Hublot

Kategorier: Accessoarer

Hublot

Fakta
Märke: Hublot
Upplev mer på internet: Hublot
Kategorier: Accessoarer

Några av de senaste årens allra populäraste klockor kommer från unga Hublot – ett märke baserat på stöddighet, lyx och kontraster.

Den första Hublotklockan kom till i slutet av sjuttiotalet och det var italienaren Carlo Crocco som ville testa den motsägelsefulla kombinationen av lyxig guldklocka med gummiarmband. 1980 presenterades resultatet på Baselmässan, och likt Audemars Piguet Royal Oak eller Patek Philippe Nautilus var klockan formad som en skeppsventil (vilket är precis vad Hublot betyder på franska). Idén var initialt ingen succé, men många kungligheter och stjärnor fick upp ögonen för märkets intressanta kontraster (däribland vår egen kung, som synts med sitt exemplar till frack...) och det blev snabbt populärt.

Efter ett kämpigt nittiotal tog marknadföringsgeniet Jean-Claude Biver (som tidigare räddat både Blancpain och Omega) tag i Hublot och 2005 släppte man supersuccén Big Bang – en 44mm stor, lyxig klocka med samma typ av kaxig materialmix som originalet (med innovativa val som kevlar, kolfiber, volfram och keramik) gjorde att man blev mässans snackis. Linjen har utvecklats sedan dess och idag finns det både diskretare och ännu vildare varianter, och man är dessutom mest aktiv i branschen på samarbeten och begränsade upplagor av olika slag – för att inte tala om riktigt vräkiga showpieces som klockorna med namn som One Million Euro och Two Million Euro (där priserna är självsagda...). Hublot gör klockor som syns och märks, vilket den unga, förmögna och sportiga kundkretsen uppenbarligen uppskattar. Hublots klockor är inte bara show – de senaste åren har man utvecklat avancerade tekniska lösningar, inte bara i form av komplicerade verk utan även boetteknologi vilket inneburit att man 2011 kunde presentera Oceanographic, den mest vattentäta mekaniska dykarklockan någonsin (tät till 4000m djup!).

Hublot