Chimi och Koenigsegg gör gemensam modekollektion – med Yung Lean bakom ratten

Chimi, Koenigsegg och Yung Lean är tre svenskar som gör oss stolta ut i världen. Nu möts dem i ett rykande färskt modesamarbete.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2023-06-22 14:19  |  Lästid: 2 minuter

Snabba bilar kräver snabba solbrillor. Svenska solglasögonvarumärket Chimi slår sina kloka huvuden ihop med lika svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg. Tillsammans släpper de kollektionen FORCA-G, en racinginspirerad modekollektion som frontas av svenske rapparen Yung Lean. Kollektionen är designad i samma material som används i en Koenigsegg Agera RS – världens snabbaste produktionsbil.

Koenigsegg, som så sent som igår slog världsrekord med 0 till 400 km/h till 0 igen på imponerande 29,60 sekunder med just en Koenigsegg Regera, är världsberömt för sina supersportbilar som tillverkas för hand i Ängelholm.

Svenske rapparen Yung Lean i kampanjen för FORCA-G-kollektionen.

Även Stockholmsbaserade Chimi har gjort sig ett namn internationellt. Solglasögonen bärs flitigt av A-list-kändisar som Kendall Jenner, Hailey Bieber och The Weeknd.

– Som svenskt företag med estetik och konstnärskap varmt om hjärtat är vi enormt glada över att samarbeta med Koenigsegg, som är ett av världens främsta exempel på ikonisk skandinavisk design. Med kollektionen FORCA-G ville vi fånga känslan av hög hastighet som kommer i en Koenigseggbil. Att dessutom ha Yung Lean som ansiktet utåt för kollektionen, som inte bara är en svensk superstjärna utan en mystisk kultfigur, är ett privilegium, säger Chimis grundare och creative director Charlie Lindström.

Yung Lean är något av en doldis på hemmaplan, men en artist av rang globalt som hänger med Kanye West, Travis Scott och Drake. 26-åringen har miljontals streams på Spotify och åter miljontals följare på Instagram. 2022 var hans låt Ginseng Strip 2002 den mest spelade på TikTok världen över. I den nya kampanjen för Chimi och Koenigsegg syns rapparen bakom ratten på en Koenigsegg.

Den exklusiva kollektionen kommer i en mycket begränsad upplaga om 300 numrerade par solglasögon i svart eller silver, medan racingjackorna kommer i 80 ex. Prislappen för ett par solbrillor ligger på 5 000 kronor och den silverfärgade racingjackan på 15 000 kronor.

Hela kollektionen finns att spana in på Chimis hemsida.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-06-22 15:19