• Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • En bra början!

    Slöat för länge? Lagledaren för hälsalandslaget Mattias Sunneborn listar tio basövningar för dig som vill komma igång.

    Illustration: Oliver

    1

    Knäböj med skivstång och fria vikter, bygger ben som inget annat.

    2

    Marklyft stärker upp ryggen och tränar även ben och bål.

    3

    Rodd kan man träna med gummiband om man inte har tillgång till gymutrustning, stärker ovansidan av ryggen.

    4

    Utfall med vikter på ryggen är bra träning för rumpan.

    5

    Intervall kort. Spring snabbt 30 sekunder, jogga eller gå 60 sekunder och upprepa 10 gånger. (explosiv träning ger bättre konditionsträning än att bara springa långa distanser)

    6

    Intervall lång. Spring 1 kilometer snabbt och vila i 3 minuter, upprepa 3 gånger.

    7

    Kullerbyttor. Kan tyckas lågstadieaktigt, men tränar rörlighet och koordination. Kör fram och baklänges samt prova att hjula åt båda hållen.

    8

    Jämfotahopp framåt 10 gånger, upprepa 3 set, bra för fot och knäleder och tränar även magen.

    9

    1-bens hopp sträck på dig och belasta hela foten, bra balansträning som stärker fötterna.

    10

    Medicinbollskast kasta rakt upp i luften, en studs, fånga och upprepa 2x10 stycken, tänk på att hålla upp överkroppen hela tiden.

  • Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!