Kuyichi

Visste du att: Den cirkelformade loggan symboliserar jorden och plustecknet det positiva i att ge tillbaka något till den.

Kuyichi

Fakta
Märke: Kuyichi
Visste du att: Den cirkelformade loggan symboliserar jorden och plustecknet det positiva i att ge tillbaka något till den.
Upplev mer på internet: www.kuyichi.com
Upplev mer i Sverige: Grandpa, Södermannagatan 21, Stockholm
Upplev mer utomlands: 14 OZ, Neue Schönhauser Strasse Strasse 13, Berlin

Återkommande larm om jeans dränkta i ämnen farliga både för miljön och våra ben bekommer inte Kuyichi. Det holländska märket är inte bara världsledande när det kommer till ekologiska jeans – de säljer dem dessutom för en god sak.

Kuyichi drogs igång 2001 av den politiskt obundna holländska organisationen Solidaridad och det peruanska bomullsodlarkooperativet Oro Blanco. Syftet med samarbetet var egentligen att sälja ekologisk bomull till de stora jeansföretagen, men de var före sin tid (det här var på den tiden kläder skulle vara snygga och på vilket sätt de blivit det var det ingen som brydde sig om) och i stället startade de sitt eget jeansmärke. Men drivkrafterna har alltid varit desamma – Kuyichi ägs av organisationer och stiftelser som sysslar med rättvis handel och miljöfrågor och när märket visar plus återinvesteras vinsten i fabriker eller andra verksamheter.

Visst, Kuyichi gör även t-shirts, stickade plagg, dunjackor och annat, men det får räknas som ett komplement till jeansen. Jeans som görs av alltifrån hampa, sojaplanta och lin till återvunnen bomull och överblivna tyger. Produktionen sker uteslutande i fairtrade-certifierade fabriker och det är inte bara jeanstvättarna som är imponerande (det är dem) – Kuyichi kräver dessutom av sina tvätterier att de ska arbeta så miljövänligt som möjligt när det kommer till vattenanvändning och andra slaggprodukter. Miljötänk all over, alltså.

Med sina jeans kombinerar Kuyichi den renhet som vi skandinaver lärt oss att älska med de oerhört detaljrika tvättar vi vant oss att se lokalbefolkningen bära under semestrar på sydligare breddgrader. Prisnivån ligger i linje med de märkesjeans du brukar köpa, bortsett från premiumkollektionen Pure Premium, där jeansen börjar på runt 2 000 kronor. Kuyichi har också arbetat tillsammans med kända jeansprofiler – inte minst Jason Denham som tog fram märkets första selvagebyxa och sedan designat för Blue Blood och sitt eget märke.

Och namnet då? Kuyichi är en peruansk regnbågsgud vilket säkrar kopplingen till Peru.

Läs också: Denimdyrkarens genomgång av Kuyichis kollektion här.

Kuyichi

Det finns tyvärr inga artiklar