Svenska biltjänsten Lynk & Co växlar upp: ”Bilindustrin är en dinosaurie”

Svenska utmanaren Lynk & Co rullar ut sin hypade bildelningstjänst i flera europeiska storstäder. King hälsade på företagets nyöppnade medlemsklubb i Berlin.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2021-09-28 18:43  |  Lästid: 3 minuter

Det händer grejer i bilbranschen. Svenska Lynk & Co är bilvarumärket för den urbana och medvetna generationen som hellre prenumererar på en biltjänst än köper egen bil. Företaget har en rad olika alternativ för den som vill ha tillgång till bil precis så mycket eller lite den vill. Man kan antingen skriva upp sig på ett medlemskap för 5 500 kronor i månaden som ger en tillgång till en helt egen bil (där Lynk & Co sköter allt det tråkiga som försäkring, underhåll och däckbyte) eller ett medlemskap utan kostnad där man bara betalar när man lånar en bil av andra medlemmar. Sedan går det även att köpa Lynk & Co:s egen bil, hybridmodellen 01 med massa smarta digitala lösningar och inbyggd delningsfunktion.

Med dubbla doser vaccin i blodet och skjuts i steget åkte Kings utsände till Berlin för att besöka Lynk & Co:s nya medlemsklubb i Berlin. Medlemsklubbkonceptet har rullat ut i städer som Amsterdam, Antwerpen och hemstaden Göteborg och tanken är att de ska fungera som kreativa mötesplatser där man förutom att kika på bilalternativen ska kunna sitta och jobba, ta en kaffe, gå på event eller köpa produkter från utvalda mode- och livsstilsvarumärken.

Lynk & Co har tagit över en tidigare modebutik på Münzstraße 21-23 i Berlin.

King mötte upp Telma Negreiros, PR-chef på Lynk & Co, på varumärkets nyöppnade medlemsklubb i hippa Berlin-kvarteret Mitte för att höra mer om konceptet.

– Det här är den fjärde medlemsklubben efter Göteborg, Amsterdam och Antwerpen. När man kliver in här ser man inte bilen direkt, vilket är medvetet, det ska absolut inte kännas som en traditionell bilhall. I stället ser man vår kaffebar och massa coola produkter som man kan köpa. Alla produkter är hållbara och det kan vara allt från böcker till kläder. Faktum är att man ska kunna köpa allt på våra medlemsklubbar, om du gillar en lampa ska du kunna gå till personalen och fråga vad den kostar.

Vad är idén bakom medlemsklubbarna?

– Vi ville skapa en plats där Lynk & Co:s medlemmar kan träffas. Man ska kunna sitta och jobba här och i takt med att corona-restriktionerna försvinner kommer vi även att anordna events, som konserter eller filmvisningar. En kreativ och hållbar mötesplats, helt enkelt.

Telma Negreiros är Vice President för PR-avdelningen på Lynk & Co.

Vilken målgrupp riktar ni er till?

– Lynk & Co är för alla som vill ha en ny mobilitetslösning och som gillar att testa nya saker. Det finns till exempel många millennials bland våra kunder som har en annan syn på ägandeskap än föregående generationer. Bilindustrin är en dinosaurie, den har sett likadan ut i 100 år och den bara fortsätter att producera nya bilar hela tiden utan att rannsaka sig själv. Det vi har gjort är att lyssna på kunderna och se vad de faktiskt vill ha och behöver. Lynk & Co är en butik, en community och ett varumärke i ett. Vi är här för att stanna. Just nu är vi i minoritet, men det var Netflix och Airbnb också när de startade. Vi vill förändra branschen.

Vad har ni fått för reaktioner hittills?

– Kunderna verkar älska oss. Vi hade som mål att nå 9 000 medlemmar under 2021 och redan nu har vi 25 000 och då är året inte ens slut. Folk vill uppenbarligen ha något annorlunda. Vi fortsätter att rulla ut våra medlemsklubbar, näst på tur står Barcelona, Paris och Milano.

Den två våningar stora Berlin-klubben är skapad tillsammans med designbyrån S-P-A-C-E Projects.
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-09-28 18:43