Persson och Jonny Johansson. Det hade jag lite svårt att
föreställa mig tidigare.
– (Erik) Det är sjukt smickrande.
Samtidigt är det ironiskt, för en av anledningarna till att vi valde att satsa internationellt var för att vi kände oss förbisedda av modetidningarna. Det är svårt att bli profet i sin egen stad, men nu kanske vi har lyckats.

Läs vår vinnarintervju med Sneakersnstuff här:

Dela på Facebook
Tweeta