Kolla in Willem Defoe och Pet Shop Boys i nya samarbetet mellan Calvin Klein och Palace

Årets snyggaste samarbete?

Tom Cehlin  |  Publicerad 2022-04-06 11:48  |  Lästid: 2 minuter

Få, om någon, ser väl fortfarande fram emot samarbetskollektioner mellan olika företag. Med det sagt så är det svårt att inte charmas av kollektionen ”CK1 Palace” – en kollektion gjord av Calvin Klein och skejtmärket Palace.

Calvin Klein och brittiska Palace har tagit fram en gemensam kollektion som är något av ett kärleksbrev till den kulturella korspollineringen mellan London och New York. ”Från East River till Themsen, Scarrs Pizza till Rules restaurang”, som man själva beskriver det i ett pressmeddelande.

Själva kollektionen består bland annat av jeans, underkläder, sneakers (gjorda tillsammans med Vans) och den perfekt överdimensionerade jeansjackan. Kollektionens hjärta kallar man själva en omtolkning av den klassiska unisex-doften CK One. Men frågan är om inte huvudrollen nästan spelas av själva reklamkampanjen i sig.

I en blinkning till Calvin Kleins klassiska 90-talskampanjer har Palace handplockat namn som Willem Defoe, Pet Shop Boys och Joan Collins. Kampanjen är fotograferad av Alasdair McLellan, känd för att fotografera för de tjockaste modemagasinen i världen men också för sitt arbete med The XX, Saint Etienne och Adele.

– När jag växte upp beundrade jag Calvin Kleins ikoniska kampanjer på det tidiga 90-talet för deras enkelhet och framåtblickande skildring av mode, säger Lev Tanju, grundare av Palace.

– Det var så visuellt imponerande: castingen och energin förblir oöverträffad. Från det första samtalet med Calvin-teamet så visste jag att det fanns så mycket vi kunde göra. Det här samarbetet har växt organiskt och jag är stolt över allt vi har skapat tillsammans.

Den förmodligen svårt slutsålda kollektionen släpps den 8 april på Palace London, New York, Los Angeles och Tokyo samt på palaceskateboards.com och calvinklein.com.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2022-04-06 11:50