• Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • King testkör lyxcabrioleten Rolls-Royce Black Badge Dawn

    Black Badge innebär lite mer av allt.

    King testkör lyxcabrioleten Rolls-Royce Black Badge Dawn
    Foto: Rolls-Royce

    Att köra Rolls-Royce är vanligtvis en upplevelse som går att likna vid en spa-behandling, det finns inget i bilvärlden som har samma lugnande effekt. Efter ett par minuters körning rinner dagens börsras eller kvällens inställda dejt av en som vatten på en gås. Ett bevis för att man inte måste offra komforten för mer rock'n'roll under gaspedalen. Black Badge innebär lite mer av allt.

    Den solida V12-motorn på 6,6 liter med dubbla turbo har fått 30 extra hästar och 60 Nm mer i vridmoment. Det betyder totalt 601 hästar och 840 Nm från 1 650 varv. Man märker tidigare nedväxlingar, snabbare styrning och snabbare gasrespons. Och motorljudet! Man är inte van vid att en Rolls låter över huvud taget. Det är skönt att vara tillbaka i de makalöst bekväma sätena. Komfort och ergonomi skulle få mycket väl godkänt av det engelska kungahusets fysioterapeut. På golvet ligger klassiska ullmattor.

    Trycker du på glasknapp nummer åtta i bilens infotainment fälls taket ner på ett ögonblick. Jag föredrar det uppfällt av två skäl. Dels för att det är trevligt och dels för att det gör det lättare att se var bilen faktiskt slutar. Dawn är ingen liten pjäs, vilket gör den till en utmärkt cabriolet för fyra personer. Däremot får man vara sparsam med bagaget som rymmer två kabinväskor plus lite till. Vad gäller Black Badge-konceptet så känns det som om man har gått försiktigare fram med prestandaförbättringen på Dawn än i de andra modellerna, där Wraith är synnerligen giftig.

    The Magic Carpet Ride upplevs fortfarande fluffig trots den stramare sportluftfjädringen. I Rolls-Royce kan du normalt varken se varvtal eller välja körläge, men med knappen "low", som står för lågväxel, får Dawn en ny skepnad. Plötsligt låter det som om hela adelskalendern har samlats King testkör lyxcabrioleten Rolls-Royce Black Badge Dawn. Den nya svarta för lerduveskytte. Det smattrar dovt från de raka avgasrören. Själva motorljudet håller en låg ljudprofil men nedväxlingarna kommer tidigare och det knuffar på desto bättre. Med all lyx ombord är det svårt för Dawn att kvala in i fjäderviktsklassen. Totalt väger den 2 560 kg.

    Men vad är det som väger? Allt! Allt är så väl tilltaget och överdimensionerat. Motor, hjul och fälg. Sufflett och cabmekanik. Titta bara på de magnifika dörrhandtagen som är ett stycke konstsmide. Trots vikten gör Dawn 0–100 km på 4,9 sekunder, vilket är som en Porsche 911 Carrera 4 som är ett ton lättare. Det finns power i Dawn, men det behövs också rejält med power i plånboken eftersom den kostar som en mindre lägenhet på Rivieran. Och utan att ha testat så hade jag kryssat i det nya tillvalet Tonneau Cover som är ett vindskydd kombinerat med "sportig roadster-look".

    Dels för att det fläktar för mycket i sittbrunnen om man kör över 80 km/h men också för att jag är svag för race-pucklar! Pris: 25 000 euro. Det är 125 000 kronor per puckel! Och nej, man behöver inte köpa Dawn i Darth Vader-kostym. The Bespoke team i Goodwood kan ordna vilken kulör och vilket träslag du vill. Kanske skulle det gamla valnötsträdet på landet göra sig fint med en gråmetallic och mörkröd sufflett?

     

     

    Tre andra supercabbar att kolla in:

    Mercedes AMG S63 4MATIC

    V8 på 5,4 liter, 430 hästkrafter och
    0–100 km på 3,9 sekunder. Toppfart:
    250 km/h.
    Pris: 1 898 000 kr.

    Maserati Gran Cabrio MC

    V8 på 4,7 liter, 460 hästkrafter och
    0–100 km på 4,9 sekunder. Toppfart:
    291 km/h.
    Pris: 1 460 000 kr.

    BMW M6 Cabriolet

    V8 på 4,4 liter, 560 hästkrafter och
    0–100 km/h på 4,3 sekunder. Toppfart:
    250 km/h.
    Pris: 1 308 400 kr.

  • Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!