Peter Forsberg: “Jag har mer pengar i dag än när jag slutade med hockeyn”

Peter Forsberg sittandes i en soffa.

Vad som började med fastighetsaffärer i Norrland har växt till en internationell företagskoncern vars senaste tillskott är klockor som säljs till en global publik. King hängde på Peter ”Foppa” Forsberg under en arbetsdag i hans nya hemland Schweiz för att snacka business, bilar och barnuppfostran.

Henrik Huldschiner | Foto: Andreas Johansson  |  Publicerad 2019-06-17 15:54  |  Lästid: 16 minuter

Det är måndag morgon och Peter Forsberg möter upp oss på vårt hotell i Zürich efter att han lämnat äldste sonen Lennox i skolan. Vi plockar upp en kaffe på 7-Eleven och går sedan över gården till huvudkontoret för Inuikii, det schweiziska skobolag som Peter Forsberg och hans fästmö Nicole Nordin köpte in sig i som delägare för ett par år sedan och som är skälet till varför paret flyttade till det välbeställda alplandet hösten 2018.
– Skoföretaget är framför allt Nicoles grej som hon brinner för. Hon gör det jäkligt bra, måste jag säga, säger Peter Forsberg, som inte var svårövertalad när Nicole föreslog att de skulle testa att bo utomlands i ett par år.
– Det är bra för kidsen att lära sig ett nytt språk och få nya erfarenheter. Jag ville inte tillbaka till USA, det är alldeles för långt hemifrån, men Schweiz är ganska perfekt. Det är bra skolor, fin natur och ordning och reda i samhället. Sedan är ju Schweiz en helt okej hockeynation också,vilket var viktigt för mig, barnen måste ju kunna spela hockey. Laget i Zug, där vi bor, är bland topplagen i högsta ligan.

Zug är en liten idyllisk stad en halvtimmes bilresa från Zürich. Familjen Forsberg bor utanför stadskärnan i ett stort hyrt hus med milsvid utsikt över alplandskapet och Zugsjön. Kontrasterna mot deras tidigare bostad, en våning på 380 kvadratmeter ett stenkast från Stureplan i Stockholm, kunde knappast varit större.
– Att kliva rakt ut på Birger Jarlsgatan med tre små barn var inte idealiskt. Nu har vi kossorna runt hörnet och barnen kan springa fritt. Lennox stack till exempel ut och spelade landhockey i 20 minuter innan jag skulle skjutsa honom till skolan i morse.

”Här i Schweiz får jag vara väldigt anonym.”

Men Peter Forsberg erkänner utan omsvep att acklimatiseringen till det schweiziska samhället inte har gått helt smärtfritt.
– Nu känns det som om vi landat någorlunda, men det är mycket som är nytt och vi anpassar oss fortfarande. Det är väldigt mycket strikta regler att förhålla sig till. Första gången Lennox skulle träna hockey blev jag stoppad när jag skulle hjälpa honom få på sig skridskorna. ”Inga föräldrar i omklädningsrummet!” skrek en äldre tant. Så det var bara att gå ut och lämna Lennox ensam med en massa folk han inte kände.

Lite coolt ändå att de vågar slänga ut ”Foppa” ur omklädningsrummet i hockeyhallen.
– Det är väldigt mycket så det funkar här. Det är bara att lära sig och rätta in sig i ledet. Det finns pappor i Zug som är betydligt mer framgångsrika än jag, men ingen får någon specialbehandling.

Fast du är ju den enda pappan som vunnit Stanley Cup två gånger.
– Jo, så är det väl. Men det spelar ingen roll.

Vet folk vem du är här i Zürich? Blir du igenkänd på gatan?
– Nästan aldrig. Här i Schweiz får jag vara väldigt anonym, vilket är rätt skönt.

En av hans närmaste grannar i Zug är formel I-stjärnan Kimi Räikkönen, som har barn i samma ålder och som de umgåtts lite med familjevis. Annars har han inte fått så många nya vänner i Schweiz.
– Schweizarna är reserverade i början och svåra att komma nära. Men det är ju inte heller så att jag letar nya vänner. Jag reser ganska mycket, och när jag är hemma prioriterar jag att vara med familjen.

Han berättar att hela familjen spenderat gårdagen i den klassiska alporten Andermatt, som bara ligger en timmes bilresa bort. Detta vet jag redan eftersom Nicole postat en rad filmer på Insta Stories där hon och Peter åker snowboard med barnen nedför de minsta backarna, vilket ”Foppa” inte direkt jublar över att höra.
– Jaså. Jag kan inte se Nicoles Instagram, hon har blockat mig som följare. Men det är lika bra. Jag stör mig bara på det. Jag fattar inte varför man måste berätta om allt man gör för omvärlden hela tiden, men det är kanske bara jag som är för gammal för att förstå.

Jag tror först ”Foppa” skämtar om Insta-blockeringen, men den bekräftas av Nicole, som sitter i ett angränsande rum på Inuikiis kontor.
– Det är det smartaste jag gjort. Nu kan jag posta hur mycket saker som helst utan att Peter behöver bry sig. Det är uppenbart att diskussionen om sociala medier och skärmtid går lika hög hemma hos familjen Forsberg som hos vilken annan svensk familj som helst.
– För barnen har vi ganska strikta regler kring skärmtid. Om Lennox fick välja skulle han ju sitta och spela NHL på Playstation dagen lång. Om han varit och tränat kan han ju få sitta och spela en stund för att varva ner, men det får bara ske under en begränsad tid, tycker vi, säger Peter Forsberg.

”Foppa” och Nicole träffades på en middag för tio år sedan, då Nicole bara var 21 år och pluggade på Handelshögskolan i Stockholm. I dag har de tre barn tillsammans – Lennox, snart 7 år, Lily, 4, och Diego, 2 – samtidigt som de driver flera företag ihop.

Hur funkar det att blanda familjebestyr och barnhämtningar med investeringsbeslut och styrelsemöten?
– Det funkar bra, det är så här vi vill ha det. Det är många bollar i luften, och det är klart att det ibland kan bli för mycket. Men jag försöker att hålla isär rollerna. Jag har till exempel en egen regel att inte ta viktiga affärssamtal samtidigt som jag är med barnen.

Du och Nicole förlovade er redan 2010 – är det inte dags för bröllop snart?
– Jo, det börjar verkligen bli dags. Vi pratar om det, det är på G, men vi har inget datum satt ännu.

Från omklädningsrum till styrelserum. Peter Forsbergs framgångsrika ishockeykarriär har gett honom nationalhjältestatus och inte mindre än två Stanley Cup-titlar, två VM-guld och två OS-guld.

Peter Forsberg är en av ytterst få före detta svenska idrottsstjärnor som lyckats sadla om och bli en framgångsrik affärsman. Han gjorde sina första företagsaffärer redan i början av sin aktiva karriär, efter att han fått sin första lönecheck från NHL som 20-åring.
– Från början hade jag ingen tanke på att affärer skulle vara något jag skulle syssla med efter hockeyn. Det var bara ett sätt att placera de pengar jag tjänade på ett bra sätt.

Då som nu var det pappa Kent Forsberg, med en en bakgrund som civilingenjör och coach för Tre Kronor och Modo Hockey, som var den som skötte affärsbiten åt sonen. När Peter Forsberg lade skridskorna på hyllan 2011 tog han mer aktiv del i förvaltningen av den allt större bolagsportföljen, men i och med flytten till Schweiz tog ”Foppa” återigen ett steg tillbaka. Under fjolåret lämnade Peter Forsberg nästan alla sina styrelseuppdrag i familjens många svenska bolag, och det är pappa Kent som formellt står som ägare för så gott som alla familjens företagsengagemang i Sverige, trots att koncernen är uppbyggd på ”Foppas” pengar.
– I början var det pappa som tog hand om affärerna så att jag skulle kunna koncentrera mig 100 procent på hockeyn. Sedan efter karriären har jag blivit mer insatt och tagit mer ansvar.

Kent är 71 år – hur länge ska han hålla på?
– Tre, fyra år till åtminstone. Det håller honom ung. Och nu är ju jag här i Schweiz. Så nu har vi gjort så att Kent fortsätter att ha ansvaret för gruppen. Sedan är väl tanken att jag ska flytta tillbaka till Sverige någon gång och axla ansvaret en dag.

Du drog in 650 miljoner kronor bara i lön under dina år i NHL. Vet du vad du haft för avkastning på alla dina investeringar genom åren?
– Ja, men det behåller jag för mig själv. Det jag kan säga är att jag har mer pengar i dag än vad jag hade när jag slutade med hockeyn. Jag är nöjd med den avkastning jag fått och var företagsgruppen står i dag.

”Fastigheterna är ångloket som dragit oss i alla år.”

”Foppas” affärsimperium är inte helt lätt att överblicka – men att det är värt långt över miljarden är lätt att slå fast. Kings research visar att familjens affärsintresse kan delas upp i tre delar, där den nyaste delen består av de investeringar Foppa gjort på egen hand på senare tid i bland annat skobolaget Inuikii, klockbolaget Carl Edmond och det schweiziska agentbolaget 4Sports. Den andra delen är investmentbolaget Forspro, som ägs av Kent Forsberg och i dag har ett tiotal svenska dotterföretag, bland annat båttillverkarna Anytec och Ockelbo, återförsäljaren Marine Store och golfbolaget Tvillingsta.

Den tredje delen är den stora guldklimpen, fastighetskoncernen Lerstenen, som familjen Forsberg äger tillsammans med Umeåfamiljen Sällström. Lerstenens fastighetsbestånd värderades i fjol till hela 3,5 miljarder kronor av tidningen Fastighetsvärlden.
– Fastigheterna är absolut det som gått bäst för oss. Det började med att vi köpte en fastighet i Örnsköldsvik i början av 2000-talet tillsammans med familjen Sällström, som pappa kände från Umeå. Samarbetet funkade bra och sedan har det rullat på och blivit mer och mer. Man kan säga att fastigheterna är ångloket som dragit oss i alla år.

Peter Forsberg har många bollar i luften, nyligen gick han in som delägare i den svenska klocksuccén Carl Edmond som räknar med att omsätta 40 miljoner kronor under 2019. Hans affärsimperium är värt långt över en miljard kronor och innefattar allt från klockvarumärken till fastighetsbolag. Inför flytten till Schweiz unnade han sig tre nya Porschar.

Långt ifrån alla de affärsprojekt som Peter Forsberg varit med i har gått bra. Genom åren har han gått på många minor, råkat i ekonomiska konflikter som hamnat i domstol, och flera företag har försatts i konkurs. Tre av de mest omskrivna förlustprojekten är flygbolaget Höga Kusten, ägare till Nextjet som gick i konkurs 2018 (då hade Höga Kusten lämnat som ägare), båttillverkaren Anytec, som gick i konkurs men därefter återuppstod med familjen Forsberg som ensamägare, och golfbanan Veckefjärden, som varit ett ekonomiskt svart hål ända sedan den byggdes i början av 2000-talet.
– Det sägs ju att det är de misslyckade affärerna som man lär sig mest av, och det ligger väl något i det. Golfbanan går inte runt än, men det går åt rätt håll i alla fall. Det var som någon sa: ”En golfbana är bäst efter 100 år.”

Ett av Peter Forsbergs tidiga företagsäventyr, som han för evigt kommer att vara förknippad med, var att han år 2005 lanserade Crocs i Sverige. På den tiden var han NHL-proffs i Colorado och hade sett hur plasttoffeln, som var tänkt som en arbetssko, hade blivit trendig i USA efter att Britney Spears burit ett chockrosa par.

I Sverige blev ”Foppa-toffeln”, som den snabbt döptes till i folkmun, omåttligt populär bland svenska campinggäster, sjuksystrar, barn och pensionärer, samtidigt som den var landets mest hånade plagg bland modeeliten i Stockholm. Peter Forsberg skruvar lite på sig, ursäktar sig med att det var länge sedan (han blev av med agenturen för Crocs 2008), och säger sedan:
– Man kan väl säga att vi har uppgraderat modegraden i vår skobusiness sedan dess, först med Uggs och nu har vi Inuikii.

Han ger fästmön Nicole Nordin hela äran för modeuppgraderingen:
– Det började med att Nicole satt i styrelsen för vårt skoagenturbolag medan hon pluggade på Handels. När hon tagit sin examen tog hon över driften av bolaget och vi flyttade huvudkontoret från Umeå till Stockholm. Nicole älskar mode och allt vad det innebär. Hon är otroligt passionerad och driven i det hon gör.

Hur står det till med ditt eget modeintresse?
– Helt ärligt var jag totalt ointresserad innan jag träffade Nicole. Som hockeyspelare fick man tilldelat vad man skulle ha på sig i officiella sammanhang och jag tänkte inte mer på det. När jag var ledig var jag aldrig på några premiärer i Stockholm. Men det var något år på Idrottsgalan när jag slängt på mig en amerikansk kavaj som var alldeles för stor, och fick kritik för det, vilket gjorde mig aningen sur. Det var väl lite av en väckarklocka. I dag tycker jag att jag har någorlunda koll. Jag tvingas skärpa till mig nu när jag är ihop med Nicole och verksam i den här modevärlden.

När jag senare frågar Nicole hur hon tycker ”Foppa” sköter sig modemässigt skrattar hon bara.
– Han försöker, men det går inte särskilt bra. Jag har sagt att jag gärna hjälper honom, men det är svårt att få honom att sätta på sig något som han inte känner sig bekväm i. En gång gav jag honom en ”personal shopper” i present, men det var ju helt bortkastat. Det ska man i alla fall ge honom: Han vet vad han gillar och vad han inte gillar. Det måste vara bekväma kläder, comfortable fashion.

NICOLE NORDIN HAR STÖPT OM ”Foppa”-koncernens skobusiness i grunden. Sedan 2014 ligger verksamheten i distributionsbolaget Alline Agency, som både har den skandinaviska agenturen för internationella skomärken, som Steve Madden, och säljer skor och kläder under egna varumärken som Inuikii och Chaleur. Bolaget startades av Nicole och ”Foppa” efter att ”Foppa”koncernens tidigare distributionsbolag tappat sin överlägset största kund, australiensiska Ugg, som de varit skandinavisk distributör för i fem år.
– Efter det bestämde vi oss för att om vi skulle satsa stort igen på att etablera ett skomärke så skulle vi vara med som ägare, så vi hade bättre kontroll, säger Peter Forsberg.

Nicole Nordin hittade vad hon letade efter på en skomässa i Milano. Det relativt nystartade märket Inuikii, som gör vinterskor i fårskinn och mocka inte helt olika Uggs, letade efter en finansiär och paret Forsberg köpte in sig som hälftenägare 2016. Den andra hälften ägs av den schweiziska grundarfamiljen.
– Jag sökte efter en moderiktig vintersko, som skulle bli nästa grej efter Uggs. Och så hittade jag Inuikii, en helt unik produkt som jag blev kär i direkt, berättar Nicole Nordin.

Jämfört med Uggs är Inuikiis vinterskor, som säljs för 2 000 kronor och uppåt, både mer fashionabla och betydligt mer hållbara, enligt Nicole Nordin.
– Inuikii-skorna har en helt annan uppbyggnad och kvalitet, och klarar väta mycket bättre.

Nicole Nordin är formellt ansvarig för försäljningen i Skandinavien och USA, men jobbar också nära grundarfamiljen med framtagandet av nya modeller. Skorna säljs i dag i drygt 30 länder, och i Sverige finns de på alltifrån NK till nätbutiken Bootz.
– Det går fantastiskt bra just nu. Vi har dubblat omsättningen i införsäljningen till höstsäsongen, jämfört med förra hösten. Och vi har breddat sortimentet med sneakers och sandaler så vi nu också har en vår- och sommarkollektion som går bra, säger Nicole Nordin.

Medan Nicole Nordin håller i trådarna för skodelen är Peter Forsberg involverad i en annan snabbväxande modeaccessoarprodukt. Klockmärket Carl Edmond, grundat av entreprenören Ali Nouri, lanserades hösten 2017 med Joel Kinnaman som frontfigur. Peter Forsberg kom in som investerare i fjol, efter att ha blivit tipsad om bolaget av sin golfkompis Håkan Lundstedt, till vardags vd för Synsam, som blev delägare i Carl Edmond samtidigt med ”Foppa”.
– Klockorna är snygga, men det var framför allt Ali jag föll för. Jag tror aldrig jag har träffat en så driven säljare. Man tänker: ”Hur fan har han fått igenom allt det här?” Nu vet jag att Ali är en fantastisk doer som får otroliga saker att hända, säger Peter Forsberg.

Carl Edmond har satsat massivt på marknadsföring från start, vilket gett utdelning i form av en exploderande försäljning – men också illröda siffror på sista raden. Första verksamhetsåret 2017 omsatte bolaget 3,2 miljoner kronor och gjorde en förlust på 3,7 miljoner. I fjol steg omsättningen till 10 miljoner, och i år räknar man med att den siffran ska växa till 30–40 miljoner kronor, enligt Peter Forsberg.
– I år har försäljningen tagit fart rejält. Framför allt i Japan och Hongkong. Men det är bara början. Ali har stora planer för det här bolaget. Hans mål är att vi ska omsätta en miljard år 2024. Det är omöjligt att inte se parallellerna med supersuccén Daniel Wellington. Carl Edmond säljer klockor i samma prissegment, riktar sig till en ung modeintresserad publik, marknadsför sig stort i sociala medier och har döpt sitt företag efter en påhittad person.
– Det är klart att Ali har sneglat lite på dem. Men det går inte att bara kopiera ett framgångskoncept, det blir aldrig bra. Vi försöker hitta vår egen väg, säger Peter Forsberg.

Hur är det att vara partner med Joel Kinnaman?
– Vi har faktiskt bara träffats en gång, och det var på en MMA-gala innan jag gick in i Carl Edmond. Vi har väl lite olika roller, det är ju han som är det stora affischnamnet, jag är mer inne som finansiär och sitter i styrelsen.

Peter Forsbergs senaste företagsinvestering är i det schweiziska agentbolaget 4Sports, som har 250 proffshockeyspelare i sitt stall. Det var bolagets vd Daniel Giger, som Peter blivit vän med under sin tid i Schweiz, som lockade in honom som kapitalpartner och rådgivare.
– På senare år har jag tittat ganska mycket på hockey och har rätt bra koll på dagens spelare, så då tänkte jag att jag ju lika gärna kunde göra lite business av det också. Jag har ju lite erfarenhet efter 22 års spel i de högsta ligorna runt om i världen.

Men du har ingen agentlicens?
– Nej, så jag kan inte ha några egna klienter, men det finns ändå mycket jag kan bidra med. Förutom att scouta nya talanger och tipsa om vilka vi bör sajna så hjälper jag befintliga klienter att optimera sina karriärer. Vilket NHL-lag passar de i? Hur långt kontrakt ska de skriva? Hur ska de tänka långsiktigt för att ha chans att vinna Stanley Cup? Det är ju sådana frågor jag själv har erfarenhet av.

”Att bara sätta sitt namn på en produkt funkar inte.”

Peter Forsberg är även involverad i ett nytt svenskt managementbolag, Next Level Group, som hjälper nya och gamla idrottsstjärnor att bygga sitt kommersiella varumärke. Företaget startades i fjol av Eurosports förre tv-chef Anders Cedhamre, som tog in ”Foppa” som sin förste klient och medhjälpare. ”Foppa” har sedan dess hjälpt Next Level Group med att få in nya klienter som Carolina Klüft och Magdalena Forsberg.
– När man avslutat en framgångsrik idrottskarriär finns det en massa vägar man kan gå. Hur ska man kapitalisera på den man är och det man kan? Vilka tv-program ska man tacka ja till? Vilka kommersiella sammanhang är okej? Som idrottsprofil är man ofta ganska rådvill när det kommer till de frågorna.

De flesta före detta idrottsstjärnor som försöker sig på en affärskarriär misslyckas. Vad har du för råd till dem?
– Det måste finnas ett intresse i grunden. Jag tycker det är jättekul med business, jag lär mig saker hela tiden och gillar att umgås med duktiga företagsledare. Som investerare måste man engagera sig och sätta sig in i verksamheten. Att bara sätta sitt namn på en produkt och hoppas att den ska sälja funkar inte.

Har du aldrig funderat över att sätta ditt namn på en produkt à la Borg, Salming och Zlatan?
– Nej, det drar jag mig för. Jag har aldrig sett mig som en sådan superstjärna. Jag föredrar att verka mer i bakgrunden.

Fast du hade ju Foppa-toffeln?
– Ja fast det var ju inget namn som vi kom på. Vi har faktiskt en skomodell från Inuikii som är döpt till Foppa, det får räcka så för min del.

Finns det någon sportstjärna du själv tycker har gjort det bra i affärslivet, och som du inspireras av?
– Det finns många, basketspelaren LeBron James är en. Sedan har du ju David Beckham, som det ofta snackas om i de här sammanhangen, och han har ju också en modeintresserad fru som jag, inga andra jämförelser i övrigt. Förutom att jag har större biceps, haha.

Du är engagerad i många olika bolag i olika branscher – hinner du ha koll på allt?
– Jag försöker ha koll, men det är klart att det kan kännas lite mycket ibland. Så nu har vi sagt att vi ska pausa investeringar i nya bolag och koncentrera oss på att bygga vidare på dem vi har.

Du har aldrig känt dig lockad att driva ett företag själv som vd?
– Nej, faktiskt inte. Den roll jag har nu som engagerad ägare passar mig perfekt. Då behöver jag inte vara där varje dag. När jag höll på med hockeyn tog jag allt superallvarligt – jag kom aldrig för sent till en enda träning under alla mina år i NHL. Det är lite skönt att slippa att vara så jobbigt seriös 24 timmar om dygnet.

Många av dina investeringar har tidigare varit i din hembygd Örnsköldsvik. Men nu är det mer Stockholm och Zürich som gäller. Är du inte en lika stor lokalpatriot som förr?
– Jodå, vi har en massa företagsprojekt i Övik, som golfbanan, Mekonomen och fastigheter. Men det stämmer att vi har mer business ute i världen nu. Du kan ju inte bara ha Övik som marknad om du ska sälja klockor och skor, då måste du tänka globalt.

PETER ”FOPPA” FORSBERG
Ålder: 45 år.
Bor: Hus i Zug utanför Zürich och sommarställe vid Domsjö utanför Örnsköldsvik.
Familj: Fästmön Nicole Nordin, 31 år, och deras tre gemensamma barn Lennox, snart 7, Lily, 4, och Diego, 2.

Hockeymeriter: Två OS-guld (1994 och 2006), två VM-guld (1992 och 1998) samt två Stanley cup-pokaler (1996 och 2001). Företagsimperium: Är själv delägare i bland andra skobolaget Inuikii, klockföretaget Carl Edmond, modedistributören Alline Agency, agentbolaget 4Sports och managementbolaget Next Level Group.
Därutöver driver och äger pappa Kent Forsberg ett 20-tal svenska bolag som byggts upp med Foppas pengar.
Utbildning: Ekonomisk linje på gymnasiet och en ettårig ledarskaps- och ekonomiutbildning för före detta elitidrottare på Handelshögskolan i Stockholm (Cruyff Institute).

EFTER ATT VI HÄNGT PÅ KONTORET i ett par timmar och ätit en snabb lunch väntar ett bankmöte för Peter och Nicole på stan. Peter går ner i garaget och plockar upp oss i en vit Porsche Panamera Turbo. Han slänger bilbarnsstolen i bakluckan, men spåren efter gårdagens söndagsutflykt med barnen syns ändå tydligt när vi kliver in.
– Det är ju korvbitar kvar i bilen, Peter! utropar Nicole förskräckt, och breder ut sin kappa i baksätet så att inte de vita jeansen ska fläckas.

Inför flytten till Schweiz uppdaterade Peter Forsberg familjens bilpark rejält. Han köpte tre vita Porschar på ett bräde på Porsche Center i Umeå och lät köra ner dem till Zürich. De tre bilarna har alla olika användningsområden, försvarar ”Foppa” köpen av Panameran, den stora familje-suven Cayenne och den tvåsitsiga Porsche 911 cabriolet. Den sistnämnda är Nicoles favorit.
– Där kommer det inte in några korvar, kan jag säga! säger hon medan vi rullar in mot stan. Hon berättar att de bokat dagens möte med banken för att teckna ett större lån för Inuikii.
– Hittills har Peter finansierat produktionen, men nu går det så bra, och vi kan visa upp ett stabilt cash-flow, så vi kan få finansiering från banken i stället.
– Ett riktigt i-landsproblem: Vi behöver mer pengar så vi kan producera mer skor, fyller Peter Forsberg i från förarsätet.

När bankmötet är klart hoppar vi alla in i bilen igen och styr kosan mot Zug. Lennox har hockeyträning efter skolan som Peter lovat att ta honom till. Lennox tränar hockey tre gånger i veckan i två olika lag, berättar ”Foppa”, inte utan stolthet i rösten.
– Lennox har en fantastisk energi. Även efter att han tränat koncentrerat i nästan två timmar vill han stanna kvar på isen och köra vidare. Hockey är det roligaste han vet. Om han inte är på isen så spelar han landhockey eller NHL på datorn. När han var hemma i Övik i julas tvingade han min mamma att spela innebandy i köket.

Peter Forsberg bodde i Denver under sina elva säsonger med Colorado Avalanche i NHL. Därefter gjorde han och familjen en sejour på Östermalm i Stockholm innan de bestämde sig för att flytta till Schweiz.

Jag gissar att du var likadan när du var liten?
– Nja, jag var nog mer tjurig och envis. Jag ville absolut spela hockey hela tiden, men jag hade inte lika mycket positiv energi som Lennox, det har han fått från Nicole.

PETER FORSBERG KLASSAS OFTA som Sveriges bästa hockeyspelare genom tiderna. Framgångarna kom tidigt för honom, han debuterade i Modos A-lag som 16-åring och vann första VM-guldet när han fortfarande gick i gymnasiet.
– Innan jag var 23 år hade jag vunnit OS, VM och Stanley Cup. Det är först efteråt man fattat hur extremt det var.

Totalt under karriären blev det två OS-guld, två VM-guld och två Stanley Cup-vinster. Men något SM-guld blev det aldrig med hans älskade Modo, vilket fortfarande grämer honom.
– Ingen kan säga att jag inte försökte i alla fall. Vi var väldigt nära i SM-finalen 1994, när vi ledde med 2–0 i matcher mot Malmö men tappade till 2–3. Det kan jag fortfarande tänka på ibland, men man kan ju inte få allt. Jag fick vara med om att vinna väldigt mycket i min karriär.

Det hade kunnat bli många flera troféer om det inte hade varit för de allt mer frekventa skadebekymmer som ”Foppa” kom att dras med under den senare delen av sin karriär. En trasig fot höll honom borta från spel av och till de sista sju åren, och efter ännu ett misslyckat comebackförsök 2011 gav han upp, 37 år gammal.

”Foppa” har dock fortsatt att vara en högst publik figur i Sverige. 2016 vann han Mästarnas mästare på SVT, han var hyllad expertkommentator för Discovery under vinter-OS 2018 och i höstas kamperade han i Vem kan slå Anja och Foppa? på Kanal 5.
– Jag gillar de där tv-programmen, för de ger mig motivation att hålla mig i form. Inför Mästarnas mästare tränade jag i ett halvår och gick ner tio kilo. Nu ligger jag i träning inför en ny säsong av Vem kan slå Anja och Foppa?, som ska spelas in i maj och sändas i höst.

Vad tränar du?
– Jag springer en slinga i skogen som är 4,5 kilometer med ett femtontal stationer där man gör olika styrkeövningar. Det kallas vita parkour och är ganska kul.

Ingen hockey?
– Nej det funkar inte med foten, den är helt körd. Visst kan jag ha på mig skridskor och spela med barnen och kanske någon välgörenhetsmatch per år, men inte mer än så.

Peter Forsberg visar oss runt i Zug och den vackra sjön, innan han släpper av oss vid tågstationen. Sedan kör han Lennox till hockeyträningen, sätter sig på läktaren med en kaffe i handen och gör sitt bästa för att smälta in som en hockeypappa i mängden.


Credits:
Intervju: Henrik Huldschiner
Foto: Andreas Johansson
Grooming: Emike Szanto

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-06-17 16:47