Kulturkrock

Adressändring

2017-02-28 22:46 22 kommentarer

Förändringar av hemsidan bortom bloggens kontroll innebär att Kukturkrock numera huserar här.

Kort om förändringarna: Worpressmall av 2010 års modell. Bland finesserna hittar vi länkar som inte stöds av iOS. Samtliga gamla inlägg finns portade, men ni minns alla samtalen vi hade, alla anekdoter i kommentarsfältet, allt mervärde i form av läsarinteraktion i form av tusentals kommentarer under loppet av sex år? De är väck, like tears in the rain. Se det som ett monument över gammelmedias överlägsenhet, och hjälp mig att bygga ett nytt skepp, Anjin-san!

2017-02-28 22:46 22 kommentarer

22 kommentarer | Skriv kommentar

Detta innehåll är skapat av Kings besökare

  • Rapportera #1 Re: Adressändring
    Helge Postat: 2017-03-01 09:02

    Alltså, kan man inte få RSS-flöde från den nya sajten!? Skandal! Avgå alla!

  • Rapportera #2 Re: Adressändring
    svempa Postat: 2017-03-01 15:54

    Älskar Shogun-referensen!

  • Rapportera #3 Re: Adressändring
    Niklas Natt och Dag Postat: 2017-03-01 21:22

    Helge: Jag tvår mina händer…

  • Rapportera #4 Re: Adressändring
    Jimmy Postat: 2017-03-01 22:22

    Lots vill jag minnas även om det är bortåt 20 år sedan jag läste den asiatiska serien.
    Efter att ha besökt bloggens nya hem är det inte utan att jag undrar om inte bloggen misshagat tptb och att de därmed vill döma den till sotdöden.
    Jag skall i varje fall göra ett försök att fortsätta följa, innehåll är ju trots allt viktigare än form. Bristande funktion kan man kanske motvilligt lära sig leva med, dessutom kan den ju kanske med tiden förbättras.

  • Rapportera #5 Re: Adressändring
    David Postat: 2017-03-02 22:13

    Vänta nu, måste man ha ett facebook-konto för att få delta framöver? I'm out, i så fall, givetvis högst motvilligt.

    Jag har länge tänkt att bloggen behöver ett forum av något slag då innehållet är av sådan art att den är lämplig för diskussion över tid. I bloggkommentarsformatet är det tyvärr ingen som hittar inlägg som är äldre än någon dag eller tre.

    Skulle bloggen vilja ha ett forum om jag byggde det?

  • Rapportera #6 Re: Adressändring
    Niklas Natt och Dag Postat: 2017-03-02 23:23

    Jag försöker få berörda parter att avlägsna Facebook Comments på bloggen, men vet inte hur det går med den saken. Jag deltar ju själv gärna i kommentarsfälten, men har inte, har aldrig haft och tänker inte skaffa Facebookkonto, så vi är helt på samma våglängd där.

    Ditt erbjudande gör mig mållös. Kan du inte mejla mig så att jag kan återkomma om det skulle bli aktuellt?

  • Rapportera #7 Re: Adressändring
    Raggoparden Postat: 2017-03-05 20:50

    Följer med spänning utveckligen på nya (svårlästa) bloggen, men kommenterar icke med något inloggningskonto, tyvärr.

  • Rapportera #8 Re: Adressändring
    Niklas Natt och Dag Postat: 2017-03-05 22:28

    Ska vi säga så här: Antingen löser hemsidan våra gemensamma problem till allas förnöjelse, eller så går bloggen rogue och startar eget under ett nyskapat Wordpressparaply? Det kanske har blivit dags.

  • Rapportera #9 Re: Adressändring
    T Postat: 2017-03-06 12:03

    Jag röstar för!

  • Rapportera #10 Re: Adressändring
    Anna-Karin Postat: 2017-03-06 12:21

    Jag sällar mig till de som röstar för!

  • Rapportera #11 Re: Adressändring
    David Postat: 2017-03-06 12:34

    It goes without saying.

  • Rapportera #12 Re: Adressändring
    T Postat: 2017-03-06 17:44

    Du kommer väl ändå snart leva på att skriva böcker istället för att skriva för King?

  • Rapportera #13 Re: Adressändring
    Niklas Natt och Dag Postat: 2017-03-06 20:16

    T: Det ska till rätt bra försäljning för att kunna försörja sig på att skriva böcker, så realisten ställer väl snarast in sig på en kombination. Men jag har ju aldrig fått några pengar för att blogga, så där fruktar jag inga ekonomiska bakslag.

  • Rapportera #14 Re: Adressändring
    T Postat: 2017-03-07 08:49

    Läste nånstans att 1500 sålda ex anses helt ok för debutbok. Nåt du kan bekräfta/dementera? Och vet du om Backman sålde fler eller färre än så?

  • Rapportera #15 Re: Adressändring
    Pernilla Postat: 2017-03-07 17:25

    Jaa! De får lösa problemet eller så rymmer vi tillsammans allihop!

  • Rapportera #16 Re: Adressändring
    PT Postat: 2017-03-07 21:28

    Jag förstår inte. Jag klickar "fortsätt läsa" men inget händer. Det luktar fiasko.

  • Rapportera #17 Re: Adressändring
    David Postat: 2017-03-07 21:46

    Eftersom jag hade på tok för mycket annat viktigt att göra la jag en timme på att installera Wordpress på en server (gick bra) och att skrapa innehåll plus kommenterar (gick mindre bra) från den gamla bloggen.

    Finns det någon exportera-funktion i ditt admin-gränssnitt? Om inte, tror du IT klarar att exportera relevanta delar direkt ur databasen åt dig?

    Det kan omöjligt vara omöjligt att använda Wordpress av modernt snitt med både innehåll och kommenterar i behåll. (Om jag så ska behöva skriva en ny scraper själv.)

  • Rapportera #18 Re: Adressändring
    T Postat: 2017-03-07 22:28

    PT: klicka på inläggsrubriken istället. Funkade för mig.

  • Rapportera #19 Re: Adressändring
    Daniel Postat: 2017-03-08 11:15

    T: I see what you did there...

  • Rapportera #20 Re: Adressändring
    Daniel Postat: 2017-03-08 11:36

    Jag för alla lösningar som
    1. Bevarar alla blogginlägg
    2. Bevarar alla kommentarer

    Nr 1 är ett minimikrav, nr 2 kan undvaras men är högst önskvärt, det också.

    Slänger in en till
    3. Kommentarsfunktion som inte krävar FB-inloggning.

  • Rapportera #21 Re: Adressändring
    Niklas Natt och Dag Postat: 2017-03-08 13:20

    David: Jag kan höra, men jag tror att den bistra sanningen är att detta kommer att vara prioritet #10 000 för de som har kompetensen att göra det, särskilt eftersom det inte finns något att tjäna på det från förlagets sida.

  • Rapportera #22 Re: Adressändring
    svempa Postat: 2017-03-22 11:14

    Håller med föregående skrivare, kommer inte att kommentera med FB.
    Om King ändå inte betalar dig, så kan du väl lika gärna byta till egen plattform?