Illustration: Oliver

En bra början!

Slöat för länge? Lagledaren för hälsalandslaget Mattias Sunneborn listar tio basövningar för dig som vill komma igång.

1

Knäböj med skivstång och fria vikter, bygger ben som inget annat.

2

Marklyft stärker upp ryggen och tränar även ben och bål.

3

Rodd kan man träna med gummiband om man inte har tillgång till gymutrustning, stärker ovansidan av ryggen.

4

Utfall med vikter på ryggen är bra träning för rumpan.

5

Intervall kort. Spring snabbt 30 sekunder, jogga eller gå 60 sekunder och upprepa 10 gånger. (explosiv träning ger bättre konditionsträning än att bara springa långa distanser)

6

Intervall lång. Spring 1 kilometer snabbt och vila i 3 minuter, upprepa 3 gånger.

7

Kullerbyttor. Kan tyckas lågstadieaktigt, men tränar rörlighet och koordination. Kör fram och baklänges samt prova att hjula åt båda hållen.

8

Jämfotahopp framåt 10 gånger, upprepa 3 set, bra för fot och knäleder och tränar även magen.

9

1-bens hopp sträck på dig och belasta hela foten, bra balansträning som stärker fötterna.

10

Medicinbollskast kasta rakt upp i luften, en studs, fånga och upprepa 2x10 stycken, tänk på att hålla upp överkroppen hela tiden.