Egmont Publishing Digital – Innehållspolicy

Egmont Publishing Digital jobbar med nyheter och berättande i digitala medier. Vi har som mål att knäcka koden för onlinejournalistik som är lika engagerande som den är lönsam. 

Vi publicerar unikt innehåll som produceras av vår digitala redaktion, men också innehåll som tidigare publicerats i någon av våra pappersutgåvor. Exempel på några av sajterna som vi driver är automotorsport.se, svenskgolf.se, kingmagazine.se, vagabond.se och icakuriren.se. Se egmontdigital.se för aktuell information.

 

Etisk policy för vår journalistik

Alla våra titlar är oberoende och vi står på läsarnas sida. Vi låter inte annonsörer eller andra aktörer påverka vår bedömning om vad som är relevant för läsaren. I enstaka fall kan vi acceptera pressresor som är helt eller delvis betalda av annan part. Det påverkar dock inte rapporteringen. 

Vi följer Journalistförbundets yrkesregler samt de pressetiska reglerna

 

Policy för native-annonser

På alla våra sajter kan det förekomma så kallad native-annonsering. Vi är mycket angelägna om att den här typen av marknadsföring alltid ska vara tydligt märkt så att läsaren snabbt kan identifiera att det rör sig som reklam. Annonsens avsändare är alltid angiven (genom text och/eller logotyp) och på de flesta av våra sajter ligger dessutom innehållet på en gul bakgrund. 

Vi följer Sveriges Tidskrifters rekommendationer för märkning av native advertising. Läs mer här

 

Policy för sponsrade länkar

På våra sajter kan det förekomma affiliate-länkar, till exempevis hotellbokningssajter eller e-handlare. Det innebär att om man klickar på en extern länk så kan det ge en intäkt till Egmont för den trafiken eller de köp som genereras. I vissa fall blir man som läsare omdirigerad. 

Detta påverkar inte det redaktionella urvalet. I de fall där det redaktionella urvalet ändå har påverkats kommer det tydligt att anges genom en annonsmarkering. 

 

Policy för bloggare

De flesta bloggare på våra sajter publicerar sina egna inlägg utan förhandsgranskning från respektive redaktion. Bloggarnas åsikter är deras egna och behöver inte representera våra varumärken. Vad gäller marknadsföring på bloggar så ska all reklam vara tydligt märkt. Dold marknadsföring är inte tillåten enligt marknadsföringslagen. Vi rekommenderar alla våra bloggare att följa Konsumentverkets riktlinjer om marknadsföring på bloggar samt riktlinjer om native advertising från Sveriges Tidskrifter

 

Utgivarskap

Egmont Publishing Digitals sajter har alla en registrerad ansvarig utgivare (det behöver inte vara samma person som är ansvarig utgivare för pappersutgåvan). Ensamansvaret innebär att det är en enda person, utgivaren, som ansvarar för det innehåll som publiceras. Det är utgivaren och ingen annan som ytterst bestämmer vad som ska publiceras.

Har du upptäckt något som strider mot vår policy? Kontakta ansvarig utgivare: thomas.eriksson@egmont.se

 

Den här texten uppdaterades 2017-06-20.