Transparents formstarka högtalare tar designvärlden med storm

Ett viralt blogginlägg ledde till global succé. Svenska Transparents minimalistiska högtalare har tagit designvärlden med storm och suddat ut gränsen mellan hifi och heminredning.

Joel Ågren  |  Publicerad 2024-08-14 12:21  |  Lästid: 4 minuter

Med en minimalistisk designfilosofi med båda fötterna i den skandinaviska funktionalismen och en uttalad ambition att bli världens första cirkulära teknikvarumärke lade vännerna Per Brickstad, Magnus Wiberg och Martin Willers grunden till sitt formstarka audiovarumärke Transparent år 2011. Framgångsresan började med ett viralt blogginlägg, publicerat 11/11/11, med en bild på en transparent högtalare med varje komponent fullt synlig genom det tempererade glaset. Inlägget fick stor spridning, högtalaren omskrevs i internationell press och mynnade ut i ett framgångsrikt kickstarterprojekt som vännerna drev vid sidan om sitt dagliga arbete på designbyrån People People i Stockholm. 2016 förvandlades sidoprojektet till ett heltidsprojekt under bolagsnamnet Transparent. 

– En av de främsta anledningarna till att vi startade bolaget var att försöka förändra de destruktiva normer och den slit och släng-kultur som vi anser att teknikbranschen drivs av i dag. Hur ska man som företag kunna säkerställa att produkterna man tillverkar inte hamnar på ett stort sopberg några månader efter lansering? Vi har utarbetat en designfilosofi som bygger på hög kvalitet, tidlös design och en cirkulär affärsmodell där varje del av produkterna kan repareras, bytas ut och uppgraderas med tiden för att ge produkterna en så lång livslängd som möjligt, säger Per Brickstad, designchef med bakgrund som industridesigner på bland annat Nokia. 

Per Brickstad, Magnus Wiberg och Martin Willers. Grundartrion bakom Transparent.

Elavfall är i dag den snabbast växande avfallsströmmen ur ett globalt perspektiv. Vilket inte är så konstigt. Dagens snabba teknikutveckling gör att icke-uppgraderbara produkter snabbt blir daterade. Att förlänga livslängden på produkterna är det enskilt viktigaste sättet att minska den moderna teknikens miljöpåverkan. På Transparents så kallade Circular Service Center i Stockholm kan kunder få hjälp med att uppgradera och reparera sina produkter. På företagets hemsida förklaras de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med att uppdatera sin teknik, kontra köpa nytt, pedagogiskt genom en interaktiv funktion. Ett öppet, ärligt och hållbart företagande är ledorden. 

– Att vara transparent och öka inblicken för kunden tror jag är jätteviktigt för att lyckas som bolag på 2020-talet. Våra kunder är både intresserade och kunniga inom det här området, säger Magnus Wiberg, kommunikationschef.

Finns det någon baksida med att ta en sådan tydlig ställning som bolag?

– Det är dyrt och komplicerat att utveckla och tillverka våra produkter. Vi lägger ett antal år på varje ny produkt. 98 procent av våra högtalare är hopskruvade snarare än limmade, vilket gör det hela ännu mer komplicerat. Men det förlänger också livslängden på produkterna avsevärt. Ett konkret exempel är vår första högtalare Transparent Speaker som nyligen firade tioårsjubileum och som fortfarande är vår storsäljare. De första kunderna, som köpte högtalaren för ett decennium sen, kan köpa till en wifi-modul och uppgradera till den senaste uppkopplingstekniken för 1 000 kr, säger Brickstad. 

Acoustic Sculpture, 30 000 kr.

I dag är Transparent ett lönsamt internationellt bolag som finns representerat på nyckelmarknader som USA, Sydkorea, Japan, Frankrike, England och Sverige. Sex marknader som står för 60 procent av bolagets omsättning. En hög andel yngre kunder, såväl män som kvinnor, talar också för att bolaget är något på spåret. 

– Vi vill växa på ett förnuftigt sätt och göra saker i vår takt. På så sätt kan vi också kontrollera bolagets öde. Vi har hittat vårt eget sätt att jobba i den här industrin som inte kräver att vi behöver ta in en massa externt kapital som ställer krav på snabb tillväxt och höga volymer. Att vi har fler yngre kunder än många andra ljudbolag är glädjande. Synen på produktkategorin som något som endast angår äldre män behöver ifrågasättas, säger Wiberg. 

Den avskalade designen, där gränsen mellan teknik- och designobjekt suddats ut, är Transparents kanske tydligaste signum. Per Brickstad beskriver designen som ”retrofuturism” och en hyllning till material och komponenter. 

– Mycket av designen handlar om att skala ner produkten till dess essens. Vi lyfter gärna fram klassiska komponenter, som högtalarelementet som fyller 100 år nästa år, och placerar dem, fullt synliga, i en modern kontext. Vi älskar att nörda ner oss i material och texturer, säger Brickstad. 

Transparents senaste produkt – Transparent Turntable – är en modern tolkning av den klassiska vinylspelaren, som bland utsågs till en av vinnarna i ansedda Wallpaper* Design Awards 2024 tidigare i år och sålt slut tre gånger.  

– Skivspelaren var något av en milstolpe för oss. Vi lade flera år på att göra research och lära oss om teknologin. Det var väldigt spännande att utforska en helt ny produktkategori, och intresset bland våra kunder har varit över förväntan.  säger Wiberg. 

Transparent Turntable, 14 000 kr.

I september lanserar Transparent sin nya produkt. En limiterad, skulptural pjäs som, på sant Transparent-maner, tänjer på gränserna mellan teknik och design. Mer än så vill Brickstad och Wiberg inte avslöja. 

– Vi är ett förhållandevis litet bolag som har skapat våra egna normer och cykler när det kommer till lansering av nya produkter. Vi utlovar sällan saker på förhand, utan släpper produkterna när vi känner att vi är redo och produkterna är så bra som vi vill att de ska vara. Vi är i ett väldigt spännande läge just nu, med tre fyra produkter i pipelinen för de kommande åren och en rad artistsamarbeten. Vi har lyckats slå in en kil i den så kallade design audio-kategorin, där bland annat Bang & Olufsen verkar. Potentialen för att som ungt varumärke komma in och påverka och ifrågasätta är stor, och det finns mycket kvar att göra.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2024-08-14 12:21