Triwa lägger sig under nålen

Triwa introducerar samarbete i begränsad upplaga med känd tatueringssalong.

Salong Betong för Triwa finns i 30 exemplar och kostar 2 495 kronor.

Guldknappsvinnarna Triwa har nu lanserat ett säreget samarbete med den kultförklarade tatueringssalongen Salong Betong och släpper en limiterad kollektion armbandsur.

– Vi gillar Triwa eftersom de precis som vi går sin egen väg i en väldigt traditionstyngd bransch. Vi såg också en spännande paradox i att de är synonyma med färg medan vi arbetar med gråskala, säger Danne Eriksson, grundare av Salong Betong.

Spetsen i samarbetet är det tatuerade läderarmbandet. För att göra varje exemplar unikt har man låtit tatuera en läderhud som sedan skurits till 30 olika armband. Motivet blev en hyllning till det välbekanta trekantsmönstret på Sergels Torg och en stilistisk tolkning av Triwas logotyp. Det ekologiska lädret som använts är av obehandlad typ som valts för dess förmåga att utveckla patina.

– Varje armband har sin egen story och eftersom vi använt obehandlat läder kommer det att fortsätta utvecklas desto mer du använder det. Vi ville att vår gemensamma vilja att sticka ut, i två traditionstyngda branscher, skulle synas i samarbetet, säger Ludvig Scheja, Creative Director på Triwa.

Armbandsuret, som endast finns i 30 exemplar, säljs på både Triwas och Salong Betongs hemsidor och priset för klocka med armband är 2 495kr.